Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Computergebruik in detailhandel en ambachten fors toegenomen

26-01-2004

77% van de detaillisten en 67% van de ambachtelijke ondernemers gebruikt een computer

In de detailhandel maakt ruim driekwart (77%) van de ondernemingen gebruik van één of meer computers, heeft 59% toegang tot internet en beschikt 27% over een eigen website. In de ambachten gebruikt tweederde (67%) de computer, surft en e-mailt 53% en beschikt 18% over een eigen website. De computer, mobiele telefoon en betaalautomaat zijn de meest gebruikte ICT-apparaten in de detailhandel en ambachten. Nog maar 8% van de detaillisten en 18% van de ambachtslieden maakt helemaal geen gebruik van ICT. Het computergebruik in de detailhandel en ambachten is sinds de vorige meting (1998) sneller gegroeid dan in het overige bedrijfsleven, maar blijft hierbij nog wel achter. Dit blijkt uit het onderzoek Computertechnologie in detailhandel en ambachten dat vandaag door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) werd gepresenteerd.

Het onderzoek vond plaats in het kader van het project Over de digitale drempel. Dit project heeft als doel ondernemers in de detailhandel en ambachten te stimuleren meer en beter gebruik te maken van computertechnologie in hun bedrijfsvoering. Aan het begin van het project, in 1998, had nog maar 64% van de detaillisten een computer en 51% van de ambachtelijke ondernemers. In 1998 maakte 80% van het totale bedrijfsleven gebruik van de computer, nu is dat 91%. Uit het onderzoek blijkt dus dat de achterstand van de detailhandel en ambachten op het overige bedrijfsleven is verkleind.

Spectaculaire stijging internetgebruik
Het gebruik van internet heeft een enorme sprong vooruit gemaakt, maar kan nog fors groeien. Het aantal ondernemingen in de detailhandel dat gebruik maakt van internet steeg van 18% in 1998 naar 59% nu, de ambachtelijke sector steeg van 16% naar 53%. Ter vergelijking: in het totale bedrijfsleven was in 1998 de internetpenetratie 27% en nu 83%. ISDN blijkt de populairste internetverbinding in detailhandel en ambachten. Breedband is nog onvoldoende doorgedrongen. Ruim een kwart (27%) van de detaillisten heeft een eigen website. In het ambacht is dit 18%. Van de websites in de detailhandel heeft 45% de functie van webwinkel en servicebalie. Bij de ambachten vervult 32% van de sites deze functies.

Automatisering verkooppunt kan beter
Kantoorwerkzaamheden en de financiële administratie zijn goed geautomatiseerd in de detailhandel en de ambachten. De automatisering van de primaire processen blijft nog achter. Zo heeft slechts 22% van de detaillisten een goede verkoopautomatisering, waardoor zij precies weten wat, aan wie tegen welke prijs is verkocht. Dit type informatie is van groot belang voor een goede inkoop en logistiek, de kernfuncties van de detailhandel.

Speerpunten automatiseringsbevordering
In het rapport worden zowel voor de ambachtelijke sector als voor de detailhandel speerpunten voor ICT-stimulering aangegeven. De belangrijkste zijn: het stimuleren van breedband externe verbindingen, het gebruik van websites, verkoopautomatisering, vaardigheden computergebruik, integratie van toepassingen, centrale artikelbestanden en planningsautomatisering.

Bestellen
Het rapport Computertechnologie in detailhandel en ambachten pdf kan gratis worden gedownload.

Een gedrukt exemplaar is, tegen betaling van 15,00 (exclusief BTW en verzendkosten)
te bestellen.