De Unie
Woningcorporaties - 2e ronde CAO-onderhandelingen
26 januari 2004 - Donderdag 22 januari jl. zijn de onderhandelingen
over de WOCO-CAO voortgezet. De belangrijkste onderwerpen die aan bod
zijn gekomen zijn de loonkosten, de vergoeding voor zakelijk gebruik
van de privé-auto en de premies van de ziektekostenverzekering.
Werkgevers: loonkosten mogen niet stijgen
Werkgevers waren van mening dat de totale loonkosten niet mogen
stijgen. Dit betekent dat ieder voorstel tot verbetering van
arbeidsvoorwaarden zou moeten worden gecompenseerd met een besparing
op een andere arbeidsvoorwaarde. Tegen deze achtergrond werd de
discussie gevoerd over een verkleining van het bruto-netto traject in
de lonen, ook wel de wig genoemd. De Unie vindt dat een nullijn in de
lonen samen moet gaan met een wigverkleining, waarbij werkgevers een
groter deel van bijvoorbeeld de pensioenpremie voor hun rekening
nemen.
Deze discussie liep niet erg vlot. Pas in de loop van de dag ontstond
er een opening.
Werkgevers en vakbonden hebben nu afspraken gemaakt om berekeningen te
maken over de wigverkleining, waarbij de nullijn aan werkgeverskant
geen dogma meer is.
Vergoeding zakelijk gebruik privé-auto
De Unie heeft opnieuw aandacht gevraagd voor een oplossing van het
probleem van de slechte fiscale behandeling van de vergoeding van
zakelijk gebruik van de privé-auto, de bekende 0,18 per kilometer. We
willen een afspraak die netto dicht in de buurt komt van 0,28 netto
welke in 2003 gold. Rekening houdend met een belasting van gemiddeld
42% over de top van een inkomen, zou er dan 0,35 bruto per kilometer
betaald moeten worden. Werkgevers hebben nog geen enkel signaal
afgegeven dat ze dit zelfs maar in overweging nemen.
Premies ziektekostenverzekering
De sterk gestegen premies ziektekostenverzekering zijn een punt van
zorg. Het Unie-voorstel om de werkgeversbijdrage in de premie te
verhogen leverde in de werkgeversdelegatie nog geen applaus op.
Hoe nu verder?
Op 12 februari 2004 worden de onderhandelingen voortgezet. De periode
tot die tijd wordt gebruikt om het nodige voorwerk te verrichten,
zodat hopelijk enige vaart kan worden ontwikkeld in de volgende
onderhandelingsronde.
Roland Kemper
Bestuurder
maandag, 26 januari 2004