Gemeente Leiden

'Een flexibel en breed gedragen plan'

Inspraakavond voorontwerp-bestemmingsplan zeezijde station

Publicatiedatum: 23 januari 2004

De zeezijde van het station, rond het LUMC, is een waardevol gebied, omdat het ideaal gelegen is. Over de invulling van deze ruimte is een voorontwerp-bestemmingsplan gemaakt waar verschillende partijen over meegedacht hebben. Levendigheid en veelzijdigheid staan centraal. Op 14 januari was de eerste inspraakavond over het plan.

BOUWEN EN WONEN - De inspraakavond in het atrium van het Stadsbouwhuis trok veel publiek, voornamelijk bewoners die benieuwd waren naar de veranderingen in hun omgeving. Gerda Schramm, medewerker ruimtelijke ordening van de gemeente, en Jan Nijland van de afdeling Stedenbouw, lichtten de plannen toe.

Jan Nijland laat de mogelijkheden van het plan zien.

Jan Nijland laat de mogelijkheden van het plan zien. Foto: Hielco Kuipers

Gerda Schramm zette kort de voorgeschiedenis uiteen: het gebied komt al heel lang voor herontwikkeling in aanmerking, maar eerdere plannen vonden geen doorgang. Bij dit voorontwerp-bestemmingsplan is intensief samengewerkt met verschillende belangengroepen: het LUMC, de Universiteit Leiden, de Rijngeestgroep, de Vereniging Leiden Centraal, en bewonersgroepen van de Wassenaarseweg, de Rijnsburgerweg en flatgebouw 'de Kijker' naast het station. Daarom is het een plan geworden met een breed draagvlak, alle belangengroepen hebben input kunnen geven aan het plan en kunnen zich daarom nu goed vinden in de hoofdlijnen ervan.

"Het uitgangspunt van het plan is dat het globaal en flexibel is", legde Gerda Schramm uit. "Er zijn globale zones ingedeeld, waar woningen kunnen komen, waar uitbreiding van zorgvoorzieningen mogelijk is, en waar eventueel kantoren of onderwijsvoorzieningen een plaats kunnen hebben. Dit betekent niet dat het helemaal volgebouwd gaat worden. Er is ook ruimte voor groen en water. Bovendien is het de bedoeling dat het parkeren allemaal onder de grond gaat. Ook goede fietsvoorzieningen zijn belangrijk. Langs de nieuwe openbare ruimtes - zoals bijvoorbeeld een eventuele wandelpromenade vanaf het Station richting Naturalis en Leeuwenhoek - zijn ook winkels en horecabedrijven mogelijk."

Flexibel

Jan Nijland liet aan de hand van verschillende schetsen zien hoe de bebouwing eruit kan gaan zien. Dit leidde tot actieve deelname van de aanwezigen. Vooral de maximaal toegestane hoogte op sommige stukken bracht ongerustheid. Op drie plaatsen vlak aan het spoor is bijvoorbeeld een bouwhoogte tot zestig meter mogelijk. Dit betekent echter zeker niet dat er een hoge, massieve muur komt. Maximaal vijftig procent van de bebouwing mag zo hoog zijn.

Ook de plaatsing van de woningen leidde tot vragen. Er is ruimte voor zo'n 250 woningen. Grofweg de helft hiervan zal langs een woonstraat zijn, de andere helft wordt gebouwd in een gemengd gebied. "Of het vrijstaande woningen of bijvoorbeeld appartementen worden, is nog niet bekend", zei Jan Nijland. "Het is een zogenaamd enveloppenplan: de contouren staan vast, maar de inhoud is nog flexibel."

Monument en verkeer

De gevolgen voor de verkeersdruk was het eerste punt dat de aanwezige bewoners tijdens de vragenronde onder de aandacht brachten. Vooral bewoners van de Bargelaan, die nu al te maken hebben met soms onprettige verkeersproblemen, waren bang dat de moeilijkheden zouden toenemen.

"Wij denken dat we goede oplossingen hebben", vertelde voorzitster van de avond Lara Ummels, "Het is voor ons ook een punt van veel aandacht. Naar aanleiding van alle opmerkingen zullen we de verkeerssituatie nog eens zorgvuldig bestuderen."

Karlijn Kuiper, bewoonster van 'de Kijker', nam het woord en gaf aan geen voorstander te zijn van bebouwing rond het Poortgebouw, een historisch monument. Zij heeft 27 handtekeningen opgehaald van medebewoners die er hetzelfde over denken.

"Het is waar dat er aan de zijkanten gebouwd kan worden, maar dit versterkt het gebouw juist, en door de groene ruimtes aan de voor- en achterzijde wordt het Poortgebouw juist prominenter zichtbaar voor publiek", legde de voorzitster uit. Ook de gemeente ziet de waarde in van het monument, en de voorstellen zijn in overleg gegaan met Rijksmonumentenzorg. "Bovendien wordt door een binnentuin voor het Poortgebouw de aanwezigheid van dit monument alleen maar benadrukt, waardoor de historische waarde nog beter tot zijn recht komt," voegde Gerda Schramm toe. Verschillende aspecten van het plan worden nog onder de loep genomen, zoals de mogelijkheid voor de bouw van zorgwoningen, de eventuele gevolgen voor het grondwaterpeil en de zonneschijn op het plein achter het station.

Inspraak

De plannen in een voorontwerp-bestemmingsplan zijn nog niet definitief. Daarom is het juist in zo'n vroeg stadium nuttig dat betrokkenen hun vragen en opmerkingen uiten. De inspraakavond was hier een eerste gelegenheid voor. Als u niet op deze avond aanwezig kon zijn, maar u heeft toch een mening, een vraag of een idee, dan kunt u dit schriftelijk kenbaar maken. Het voorontwerp-bestemmingsplan en het bijbehorende kwaliteitsplan liggen nog tot en met 16 februari ter inzage in de bibliotheek van het stadhuis en het Stadsbouwhuis en zijn aan de balie te koop. Ook kunt u het nalezen op de websites: www.leiden.nl/gemeente en www.bowo.nl

Tot en met 16 februari kunt u uw schriftelijke reactie indienen bij:

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden

Postbus 9100

2300 PC Leiden

Deze pagina is gewijzigd op 26-01-2004