Ingezonden persbericht


Onderzoek Trend Micro: 56 % van MKB-bedrijven slachtoffer van virusaanvallen gedurende de laatste 12 maanden

Utrecht, 26 januari 2004 - Meer dan de helft van kleine en middelgrote bedrijven in enkele Europese landen en in de VS is de afgelopen 12 maanden slachtoffer geweest van een virusaanval. Dat blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van antivirusleverancier Trend Micro (TSE: 4704, Nasdaq: TMIC). Hoewel veel MKB-bedrijven het belang van het beveiligen van bedrijfsgegevens onderkennen, had 56 procent van de respondenten in 2003 te maken met een virusaanval. De meeste bedrijven losten de problemen zelf op en hadden gemiddeld een dag nodig om het netwerk weer werkend te krijgen.

Het onderzoek wijst uit dat het midden- en kleinbedrijf zich goed bewust is van de internetbedreigingen:
* 77,5 procent heeft een beveiligingsbeleid om virussen, spam, hackers en ongewenste toegang tegen te gaan;

* 63,5 procent heeft een e-mailbeleid;

* 21,5 procent noemt het beveiligen van bedrijfsgegevens de topprioriteit van de komende 12 maanden

Het onderzoek laat tevens zien dat het midden- en kleinbedrijf de aard en herkomst van de huidige bedreigingen goed onderkent. De meeste kleine organisaties geloven in dit verband in een gelaagde aanpak, waarbij een antivirusoplossing op elk niveau in het netwerk (van internet-gateway tot desktop) het meest effectief wordt geacht. 63 procent meent dat een antivirusoplossing op de e-mailserver het meest effectief is. De uitkomsten wijzen er verder op dat snelle pattern updates tegen de nieuwste bedreigingen een topprioriteit vormen voor MKB-bedrijven wanneer ze een antivirusoplossing zoeken. De kosten en implementatie van de software zijn de belangrijkste drempels bij de aanschaf van een nieuwe product.

Matthieu Brignone, Director of Marketing bij Trend Micro EMEA, zegt over de resultaten: "Het Trend Micro-onderzoek laat duidelijk het dilemma zien van veel MKB-bedrijven. Zij hebben te maken met dezelfde bedreigingen als grote bedrijven en onderkennen dat ook. Maar ze beschikken niet over de tijd, middelen en mensen om hun netwerken te beschermen, wat het hoge percentage bedrijven dat in 2003 geconfronteerd is met een virusaanval, mogelijk verklaart. Trend Micro heeft als antwoord op deze behoeften een reeks antivirus- en content-filteringsproducten ontwikkeld, die door hun eenvoud, prijs en gebruiksgemak speciaal geschikt zijn voor het MKB. Deze producten vragen weinig tot geen externe hulp voor installatie en beheer, en stellen bedrijven in het MKB in staat zich te richten op hun belangrijkste doelstelling: het uitbouwen van hun zakelijke activiteiten."

Het onderzoek
Het Trend Micro-onderzoek werd uitgevoerd door Millward Brown IntelliQuest onder de leden van het IntelliQuest Technology Panel in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de VS. Het onderzoek telde in totaal 530 IT-professionals. 257 respondenten werkten bij een bedrijf met 1tot 99 werknemers en 273 bij een bedrijf met 100 tot 499 medewerkers.

###

Over Trend Micro
Trend Micro is leider op het gebied van netwerkantivirus- en internet-content-beveiligingssoftware en -diensten. Het wereldwijde hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, het Europese hoofdkantoor in Marlow, Engeland. De producten worden wereldwijd geleverd door Corporate Resellers, Value-Added Resellers en Service Providers. Voor meer informatie en evaluatieversies: http://nl.trendmicro-europe.com/