European Commission

MEMO/04/11

Brussel, 21 januari 2004

Verslag over de uitvoering van de internemarktstrategie

Volgens het eerste verslag van de Europese Commissie over de uitvoering van de internemarktstrategie 2003-2006 heeft een te groot aantal Europese industrieën nog altijd te kampen met marktfragmentatie ten gevolge van handelsbelemmeringen en uiteenlopende normen en regels (zie IP/03/645). Samen met de globale richtsnoeren voor het economisch beleid en de richtsnoeren voor de werkgelegenheid maakt het verslag deel uit van het zogenaamde "richtsnoerenpakket". Alle drie verslagen worden voorgelegd als onderdeel van het verslag van de Commissie aan de Europese voorjaarsraad 2004 (zie IP/04/74).

Gefragmenteerde markten belemmeren de innovatie en productiviteitsgroei en houden de prijzen in sommige delen van de EU hoger dan zij in een meer geïntegreerde interne markt zouden zijn. Sinds de afschaffing van de binnengrenzen van de EU tien jaar geleden is de EU-economie ten gevolge van de interne markt met ten minste 1,8% gegroeid. Daardoor is de collectieve welvaart van de EU met bijna 900 miljard toegenomen en werd tot de schepping van 2,5 miljoen extra banen bijgedragen. Op dat succes kan echter alleen worden voortgebouwd, wanneer een ware interne markt voor diensten tot stand komt, de Europese financiële markten worden geïntegreerd en innovatie door de goedkeuring van het Gemeenschapsoctrooi wordt bevorderd. Verder oponthoud kan het concurrentievermogen en de welvaart van de EU ondermijnen, waardoor zij niet alle vruchten van de uitbreiding kan plukken. Hoewel meer dan de helft van de in de internemarktstrategie opgenomen maatregelen die eind 2003 moesten zijn voltooid, op tijd is afgerond, zijn de maatregelen waarbij vertraging is opgelopen vaak belangrijke wetgevingsinitiatieven waarvoor de Commissievoorstellen al enige tijd op tafel liggen. Daarbij komt nog dat de EU-richtlijnen, wanneer ze eenmaal zijn aangenomen, tijdig in nationaal recht moeten worden omgezet en volledig ten uitvoer moeten worden gelegd.

Voornaamste indicatoren baren onrust

Door voor meer concurrentie te zorgen kan de interne markt er in hoge mate toe bijdragen dat bedrijven snel innovatieve technologieën invoeren, de kwaliteit van hun producten verbeteren en de prijzen voor consumenten verlagen. Als zodanig neemt de interne markt een centrale plaats in bij het streven van de EU naar een betere concurrentiepositie ten opzichte van haar belangrijkste handelspartners. Sommige belangrijke economische indicatoren duiden er echter op dat het effect van de interne markt op het concurrentievermogen onlangs is afgezwakt. Ten eerste is de handel in industrieproducten binnen de EU minder snel gegroeid, met als algemeen gevolg dat bedrijven minder onder druk staan om hun prestaties te verbeteren.

Dit draagt bij tot een tweede verschijnsel, namelijk dat de prijzen in de EU niet meer naar elkaar toegroeien, ook al zijn de prijsverschillen tussen lidstaten van de EU veel groter dan die tussen de verschillende regio's van de VS. Ten derde investeert de EU meer in het buitenland dan het buitenland in de EU, wat wellicht een waarschuwing is dat de algemene regelgeving van de EU dringend aan hervorming toe is en haar interne markt een nieuwe impuls nodig heeft.

Hoewel het moeilijk is definitieve conclusies te trekken aangezien de internemarktstrategie voor 2003-2006 slechts acht maanden geleden werd aangenomen, zijn er tekenen die erop wijzen dat sneller vooruitgang moet worden geboekt bij de verwijdering van de resterende handelsbelemmeringen binnen de EU en bij het weer op gang brengen van handel en investeringen. Van de 45 maatregelen die voor eind 2003 moesten zijn voltooid, zijn er slechts 27 op tijd uitgevoerd. Andere zijn bijna afgerond, maar van de maatregelen die vertraging hebben opgelopen betreft een groot aantal belangrijke wetgevingsinitiatieven.

