Leefbaar Rotterdam

Verslag hoofddoekjesdiscussie

23 januari hield Leefbaar Rotterdam een discussie over hoofddoekjes en religieuze symbolen. Hier onder een foto van de discussanten:

(v.l.n.r: Stapelkamp, Dorsman, Bourzik, Sorensen)

Nu volgen meer foto's en een verslag van een aanwezig Leefbaar Lid.

Democratie voor naïeve mensen..? door drs. Ida Lamers-Versteeg

Democratie is voor moedige mensen vond CDA- bestuurder Anton Stapelkamp uit Hilligersberg toen hij Ronald Sørensen aan zag "schoppen" tegen de discussie over de scheiding Staat en Kerk. Maar moed is echt wat anders dan naïviteit.

Vol democratisch lef schreef Stapelkamp over zijn angst voor een totalitair regiem dat zou kunnen morrelen aan. vanaf 1579 geldende grondrechten voor godsdienstvrijheid. Op grond van die rechten dient ook in deze tijd de overheid zich neutraal op te stellen aanzien van "..religieuze opvattingen en organisaties die dus dan ook geen positie dienen te hebben in het openbaar bestuur, zo vond hij. (over invloed sprak hij niet, il)

Naast grondrechten bestaan grondplichten het negeren van plichten negeert ook rechten. En om dit tegen te gaan is moed nodig, geen naïviteit.

Tijdens een nadere discussie hierover werd artikel 1 van onze huidige grondwet weer van stal gehaald om aan te tonen dat de vrijheid van de een net zo zwaar weegt als die van elke ander.Reden temeer dus om eens goed naar de inherente cirkelredenering te kijken waaraan dit basale artikel lijdt. Met een dergelijke formulering is het onmogelijk als overheid aan te geven waar het recht van de een ophoudt en dat van de ander begint. Overmatige vrijheid van de een is niet zonder meer blijheid voor anderen, integendeel moedige discussie is nodig.

Welnu Sørensen op zijn beurt pleitte ervoor dat de overheid nu eens eindelijk helder aangeeft dat in overheidsfuncties het dragen van provocerende symbolen in principe niet kan. Er zijn grenzen aan de vrijheid van de een en die beginnen bij de vrijheid van de ander. Regels daarover dienen helder en voor een ieder acceptabel te zijn. B.v. in elke geciviliseerde cultuur draagt een rechter draagt een neutrale werk-outfit zonder symbolen van geloofs- of andere overtuigingen, in Nederland geldt deze regel niet universeel meer. Ook ambtenaren in functie dienen zich te onthouden van het afficheren van opvattingen en overtuigingen die zij op dat moment hebben. Ook dit is in de meeste beschaafde landen een overheidsvoorschrift waar niemand moeite mee heeft. Het voorkomt dat men burgers in verlegenheid brengt, wat het vertrouwen tussen burger en overheid geen goed doet.

Stapelkamp ziet dit totaal anders en huldigt het principe dat de grondrechten van 1579 het de huidige overheid ambtdragers niet mag verplichten zich neutraal op te stellen. Hij schreef dat: "de kern van dit grondrecht niet mag worden aangetast en dat zij een ieder de vrijheid geven om anders te denken en te handelen en dus ook zelfs ook de vrijheid om zich hier en daar soms kortzichtig, verachtelijk of achterlijk te gedragen. Indien de overheid hierin dwingend meent te moeten ingrijpen dient ze de noodzaak hiervan aan te geven om niet in totalitair vaarwater te komen.", aldus Stapelkamp. Na de discussie wees hij nogmaals trots op zijn groene CDA overhemdom moedig voor zijn gezindheid uit te komen in het openbaar...

Laten we hopen dat ons Rotterdam meer moedige mensen telt dan naïeve anders komt het nooit meer goed.