Dienstenbond CNV

Vragen en onduidelijkheden over zaterdagfrequentie AH Logistics 26-01-2004

In de afgelopen weken hebben veel werknemers van AH Logistics contact met ons opgenomen, omdat zij vragen hadden en hebben over de zaterdagfrequentie en de afrekening van de ploegentoeslag over 2003. Naar aanleiding daarvan heeft de bond om spoedoverleg gevraagd. Dit overleg vond afgelopen dinsdag 20 januari plaats in Zaandam, in aanwezigheid van ca. 20 kaderleden van CNV en FNV.

In de eerste plaats is aan de bedrijfsleiding duidelijk gemaakt tegen welke problemen de werknemers aanlopen. Niet overal wordt dezelfde informatie verstrekt, waardoor mensen in verwarring raken, want hoe zit het nu.

In de tweede plaats is er verschil tussen mensen die vallen onder de basisfrequentie (niet verplicht om meer dan 1x per 6 weken op zaterdag te werken) en zij die hebben afgesproken dat zij op een hogere frequentie op de zaterdag werkzaam willen zijn.

Veel werknemers zijn zich rotgeschrokken van de eindafrekening over 2003, waaruit bleek dat ze geld terug moesten betalen aan AH.

Duidelijkheid
Afgesproken is dat er op korte termijn duidelijkheid moet worden verschaft. Dat betekent dat op alle sites dezelfde informatie moet worden gegeven. Ook betekent het dat dat wat besproken is op 20 januari op papier wordt gezet en dat het wat CNV Dienstenbond betreft, aan alle werknemers wordt doorgestuurd, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Ook hebben we aan AH voorgesteld om een brochure te maken, waarin alles in gewone taal wordt uitgelegd, zodat u en wij het kunnen begrijpen.

2003
Gebleken is dat een groot misverstand is ontstaan doordat er onduidelijk is gecommuniceerd in 2003. Hierdoor wisten de werknemers niet waar ze aan toe waren.

Afgesproken is dat de werknemers die geen afspraak hebben gemaakt over een hogere frequentie (en die dus niet verplicht zijn om meer dan 1x per 6 weken op zaterdag werkzaam te zijn) geen naheffing krijgen. Dus hebt u geen aanvullende afspraken gemaakt en heeft u minder dan 1x per 6 weken op zaterdag gewerkt, dan hoeft u niets terug te betalen.

Hogere frequentie
Voor de werknemers die een hogere frequentie hebben afgesproken, ligt het iets anders. Wat er is gebeurd is dat er bijvoorbeeld een afspraak was dat u 1x per 3 weken op zaterdag werkzaam zou zijn; rekening houdend met vakantie en ATV kwam het minimum aantal zaterdagen niet op 17, maar op 15. Heeft u in dit voorbeeld 15 zaterdagen gewerkt, dan heeft u wel aan uw minimum voldaan, maar omdat de ploegentoeslag was berekend op 17 zaterdagen, heeft u een brief ontvangen dat u teveel heeft ontvangen en moet terugbetalen.

2004
In 2004 mogen niet dezelfde fouten worden gemaakt als in 2003. Dat betekent dat het voor iedereen helder moet zijn, wat de consequenties zijn als er minder of niet op zaterdag wordt gewerkt. Wij hebben hierover een aantal afspraken gemaakt met AH. Binnenkort ontvangen wij hiervan een bevestiging en, zoals we al schreven, zullen wij erop aandringen om deze afspraken aan iedereen te doen toekomen.

Tenslotte
In de CAO maken wij afspraken. Wij proberen de afspraken zo goed en zo duidelijk mogelijk voor iedereen op papier te krijgen en we zijn nauw betrokken bij de concretisering van deze afspraken.

Als werknemers afspraken maken die afwijken van de CAO-afspraken, dan hebben zij natuurlijk ook zelf een verantwoordelijkheid in de nakoming daarvan. We hopen dat u zich dat voldoende realiseert als u (afwijkende) afspraken maakt met uw werkgever.

Binnenkort hoort u opnieuw van ons. Voor nu hopen we in ieder geval enige duidelijkheid te hebben verschaft. Heeft u nog vragen, dan kunt u met ons bellen of mailen: Richard Leloux, tel: (023)5670615 en email: r.leloux@cnvdibo.nl. Of Aletta Bulsink, tel: (055)5772640 en email: a.bulsink@cnvdibo.nl.