Uitbreiding: een kans die men niet mag laten liggen

De uitbreiding biedt kansen om de interne markt te bevorderen naast de voordelen die door een verwijdering van bestaande belemmeringen kunnen worden bereikt. De handel tussen de huidige en toekomstige lidstaten is al snel gegroeid en tussen 1995 en 2000 meer dan verachtvoudigd. Ondanks deze groei zou de uitvoer uit de toekomstige lidstaten volgens economische modellen echter nog eens bijna kunnen verdubbelen, zelfs bij het huidige ontwikkelingsniveau. Bijvoorbeeld, de uitvoer van Polen naar de EU-15 bedroeg in 2000 54% van wat normaal is voor een lidstaat met zijn omvang en geografische ligging. Om een "tweede oogst" voor de interne markt binnen te halen is het echter nodig dat de bestaande en nieuwe lidstaten nauw samenwerken en maatregelen vermijden die door de opwerping van nieuwe hindernissen de voordelen teniet zouden doen.

De grensoverschrijdende handel binnen de EU vergemakkelijken

Op 13 januari 2004 kwam de Commissie met een voorstel voor een richtlijn betreffende diensten op de interne markt (zie IP/04/37 en MEMO/04/3).De voorgestelde richtlijn beoogt een vereenvoudiging van de benodigde formaliteiten, een bevordering van grensoverschrijdende economische activiteiten en een verbetering van de marktwerking en leidt daarmee tot meer keuze, betere kwaliteit en lagere prijzen voor consumenten en voor bedrijven die diensten gebruiken. Wat goederen betreft, zullen de in de strategie aangekondigde belangrijke maatregelen pas in de komende twaalf maanden vruchten gaan afwerpen. De voornaamste maatregel in dit verband is een voorstel van de Commissie voor een nieuwe verordening tot verbetering van de werking van het beginsel van wederzijdse erkenning - waarbij goederen die in een lidstaat op de markt zijn toegelaten in alle andere lidstaten zonder verdere formaliteiten kunnen worden verkocht.

De financiële markten van de EU kunnen en moeten verder worden geïntegreerd. Dat zou aanzienlijk voordeel opleveren. Van de oorspronkelijke 42 maatregelen in het actieplan voor de financiële diensten zijn er inmiddels 36 aangenomen. Maar om de voordelen van het actieplan voor de financiële diensten te maximaliseren - en die voordelen zijn enorm met een mogelijke toename van het BBP van de EU met 1,1% in de komende tien jaar moet het hele actieplan ten uitvoer worden gelegd, aangezien belemmeringen op één gebied gevolgen kunnen meebrengen voor andere gebieden. Dat betekent dat het vertrouwen van beleggers en de groei gebaat zullen zijn bij een snelle goedkeuring van de resterende maatregelen, en met name de richtlijn beleggingsdiensten (zie IP/03/1352, PRIVATE
HREF="http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt =gt&doc=IP/02/1706|0|AGED =EN&display=" MACROBUTTON HtmlResAnchor IP/02/1706 en MEMO/02/257, in een vorm die het voor bedrijven gemakkelijker maakt financiering te vinden.

De Commissie heeft een actieplan tot "modernisering van het vennootschapsrecht en verbetering van corporate governance in de Europese Unie" voorgelegd (zie PRIVATE
HREF="http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt =gt&doc=IP/03/716|0|AGED =EN&display=" MACROBUTTON HtmlResAnchor IP/03 /716 en ). Dit is een belangrijk initiatief dat bedrijven zal helpen doelmatig op de interne markt te opereren en dat het vertrouwen op de kapitaalmarkten na de recente boekhoudschandalen zal vergroten.

Netwerkindustrieën

In de internemarktstrategie wordt er de nadruk op gelegd dat openstelling van de markt voor netwerkindustrieën (energie, vervoer, telecommunicatie en postdiensten) zowel voor bedrijven als consumenten grote voordelen kan meebrengen. De Commissie is vastberaden naar meer marktwerking te blijven streven, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de universele- en openbaredienstverplichtingen - dat wil zeggen de verlening van diensten van een nader bepaalde kwaliteit aan alle consumenten en gebruikers op het grondgebied van een lidstaat tegen een betaalbare prijs. In de afgelopen zes maanden is er goede vooruitgang geboekt. Er uis nu een laatste zetje nodig om het vrachtvervoer in de spoorwegsector voor concurrentie open te stellen.

Bovendien voert de Commissie momenteel een analyse uit van de juridische en administratieve regelingen betreffende de watervoorziening, inclusief de zuivering van afvalwater, en de toepassing van de concurrentie- en internemarktregels van de EU in deze sectoren. Daarbij wil men beoordelen of het zin heeft de sector verder te moderniseren.

