Ingezonden persbericht


persbericht

26 januari 2004

Toerist heeft gekozen: Meisje bij de bakker wordt voorgesteld

"Het meisje bij de bakker" heeft de award 2003 ontvangen! Ellen Beek blijkt echter geen meisje bíj, maar het meisje ván de bakker te zijn. De winnares van de gastvrijheidscampagne "het meisje bij de bakker" is receptioniste bij Hotel Beaumont in Maastricht. Haar vriend is wél bakker.

Op initiatief van Koninklijk Horeca Nederland, regio Zuid-Limburg is begin 2003 de actie "het meisje bij de bakker" gelanceerd. Een project waarbij de beloning van gastvrije, servicegerichte ondernemers centraal staat.

200 hotels en 50 attracties in Zuid Limburg sloegen de handen ineen en hebben een voucheractie op poten gezet. De gasten die afgelopen zomer incheckten in hotels ontvingen een voucher met een mooi tegoed, bijvoorbeeld gratis entree tot Thermae 2OOO voor 2 personen. Deze voucher diende overhandigd te worden aan de dienstverlener die een goede service had geboden. Een taxichauffeur, parkeerwachter, kelner, agent of bankmedewerker, het konden allerlei soorten dienstverleners zijn. Uiteindelijk zijn er afgelopen jaar 2500 vouchers verstrekt en uitgedeeld door overwegend mensen uit de Randstad aan Zuid-Limburgse dienstverleners.

verkiezing meisje bij de bakker
Wegens het grote succes wordt het project "het meisje bij de bakker" in 2004 gecontinueerd en uitgebreid. De aftrap is op maandag 26 januari tijdens de BBB-beurs in het Mecc Maastricht waar de verkiezingsaward wordt uitgereikt. De winnares is gekozen uit uitgedeelde gastvrijheidsvouchers en wint een jaar lang gratis Smart* rijden en de titel "dienstverlener van het jaar 2003". De prijs zal overhandigd worden door gedeputeerde van Economische Zaken, dhr. Eurlings. Hij is beschermheer van het project "het meisje bij de bakker".

wegens succes ook tweede winnares
De 20-jarige Ellen Beek is als stagiaire bij hotel Beaumont begonnen en heeft sinds een half jaar een vast dienstverband als receptioniste bij het hotel in Maastricht. Ellen kwam als overtuigende winnaar uit de bus doordat zij de meest lovende reacties heeft gekregen welke uit verschillende windstreken kwamen, zelfs uit Japan en Amerika. Haar gastvrije en servicegerichte houding heeft op velen indruk gemaakt. Zij zal komend jaar het boegbeeld zijn van de gastvrijheidscampagne in Zuid-Limburg.

Vanwege de vele enthousiaste reacties is er nóg een winnaar gekozen. Op een eervolle tweede plaats staat Annie Luyten, ontbijtserveerster in hotel Botticelli in Maastricht. Zij heeft de meeste vouchers ontvangen. Aansluitend aan de awarduitreiking in het auditorium van het Mecc mag zij in de stand van Kempen & Begeer een door deze firma ter beschikking gestelde bestekcassette in ontvangst nemen.

verduurzaming meisje bij de bakker
Hiermee blijkt wederom dat gastvriendelijkheid voor Limburg een onderscheidend vermogen is. Door het enthousiasme van de bezoekers uit de rest van Nederland blijkt dat zij onder de indruk zijn van de gastvrijheid en serviceverlening van de Limburgers. Echter deze staat onder druk. vandaar dat de overheid in Limburg een beroep gedaan heeft op KHN om de actie "het meisje bij de bakker" ter verduurzamen.

grootse opzet voor 2004
In intensieve samenwerking met de Hoge Hotelschool Maastricht, VVV Zuid Limburg, VVV Maastricht, het MECC, Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en een aantal individuele horecakenners wordt hard gewerkt aan de grootsere opzet van het project voor 2004. Ondernemers zullen worden uitgenodigd om een workshop gastvrijheid aan de Hoge Hotelschool te volgen, inclusief certificering. De beloningsvouchers zullen worden uitgebreid en de communicatie zal landelijk worden opgepakt.

Deze prijs is mede mogelijk gemaakt door: Smeets Mercedes Benz, Mise en Place, Rebema en Koninklijke Horeca Nederland.

***