Ingezonden persbericht
Afdeling Communicatie
Hilversum, 22-01-2004
Televisie
Radar
Uitzending maandag 26 januari
Nederland 2 20.24 uur
Uitreiking loden leeuw 2003
Maandag 26 januari wordt de Loden Leeuw 2003 uitgereikt in het TROS-consumentenprogramma RADAR. Het afgelopen jaar konden de kijkers op www.lodenleeuw.nl de meest irritante commercial nomineren.
De strijd om de eerste plaats gaat tussen:
* Frisia Financieringen. Ex-nieuwslezer Edvard Niessing vertelt hoe voordelig het is om een huidige lening over te zetten naar Frisia. Tijdens de commercial komt er ook nog 'het laatste nieuws' binnen;
* Specsavers. Mensen met 'pratende ogen' maken duidelijk dat Specsavers de goedkoopste is;
* www.lenen.nl. Een vrouw vertelt dat ze een prachtig truitje heeft kunnen kopen met geleend geld. Dit dankzij www.lenen.nl;
* Remia Vloeibaar Vet. Gezette mensen zitten klem tussen allerhande voorwerpen, omdat hun vet vast is en niet vloeibaar;
De complete lijst met spotjes is terug te vinden op de website www.trosradar.nl. Bij de tien spotjes die voor deze trofee zijn genomineerd, bestaat maar liefst de helft uit spotjes die het lenen van geld aanprijzen. De redactie vindt dit verhoudingsgewijs erg veel. RADAR heeft daarom onderzoek gedaan naar de reden waarom mensen deze 'leen'spotjes zo irritant vinden. De uitkomst hiervan wordt ook maandag bekendgemaakt.
Verder besteedt RADAR aandacht aan vakantie. Te zien is hoe u honderden euro's per gezin kunt besparen op dezelfde reis. Ook testte RADAR met leerlingen van een opleiding Autotechniek hoe snel de lampen van een aantal nieuwe modellen auto's te vervangen zijn. De ANWB reageert in de uitzending op deze zeer onveilige en klantonvriendelijke situatie.
Ingezonden persbericht