Overheidsopdrachten

Vele overheidsdiensten gunnen nog altijd opdrachten zonder dat er sprake is van een doeltreffende marktwerking. De lidstaten moeten dit probleem dringend aanpakken. Uit een recente studie blijkt dat het verschil tussen toepassing of niet-toepassing van de EU-regels voor overheidsopdrachten maar liefst 34% van de totale kosten kan uitmaken. Het hoofddoel voor 2003 was de goedkeuring van het wetgevingspakket inzake overheidsopdrachten, teneinde de concurrentie bij overheidsopdrachten te vergroten. Er zit nu schot in deze zaak (zie ).

Industriële en intellectuele eigendom

Wat de bescherming van industriële en intellectuele-eigendomsrechten betreft, ligt de nadruk op drie belangrijke wetgevingsvoorstellen het Gemeenschapsoctrooi (zie , , , PRIVATE
HREF="http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt =gt&doc=IP/00/714|0|AGED =EN&display=" MACROBUTTON HtmlResAnchor IP/00/714 en ), de richtlijn betreffende de octrooieerbaarheid van in computers geïmplementeerde uitvindingen (zie , ) en de richtlijn betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten (zie PRIVATE
HREF="http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt =gt&doc=IP/03/144|0|AGED =EN&display=" MACROBUTTON HtmlResAnchor IP/03/144, ). Deze voorstellen moeten er alle op hun eigen manier voor zorgen dat het systeem ook verder op de behoeften van het bedrijfsleven en de consumenten is afgestemd. Men komt in dit verband maar langzaam vooruit. Zonder modern rechtskader zullen de investeringen in onderzoek, de innovatie en de creativiteit, die een krachtige kenniseconomie in de EU moeten onderbouwen, het kind van de rekening zijn.

Belastingvraagstukken

Fiscale belemmeringen zijn een grote hinderpaal op de interne markt en leiden voor het bedrijfsleven tot onnodige nalevingskosten die vaak aan de consumenten worden doorberekend. De Commissie heeft zich op dit gebied aan alle termijnen gehouden. Zo heeft zij voorstellen tot wijziging van de moeder-dochter-richtlijn en van de fusierichtlijn gepresenteerd. Willen wij vooruitgang boeken, dan zullen de lidstaten echter van hun principiële standpunten moeten afstappen en zich pragmatischer moeten opstellen.

Betere regelgeving en uitvoering

Om de regelgeving van de EU, inclusief die betreffende de interne markt, te verbeteren heeft de Commissie een actieplan voor een betere regelgeving opgesteld. Er is al goede vooruitgang geboekt bij de verwezenlijking van de doelen van het actieplan, hoewel nog het een en ander nodig is voordat de resultaten in het gewone leven echt merkbaar zullen zijn. De Commissie voert met name een uitvoerigere effectbeoordeling uit naar steeds meer delen van haar werkprogramma en raadpleegt nu systematisch al in een vroeg stadium de belanghebbenden.

De interne markt functioneert alleen, als zijn regels door de lidstaten correct ten uitvoer worden gelegd en in de praktijk concreet worden toegepast. Dat is nog niet het geval, zoals blijkt uit recente cijfers van de Commissie (zie ) over richtlijnen die soms jaren na het verstrijken van de termijn nog altijd niet in nationaal recht zijn omgezet en over het aantal inbreukprocedures dat onveranderd groot blijft.

Het SOLVIT-netwerk voor de oplossing van grensoverschrijdende problemen die het gevolg zijn van een onjuiste toepassing van het EU-recht (zie PRIVATE
HREF="http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt =gt&doc=IP/02/1110|0|AGED =EN&display=" MACROBUTTON HtmlResAnchor IP/02/1110) is op voorspoedige wijze van start gegaan. De internemarktstrategie bevat een aantal maatregelen om de situatie verder te verbeteren. Van de vier maatregelen die voor 2003 waren gepland, zijn er slechts twee op tijd uitgevoerd de start van een "preventieve" dialoog tussen de Commissie en de lidstaten en het voorstel voor een verordening betreffende de samenwerking tussen nationale handhavingsautoriteiten inzake de consumentenbescherming.

De volledige tekst van het verslag van de Commissie is beschikbaar op het volgende adres:
p://europa.eu.int/comm/internal_market/en/update/strategy/index.htm