PERSBERICHT - 2004-01-23

Harco van Uden: 'Voor dit jaar minimaal 25 procent groei verwacht'

MilesTravel optimistisch na goed jaar 2003

MilesTravel, www.milestravel.com, heeft een goed jaar achter de rug. De specialist voor individuele maatwerkreizen naar Safari-Afrika heeft een toename in klanten gezien van bijna 10%, terwijl de omzet met meer dan 10% is toegenomen. Dit is vooral te danken aan de sterke opleving in de tweede helft van het jaar na de onzekere periode van SARS, de oorlog in Irak en de economische recessie.

'Ondanks de berichtgeving over de economische malaise is het bij MilesTravel druk met aanvragen en het verwerken van boekingen voor doorgaans exclusievere reizen naar een van de Zuid- of Oost-Afrikaanse bestemmingen. Op vakantie gaan is en blijft belangrijk,' aldus directeur/eigenaar Harco van Uden van MilesTravel.

We zien zelfs nog steeds een lichte stijging in de gemiddelde besteding per persoon. We denken echter wel dat deze groei zal afvlakken. De oorlog in Irak, de uitbraak van SARS en de terroristische dreigingen zijn meer op de achtergrond geraakt. We hebben een les geleerd en weten dat het plotseling anders kan zijn,' aldus Van Uden.

We blijven echter vertrouwen op de vakantiebehoefte, die zich momenteel vertaalt in een toename van ongeveer 50 procent aan boekingen ten opzichte van 2003. We gaan er dan ook van uit dat we in 2004 een groei kunnen laten zien van minimaal 25 procent.

De ouderen blijken nog steeds de sterkste groeimarkt te vormen. Van Uden: Zij willen zelf ontdekken en beleven. Ze willen kennismaken met de natuur en de cultuur waarover, ze al zoveel gehoord en gelezen hebben.

MilesTravel profiteert daarnaast van het feit dat Afrika momenteel veel aandacht in de media krijgt. 'Ook acties van touroperators als TUI helpen ons,' vertelt Van Uden. Wanneer zij groepsreizen aanbieden tegen spotprijzen zien ook wij meer aanvragen binnenkomen. Hieruit concluderen wij dat onze klant daardoor kennelijk op een idee wordt gebracht. Onze klant kiest voor een reis waarbij zijn wensen centraal staan. Maatwerk met een hoog serviceniveau.'

UITBREIDING IN BELGIË
MilesTravel is sinds begin januari ook aanwezig op de Belgische markt. Via een deelneming in Barron & de Keijzer Travel Belgie beschikt MilesTravel direct over een goede locatie in Antwerpen en een hooggekwalificeerd team van medewerkers. Het kantoor van Barron & de Keijzer Travel is gevestigd aan Meir in Antwerpen.

'Deze stap is weloverwogen gedaan na grondig vooronderzoek,' aldus Harco van Uden van MilesTravel. Wij kunnen terugvallen op de ruime ervaring van Barron & de Keijzer Travel die al jarenlang actief is op de Belgische markt. Wij zien een toename in de vraag naar Safari-Afrika-reizen. Daarnaast zien wij dat de Belgische consument steeds meer voordelen ziet om te boeken bij een gespecialiseerde touroperator in plaats van het traditionele reisbureaukanaal.' Naast MilesTravel bewerkt ook zusterbedrijf PagonaTravel (Latijns-Amerika-specialist) vanuit dezelfde locatie de Belgische markt.

Lindsay Barron, van het gelijknamige Barron & de Keijzer, verwacht veel voordelen van het zakelijk samengaan. 'De marketingkracht en het ambitieuze ondernemerschap van de organisatie MilesTravel zal eveneens ten goede komen aan Barron & de Keijzer in Belgie. Bovendien kunnen wij profiteren van het uitgebreide landenaanbod dat wij onze klanten nu kunnen aanbieden.'