AutoRai

26-1-2004

Nissan verkoopt 14,5 procent meer auto's

Nissan Europe kan tevreden terugkijken op het afgelopen jaar. Geheel tegen de ontwikkelingen van de markt in heeft het merk in Europa maar liefst 14,5 procent meer autos verkocht dan in het jaar 2002. Ook in Nederland verkocht Nissan meer en realiseerde een verkoopstijging van 9,4 procent.

Nissan Europe had in 2003 veel succes. Over het gehele continent werden 542.292 Nissans verkocht, terwijl de doelstelling van Nissan op 530.000 stuks lag. Snelste stijger was Frankrijk. In dat land groeiden de verkopen maar liefst 32 procent ten opzichte van 2002 en steeg het aantal verkochte autos naar 47.059. Ook in Nederland heeft Nissan met 14.921 autos boven verwachting gepresteerd. In een dalende markt (-4,3 procent) werd een verkoopstijging van maar liefst 9,4 procent gerealiseerd. Het marktaandeel van Nissan in Nederland groeide van 2,3 procent naar 2,6 procent.

Explosieve groei
De sterke verbetering van Nissans verkoopcijfers in Europa is vooral te danken aan de explosieve groei van de verkoop van drie typen: de Micra, de X-TRAIL en de Pickup. Zo verkocht Nissan in 2003 maar liefst 183.956 Micras, wat een stijging van 70 procent betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook de verkooptoename van 46 procent (tot 51.206 autos) van de X-TRAIL en de 28 procent voor de Pickup (tot 39.654 stuks) is boven alle verwachtingen.

Henri Brisse, Vice-President van Nissan Europe, spreekt van een bijzondere prestatie: In een krimpende markt heeft Nissan het in 2003 gepresteerd de sterkste verkooptoename van de vijftien grootste autofabrikanten in Europa te realiseren. Mijn dank gaat dan ook uit naar alle werknemers van onze onderneming, die dit hebben mogelijk gemaakt. En natuurlijk hopen we dit succes in 2004 voort te zetten.