AutoRai

23-1-2004

GM Daewoo groeit hard in stagnerende Europese markt

In tegenstelling tot de trend binnen de Europese personenwagenmarkt, heeft nieuwkomer GM Daewoo in 2003, het eerste volle jaar voor het bedrijf, een continue groei verwezenlijkt.

Hoewel de afzet in januari 2003 nog onder het niveau van 2002 bleef (-23,8 procent), werd in de maand december een groei van maar liefst 72,2 procent gerealiseerd ten opzichte van de maand december in 2002. In totaal verkocht GM Daewoo in 2003 133.000 autos in West- en Midden-Europa, een toename van 21,6 procent ten opzichte van het totaal in 2002 (109.000 autos). Het marktaandeel van het bedrijf nam daardoor toe van 0,6 naar 0,75.

De bestverkopende markten van GM Daewoo in 2003 waren Italië, met ruim 34.000 registraties (+ 9 procent), en Spanje, waar bijna 23.000 Daewoos werden verkocht (+ 33 procent). In Zuid-Oost Europa verliep de groei al even voorspoedig, waar de verkopen met 31 procent toenamen tot 14.000 autos. De hoogste groeicijfers werden echter in kleinere, Noord-Europese markten genoteerd. Vanuit een bescheiden verkoopniveau realiseerden Denemarken en Noorwegen een indrukwekkende groei van 480 en 247 procent. Echter, ook in grotere markten was er sprake van een behoorlijke afzettoename. In Duitsland bijvoorbeeld werden er in 2003 12.800 Daewoo personenwagens verkocht, ruim driemaal zoveel als in het jaar ervoor.

Een gemiddelde groei van ruim 20 procent is een zeldzaamheid in een totale markt die vorig jaar met slechts een verwaarloosbare 0,03 procent toenam, aldus Hardy Spranger, Executive in Charge of GM Daewoo Europe. Onze Europese werknemers kunnen trots zijn op hetgeen we bereikt hebben. We beseffen echter dat onze verkopen in absolute aantallen nog steeds redelijk beperkt zijn. Om onze voorlopige doelstelling van 200.000 autos per jaar te halen, moeten we in hetzelfde tempo en met dezelfde grote inzet blijven groeien.

Het potentieel voor GM Daewoo om haar snelle groei in Europa voort te zetten, is groot. De onderneming, die in oktober 2002 werd opgericht, heeft in korte tijd een nieuwe organisatie opgezet om de acht Europese importeurs die GM Daewoo van Daewoo Motor Co. heeft overgenomen, te ondersteunen. Eind 2003 startte GM Daewoo met activiteiten in een aantal Oost-Europese landen. In 2004 zullen er meer nieuwe verkooporganisaties worden opgericht in landen als Turkije en Polen.

Om redenen die op die regios van toepassing zijn, zal GM Daewoo haar modellen in deze nieuwe markten onder de Chevrolet merknaam verkopen. Ons Koreaanse moederbedrijf gebruikt de naam Chevrolet al langer om haar producten in veel landen wereldwijd op de markt te brengen, verklaart Hardy Spranger. Als lid van de GM-familie worden allerlei deuren gemakkelijker voor ons geopend. De samenwerking met ons zustermerk Chevrolet biedt ons de mogelijkheid tot veelbelovende markten toe te treden, die voor ons anders waarschijnlijk moeilijk toegankelijk zouden blijven.

Continue groei is in eerste instantie en bovenal afhankelijk van de introductie van aantrekkelijke, nieuwe producten. Minder dan een jaar na de oprichting heeft GM Daewoo al drie nieuwe modellen geïntroduceerd: de Kalos, een compacte vijfdeurs hatchback, de Evanda, het topmodel van Daewoo, en de Nubira sedan. Met de huidige modellenreeks bestrijkt GM Daewoo 43 procent van de markt. In 2004 worden er opnieuw drie nieuwe modellen aan het productaanbod toegevoegd. De Lacetti, een compacte vijfdeurs hatchback, maakt in de lente zijn opwachting, in de zomer gevolgd door de Nubira station wagon. Een compacte SUV zal vóór het eind van het jaar in de Europese showrooms te zien zijn. Begin 2005 brengt GM Daewoo bovendien een driedeurs versie van de Kalos en de nieuwe generatie Matiz op de markt. Overigens namen de Matiz en Kalos in 2003 samen 80 procent van de Europese verkopen van GM Daewoo voor hun rekening.

Het succes van GM Daewoo beperkte zich in 2003 niet tot Europa alleen. Wereldwijd groeide de verkoop met 51,4 procent, van 375.000 autos in 2002 tot 570.000 in 2003. Vanwege de economische depressie op de Koreaanse thuismarkt speelde de export met 443.000 autos meer dan ooit een belangrijke rol, met bijna een verdubbeling ten opzichte van 2002. In december 2003 alleen al exporteerde het bedrijf 58.000 autos, een verbetering van 192 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.

Aandeelhouders van de onderneming, GM, Suzuki en Shanghai Automotive, importeren door GM Daewoo geproduceerde autos (of assembleren ze zelf op basis van pakketten) en verkopen ze via de door hun zelf opgerichte distributienetwerken. Klanten in Noord- en Zuid-Amerika kennen de modellen als Chevrolet en Suzuki. In de meeste Aziatische markten en in Zuid-Afrika wordt opnieuw de merknaam Chevrolet gebruikt. De multi-brand strategie is een groot succes geworden; de verkopen lopen goed en de acceptatie van de nieuwe producten is prima. In China werden bijvoorbeeld de lokaal geproduceerde Buick Excelle (de Nubira in Europa) en de Chevrolet Spark (Matiz) verkozen tot Auto van het Jaar 2003 in hun respectievelijke klassen.

Nederland
Vorig jaar verkocht Daewoo in Nederland 8.632 nieuwe Daewoos, wat een groei van maar liefst 39 procent inhoudt ten opzichte van het jaar er voor, terwijl de planning voor 2004 zon 12.000 eenheden bedraagt. De nieuwe Kalos zal dit jaar het leeuwendeel voor zijn rekening nemen, met 3.500 verkopen, op de voet gevolgd door de nog steeds uiterst populaire Matiz, met 2.900 verkopen. Derde in de rij zal de nieuwe Lacetti zijn, met ongeveer 1.300 geplande registraties. Daewoo verwacht van de vorig jaar gelanceerde Nubira 750 units te verkopen en ook de Evanda zal met 300 verkopen bijdragen aan de verkoopstijging van Daewoo in Nederland. Van de Tacuma tenslotte, de midi MPV van Daewoo, verwacht Daewoo 2.000 eenheden op kenteken te zetten.