Campina Melkunie

[webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-62-F4 7CF25736]
[webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-88-F4 7CF7BB57]

Ondernemende zuivelcoöperatie geeft jonge melkveehouders perspectief

Internationale jongerendag Campina met recordopkomst van ruim 750 Belgische, Duitse en Nederlandse veehouders

Ondernemerschap, innovatie, samenwerking en efficiency. Voor melkveehouders en hun zuivelcoöperatie Campina zijn het sleutelwoorden om met succes de uitdagingen van de komende jaren aan te gaan. Onder het motto 'Verleg je grenzen - Anders denken, anders doen' kwamen eerder deze week ruim 750 jonge Belgische, Duitse en Nederlandse veehouders bijeen op de jongerendag van de internationale zuivelcoöperatie Campina. "Ik ben er van overtuigd dat er ook over 20 jaar in Europa nog altijd een welvarende zuivelindustrie zal zijn", aldus Europees landbouwcommissaris Franz Fischler in een videoboodschap tegen de jonge veehouders.

Grote uitdaging voor veehouders en zuivelcoöperaties Niet Fischler zijn geruststellende woorden, maar juist zijn hervormingsmaatregelen voor het Europees zuivelbeleid maken de uitdaging voor de melkveehouders en de zuivelcoöperaties des te groter. Door deze maatregelen ligt er de komende jaren extra druk op de prijzen voor basiszuivelproducten en daarmee op inkomens voor melkveehouders. Die druk wordt versterkt door de concentratie bij de afnemers en grotere concurrentie van zuivelaanbieders uit andere landen en werelddelen. Tegelijkertijd zien veehouders de kosten op hun bedrijf stijgen.
Jonge melkveehouders laten zich daardoor niet uit het veld slaan, getuige de historisch hoge opkomst en de opperbeste stemming tijdens de jongerendag van Campina. Ze krijgen er praktische tips en ideeën aangereikt om als ondernemers hun melkveebedrijf te optimaliseren.

Visie, wil en besluiten nemen
Daarbij gaat het niet alleen om inhoudelijke kennis als manager van een melkveebedrijf, die onderzoeker Frits Mandersloot van Wageningen Universiteit de jonge veehouders aanreikt. Minstens zo belangrijk is de houding: het opdoen van nieuwe ideeën en inspiratie. De ondernemende melkveehouder Gert Krol uit Weert (Nederland) en beroepsavonturier Henk de Velde, die met zijn boot Campina de wereld rond zeilt, hebben elkaar ontmoet op het bedrijf van Krol. In de videoreportage daarvan blijkt dat succesvol ondernemen draait om een goede visie, een ijzeren wil en een flinke portie gezond verstand: luisteren, kijken, managen, besluiten durven nemen. Tijdens de jongerendag doet Krol het nog eens dunnetjes over. Zijn succesvolle no nonsense-benadering spreekt de jongeren zichtbaar aan. Andere live-sprekers, naast Krol en Mandersloot, waren parlementariër Joop Atsma (Nederlandse Tweede Kamer) en Tiny Sanders, voorzitter van de hoofddirectie van Campina.

Vertrouwen in coöperatieve zuivelonderneming
De jonge melkveehouders hebben voor wat betreft de afzet en prijsvorming vertrouwen in hun coöperatieve zuivelonderneming Campina, zo blijkt tijdens de jongerendag. Campina streeft naar een langdurig bovengemiddelde melkprijs voor de leden-veehouders én een sterke coöperatieve onderneming. Al vele generaties melkveehouders lang blijkt dat een succesformule. De inmiddels internationale coöperatieve zuivelonderneming Campina is volgens Campina's directievoorzitter Tiny Sanders 'één van de mooiste stukjes zuivel in Europa': Campina is met haar consumentenproducten sterk vertegenwoordigd in West-, Midden- en Oost-Europa. Met ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie bezet Campina wereldwijd sterke marktposities. Sanders pleit er ten overstaan van de jongeren voor dat ook de nieuwe generatie melkveehouders niet alleen energie steekt in het optimaliseren van het eigen melkveebedrijf: "Blijf Campina kritisch volgen. En ik ga er van uit dat er ook onder jullie zijn die actief willen zijn in het mee-besturen van de coöperatieve onderneming Campina." Campina beschikt inmiddels over diverse opleidingstrajecten voor leden die binnen de coöperatie een bestuurlijke functie vervullen.
Eurocommissaris Fischler deelt het vertrouwen van de jonge veehouders: "Ik weet dat Campina grote inspanningen verricht om een hoge standaard te garanderen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en milieubescherming. Ik ben vol vertrouwen dat de melksector zal zijn opgewassen tegen de toekomstige uitdagingen. Na uitbreiding met de nieuwe lidstaten krijgen we een interne markt van 450 miljoen consumenten die onze verse melkproducten op waarde weten te schatten. Tenslotte hebben wij gelukkig - in Europa een zeer efficiënte zuivelindustrie, die steeds weer nieuwe mogelijkheden zoekt om producten met toegevoegde waarde te creëren."

Innovatie, efficiency en schaalgrootte
Om in die markt een vooraanstaande positie in te nemen, zet Campina vol in op innovatie, schaalgrootte en efficiency. Innovatie is volgens Sanders essentieel om de voorkeur van afnemers te krijgen. Maar dit kan niet zonder efficiency en meer schaalgrootte, aldus Sanders. Als voorbeeld daarvan noemt hij de succesvolle, nieuwe reeks van 'gedraaide toetjes', in Duitsland verkrijgbaar als Campina Strudel, in Nederland als Mona Vla-Toetje en in Polen als Campina Piruet. Grootschalige productiebedrijven in Duitsland produceren dit jaar naar verwachting meer dan 200 miljoen eenheden van dit dessert.

Meer over de strategie van Campina leest u op www.campina.com > Onderneming > Strategie.

[webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-EF-FA 41D82FF5]