De Unie


Woningcorporaties - 2e ronde CAO-onderhandelingen

26 januari 2004 - Donderdag 22 januari jl. zijn de onderhandelingen over de WOCO-CAO voortgezet. De belangrijkste onderwerpen die aan bod zijn gekomen zijn de loonkosten, de vergoeding voor zakelijk gebruik van de privé-auto en de premies van de ziektekostenverzekering.

Werkgevers: loonkosten mogen niet stijgen
Werkgevers waren van mening dat de totale loonkosten niet mogen stijgen. Dit betekent dat ieder voorstel tot verbetering van arbeidsvoorwaarden zou moeten worden gecompenseerd met een besparing op een andere arbeidsvoorwaarde. Tegen deze achtergrond werd de discussie gevoerd over een verkleining van het bruto-netto traject in de lonen, ook wel de wig genoemd. De Unie vindt dat een nullijn in de lonen samen moet gaan met een wigverkleining, waarbij werkgevers een groter deel van bijvoorbeeld de pensioenpremie voor hun rekening nemen.
Deze discussie liep niet erg vlot. Pas in de loop van de dag ontstond er een opening.

Werkgevers en vakbonden hebben nu afspraken gemaakt om berekeningen te maken over de wigverkleining, waarbij de nullijn aan werkgeverskant geen dogma meer is.

Vergoeding zakelijk gebruik privé-auto
De Unie heeft opnieuw aandacht gevraagd voor een oplossing van het probleem van de slechte fiscale behandeling van de vergoeding van zakelijk gebruik van de privé-auto, de bekende 0,18 per kilometer. We willen een afspraak die netto dicht in de buurt komt van 0,28 netto welke in 2003 gold. Rekening houdend met een belasting van gemiddeld 42% over de top van een inkomen, zou er dan 0,35 bruto per kilometer betaald moeten worden. Werkgevers hebben nog geen enkel signaal afgegeven dat ze dit zelfs maar in overweging nemen.

Premies ziektekostenverzekering
De sterk gestegen premies ziektekostenverzekering zijn een punt van zorg. Het Unie-voorstel om de werkgeversbijdrage in de premie te verhogen leverde in de werkgeversdelegatie nog geen applaus op.

Hoe nu verder?
Op 12 februari 2004 worden de onderhandelingen voortgezet. De periode tot die tijd wordt gebruikt om het nodige voorwerk te verrichten, zodat hopelijk enige vaart kan worden ontwikkeld in de volgende onderhandelingsronde.

Roland Kemper
Bestuurder

maandag, 26 januari 2004