Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Computergebruik in detailhandel en ambachten fors toegenomen
26-01-2004
77% van de detaillisten en 67% van de ambachtelijke ondernemers
gebruikt een computer
In de detailhandel maakt ruim driekwart (77%) van de ondernemingen
gebruik van één of meer computers, heeft 59% toegang tot internet en
beschikt 27% over een eigen website. In de ambachten gebruikt
tweederde (67%) de computer, surft en e-mailt 53% en beschikt 18% over
een eigen website. De computer, mobiele telefoon en betaalautomaat
zijn de meest gebruikte ICT-apparaten in de detailhandel en ambachten.
Nog maar 8% van de detaillisten en 18% van de ambachtslieden maakt
helemaal geen gebruik van ICT. Het computergebruik in de detailhandel
en ambachten is sinds de vorige meting (1998) sneller gegroeid dan in
het overige bedrijfsleven, maar blijft hierbij nog wel achter. Dit
blijkt uit het onderzoek Computertechnologie in detailhandel en
ambachten dat vandaag door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en
het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) werd gepresenteerd.
Het onderzoek vond plaats in het kader van het project Over de
digitale drempel. Dit project heeft als doel ondernemers in de
detailhandel en ambachten te stimuleren meer en beter gebruik te maken
van computertechnologie in hun bedrijfsvoering. Aan het begin van het
project, in 1998, had nog maar 64% van de detaillisten een computer en
51% van de ambachtelijke ondernemers. In 1998 maakte 80% van het
totale bedrijfsleven gebruik van de computer, nu is dat 91%. Uit het
onderzoek blijkt dus dat de achterstand van de detailhandel en
ambachten op het overige bedrijfsleven is verkleind.
Spectaculaire stijging internetgebruik
Het gebruik van internet heeft een enorme sprong vooruit gemaakt, maar
kan nog fors groeien. Het aantal ondernemingen in de detailhandel dat
gebruik maakt van internet steeg van 18% in 1998 naar 59% nu, de
ambachtelijke sector steeg van 16% naar 53%. Ter vergelijking: in het
totale bedrijfsleven was in 1998 de internetpenetratie 27% en nu 83%.
ISDN blijkt de populairste internetverbinding in detailhandel en
ambachten. Breedband is nog onvoldoende doorgedrongen.
Ruim een kwart (27%) van de detaillisten heeft een eigen website. In
het ambacht is dit 18%. Van de websites in de detailhandel heeft 45%
de functie van webwinkel en servicebalie. Bij de ambachten vervult 32%
van de sites deze functies.
Automatisering verkooppunt kan beter
Kantoorwerkzaamheden en de financiële administratie zijn goed
geautomatiseerd in de detailhandel en de ambachten. De automatisering
van de primaire processen blijft nog achter. Zo heeft slechts 22% van
de detaillisten een goede verkoopautomatisering, waardoor zij precies
weten wat, aan wie tegen welke prijs is verkocht. Dit type informatie
is van groot belang voor een goede inkoop en logistiek, de
kernfuncties van de detailhandel.
Speerpunten automatiseringsbevordering
In het rapport worden zowel voor de ambachtelijke sector als voor de
detailhandel speerpunten voor ICT-stimulering aangegeven. De
belangrijkste zijn: het stimuleren van breedband externe verbindingen,
het gebruik van websites, verkoopautomatisering, vaardigheden
computergebruik, integratie van toepassingen, centrale
artikelbestanden en planningsautomatisering.
Bestellen
Het rapport Computertechnologie in detailhandel en ambachten pdf
kan gratis worden gedownload.
Een gedrukt exemplaar is, tegen betaling van 15,00 (exclusief BTW en
verzendkosten)
te bestellen.