Peugeot Nederland

Wales Rally Groot Brittannië

Nog voordat de laatste wedstrijd van het World Rally Championship, de Wales Rally GB, begon, was team Peugeot Total al beroofd van titelkandidaat Richard Burns. De Brit kon door een flauwte niet deelnemen aan zijn belangrijke thuiswedstrijd. Freddy Loix werd inderhaast opgeroepen om de gevelde Burns te vervangen en finishte bij zijn Peugeot-debuut als zesde, voor drie privé ingeschreven 206 WRCs. Marcus Grönholm moest al vroeg in de rally opgeven, later gevolgd door merkgenoten Gilles Panizzi en Harri Rovanperä. De zege in de Britse eindronde van het WRC en de wereldtitel gingen naar de Noor Petter Solberg (Subaru). Citroën is Peugeot opgevolgd als wereldkampioen bij de fabrikanten. Overigens start het volgende WRC al op 23 januari 2004, met de Rallye Monte-Carlo.

Met de auto onderweg naar rallystartplaats Cardiff viel Richard Burns opeens flauw. Fords Markko Martin, die met hem meereed, kon nog net het stuur grijpen om erger te voorkomen. Burns werd voor onderzoek opgenomen in het ziekenhuis, waar de artsen hem rust voorschreven. Het was duidelijk dat zijn conditie geen wedstrijddeelname toeliet. Een hard gelag voor het team, want Burns zat nog in de race voor de rijderswereldtitel. Bovendien was hij door zijn grote kennis van het wedstrijdterrein in de beboste heuvels van Wales de aangewezen rijder om Peugeots titel bij de fabrikanten te prolongeren. Sportdirecteur Corrado Provera mocht van de internationale autosportfederatie FIA de Belg Freddy Loix oproepen als invalkracht. Loix, die voor 2004 is gecontracteerd door Peugeot, kreeg voor de wedstrijd kort gelegenheid om te wennen aan de rijeigenschappen van de 206 WRC.

De situatie voor Peugeot werd er echter niet beter op, toen de tweede troef van het team, Marcus Grönholm, al na drie klassementsproeven van het toneel verdween. De Finse wereldkampioen van 2000 en vorig jaar sneed een bocht te rigoureus af, raakte een boomstam langs de weg en beschadigde het linkervoorwiel zwaar. Het was een stomme fout, bekende de Fin, die op dat moment de vierde positie innam, naderhand. We hadden die plek nota bene gemarkeerd in onze pace notes. Grönholm wist zijn weg langzaam te vervolgen, maar op het verbindingstraject naar het servicepunt werd hij aangehouden door de politie, die hem verbood verder te rijden met het vernielde wiel.

Op diezelfde proef vielen ook Ford-rijders Mikko Hirvonen en Markko Martin uit, alsmede de tweede titelkandidaat van Citroën, Carlos Sainz. De strijd om het rijderskampioenschap ging nu nog tussen Sebastien Loeb (Citroën) en Petter Solberg (Subaru). Maar de Fransman kreeg stalorders: hij mocht niet voluit aanvallen, want Citroën oordeelde de fabrikantentitel belangrijker dan het persoonlijke succes. Toch werd het een ongemeen spannend duel. De eerste dag op de droge, maar niettemin glibberige gravel-wegen, won Solberg vier van de zeven KPs; de andere drie waren voor Loeb. De volgende dag won de Noor alle acht proeven. Op dag 3 knabbelde Loeb nog wat aan Solbergs voorsprong door KPs 16 en 17 te winnen, maar de laatste proef van de rally was weer voor Solberg, die daarmee de wereldtitel op zijn naam schreef. Dankzij de tweede plaats van Loeb en de vierde van Colin McRae verzekerde Citroën zich van de kroon bij de fabrikanten.

Met liefst zes 206-en bij de eerste elf zag het er na dag 1 nog redelijk rooskleurig uit voor Peugeot, al konden alleen Harri Rovanperä en Freddy Loix punten scoren voor het merk. Gilles Panizzi, de Tsjech Roman Kresta, de Oostenrijker Manfred Stohl en de Fin Juuso Pykalisto speelden dus in het WK voor fabrikanten geen rol. Tijdens de tweede etappe viel Panizzi, op de zesde positie in zijn laatste optreden met de 206, uit door een defect in de transmissie. Tijdens de eerste proef van de laatste dag overkwam Rovanperä, die vijfde lag, eenzelfde euvel.

Ondertussen had Freddy Loix zich, mede door de panne van anderen, opgewerkt naar de zesde plaats, die hij zou behouden tot aan de finish. De Belg maakte door zijn betrouwbare regelmaat zijn bijnaam Steady Freddy waar. Het was voor mij in de 206 een leerproces; in de eindfase van de rally kreeg ik pas een goed gevoel met de auto, toen ik met de zachtst mogelijke veerafstemming reed. In elk geval was het een nuttige ervaring, want nu heb ik een goede indruk van de werkwijze van het team waarvoor ik volgend jaar aan de start kom, aldus Loix. Sportdirecteur Provera besloot het seizoen met de opmerking: Weliswaar is de fabrikantenwereldtitel niet ver van ons terechtgekomen, bij zustermerk Citroën, maar wij zullen alles in het werk stellen om deze volgend jaar weer terug te halen in eigen huis.

In 2004 zet Peugeot een nieuw rallywapen in, de 307 WRC, die is gebaseerd op de 307 CC. De Peugeot 206 WRC gaat met pensioen als een van de meest succesvolle rally-autos. De 206 WRC debuteerde in 1999 en nam sindsdien deel aan 61 WK-rallys. Daarvan werden er 24 gewonnen, waaronder 13 tweevoudige zeges en één drievoudige. De 206 WRC behaalde 25 tweede plaatsen en 15 derde posities. Alle resultaten tezamen leverden drie achtereenvolgende fabrikantenwereldtitels op in 2000, 2001 en 2002. Bovendien werd Peugeot-rijder Marcus Grönholm met de 206 WRC wereldkampioen in 2000 en 2002.
Uitslag Wales Rally GB:

1. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
3. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza

4. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara

5. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus

6. Loix/Smeets (B/B), Peugeot 206

7. Stohl/Minor (A/A), Peugeot 206

8. Kresta/Tomanek (CZ/CZ), Peugeot 206

9. Pykalisto/Mannisenmaki (SF/SF), Peugeot 206
10. Latvala/Anttila (SF/SF), Ford Focus

Eindstand wereldkampioenschap rijders:

1. Petter Solberg 72 punten

2. Sebastien Loeb 71

3. Carlos Sainz 63
7. Colin McRae 45
8. Tommi Mäkinen 30
9. François Duval 30
10. Gilles Panizzi 27
13. Freddy Loix 4
Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Citroën 160 punten

2. Peugeot 145

3. Subaru 109

4. Ford 93

5. Skoda 23
Eerste wedstrijd WRC 2004: Rallye Monte-Carlo (MC), 23-25 januari 2004.

Breukelen,november 2003