Macintosh Retail Group

Hogere omzet Macintosh Retail Group in slechte marktomstandigheden (vrijdag 23 januari 2004)

Macintosh Retail Group heeft in 2003 onder slechte marktomstandigheden een bijna 2% hogere omzet gerealiseerd dan in 2002. Verwacht wordt dat bedrijfsresultaat en nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening rond het niveau van 2002 zullen uitkomen (bedrijfsresultaat 2002: ¤ 22,6 mln; nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening 2002: ¤ 12,2 mln).

De consument was in 2003 terughoudend in zijn bestedingen. Dit vertaalde zich in een daling van de non-food detailhandelsbestedingen in Nederland met 5,6% (tot en met november), vooral in de voor Macintosh Retail Group belangrijke markten zoals woninginrichting (- 8,6%).
Ondanks de slechte marktomstandigheden en tropische temperaturen in de zomermaanden nam de omzet van Macintosh Retail Group met bijna 2% toe van ¤ 767 mln tot ¤ 781 mln. Bovendien werd in alle sectoren marktaandeel gewonnen. De omzet van vergelijkbare activiteiten nam toe met 3,7%. Deze stijging was met name het gevolg van een fors hogere omzet bij BelCompany dat haar leidende positie in de telecommarkt verder versterkte. Dientengevolge nam de omzet van de sector Automotive & Telecom met ¤ 36 mln toe tot ¤ 253 mln. De omzet in de sector Living daalde met ¤ 3 mln tot ¤ 342 mln, vooral door minder verkopen in het hogere segment van de meubelmarkt. De omzet van vergelijkbare activiteiten in de sector Fashion kwam ¤ 5 mln lager uit op ¤ 186 mln, vooral als gevolg van de sluiting van een aantal Olympus-winkels. De omzetontwikkeling per sector in het eerste en tweede halfjaar is vermeld in de tabel aan het eind van dit bericht.

Bedrijfsresultaat en nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening zullen naar verwachting rond het niveau van 2002 uitkomen (bedrijfsresultaat 2002: ¤ 22,6 mln; nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening 2002: ¤ 12,2 mln).

Gezien de onzekerheid over het tijdstip en de mate van herstel van het economisch klimaat en de detailhandelsbestedingen achten wij het op dit moment te vroeg om een uitspraak te doen over de resultaatontwikkeling in 2004. Wij zijn er echter van overtuigd dat Macintosh Retail Group een goede basis heeft om bij marktherstel stappen voorwaarts in het resultaat te maken.

De definitieve jaarcijfers 2003 worden gepubliceerd op 11 maart 2004 vóór beurs en diezelfde dag toegelicht tijdens een persconferentie om 11.00 uur en een analistenbijeenkomst om 13.00 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.

Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 23 januari 2004

Tabel omzetontwikkeling per sector in het eerste en tweede halfjaar:

Klik hier

Contactpersoon:Mr. P.T.A. Hünen:
tel: 043-3280725; e-mail: p.hunen@macintosh.nl
Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl

Retail is ons vak. De klant staat daarbij centraal in denken en doen. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de marketing en distributie van consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom in de Benelux en omringende landen. Macintosh Retail Group is actief met 720 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland met een totale verkoopvloeroppervlakte van zo'n 460.000 m2. De sector Living bestaat uit ruim 150 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors alsmede 13 grootschalige meubelwinkels van Piet Klerkx Meubelwereld en Woonexpress alsmede Stoutenbeek in Nederland.De sector Fashion wordt gevormd door circa 230 schoenenwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en Pro Sport in Nederland en Duitsland en 48 kledingwinkels van Superconfex in België. In de sector Automotive & Telecom is Halfords dé specialist in auto- en fietsaccessoires en fietsen met 145 winkels in Nederland en België, terwijl BelCompany in Nederland de grootste aanbieder van telecomproducten en -diensten is met 117 winkels en 22 winkels in België heeft.

http://www.macintosh.nl