Peugeot Nederland

Rallye Monte Carlo

De Rallye Monte-Carlo is Peugeot de afgelopen jaren steeds ongunstig gezind geweest. Maar in de jongste editie van de klassieker, de eerste wedstrijd van het World Rally Championship 2004, wist het team te breken met die ongelukkige traditie. De Monte werd een mooi debuut voor de nieuwe 307 WRC. Marcus Grönholm en Freddy Loix bezetten aan het eind van de rit de plaatsen vier en vijf. De Fin begon de wedstrijd zeer spectaculair: hij won meteen de allereerste officiële klassementsproef van de 307 WRC. De eerste rally van het nieuwe seizoen leverde voor de tweede achtereenvolgende keer winst op voor Citroën-rijder Sebastien Loeb.

Het was weer een ouderwetse Monte met onvoorspelbare omstandigheden. Met temperaturen die fluctueerden van enkele graden onder het vriespunt tot iets boven nul. Met bewolking waaruit lichte sneeuw dwarrelde, of met verraderlijk vette mistvlagen, tot een heldere hemel toe. Met afwisselend droog en vochtig asfalt, met sneeuw en met gemene ijsplekken, het zogenoemde black ice. Niet het soort situaties waarop Marcus Grönholm zo dol is: Die wisselende toestanden maken deze rally altijd zo moeilijk. Ik ben blij dat het voorbij is, merkte de Fin op aan de finish.

Was het nieuwsgierigheid naar de nieuwe Peugeot 307 WRC? Hoe het ook zij, de eerste klassementsproef moest door te grote publieke belangstelling worden afgelast. KP1, Selonnet-Breziers, ten zuiden van Gap, werd om kwart voor zes s ochtends reeds afgesloten. Maar op dat vroege uur was de proef al zo dichtbevolkt, dat het te gevaarlijk werd om deze te laten verrijden. Om te beginnen geen goede beurt voor de organisatoren; de rallykaravaan werd meteen naar KP2 geleid. Marcus Grönholm liet daar direct zien wat de nieuwe 307 WRC in zijn mars heeft. Liefst een halve seconde gemiddeld per kilometer was de wereldkampioen van 2000 en 2002 rapper dan de tweede snelste, Markko Martin (Ford Focus). Op het 20 km lange traject pakte Grönholm 9,9 seconden op de rijder uit Estland!
Maar op datzelfde parcours moest hij later (KP4) een veer laten: Drie kilometer van de finish bleef de transmissie in de derde versnelling vastzitten. Ik moest bochten afsnijden om momentum te houden. Daarbij ging de voorruit aan diggelen door een boomtak. De bak en de ruit werden gewisseld en Grönholm snelde opnieuw naar proefwinst (KP5). Maar op de laatste proef van de dag had ik te weinig vertrouwen in de bandenkeus (een brede sneeuwband) en verspeelde ik weer tijd. Freddy Loix keuze voor een intermediate band was beter: de Belg werd tweede op KP6 en beëindigde de eerste etappe na een onwennige start en afstellingsproblemen in negende positie. Loeb leidde voor Martin en Grönholm.

De eerste proef van dag 2 werd geneutraliseerd, toen jong talent Nicolas Vouilloz met de Peugeot 206 WRC van Bozian Racing spinde en met een gebroken wielophanging de weg blokkeerde. Grönholm was op dat moment de rapste, maar net als de anderen die voor Vouilloz waren gestart, kreeg ook hij de tijd van de laatste passant voor het ongeluk. Twee proeven later verloor Grönholm de rally. In een heel langzame bocht op KP9 te voet was-ie waarschijnlijk sneller dan met de auto raakte ik door onderstuur op het spekgladde wegdek aan de buitenkant. Ik moest een stukje achteruit, maar kon de versnelling niet vinden en verloor zon veertig seconden... Dat was in elk geval minder erg dan van de weg te raken, zoals Carlos Sainz (Citroën) en Mikko Hirvonen (Subaru) overkwam. Beiden moesten opgeven.

Freddy Loix wijzigde de differentieelafstemming en kwam mede daardoor beter in zijn ritme. Ondanks een verkeerde bandenkeus op de laatste proef van de dag, KP11, promoveerde de tweede Peugeot naar de zesde positie. Maar op de ochtend van de finaledag verloor de Belg weer tijd. Hij kreeg het verkeerde bandenadvies: sneeuwbanden met spikes, voor het geval het massaal toegestroomde publiek sneeuw op de weg zou gooien op de proef van de Col de Turini. Dat gebeurde echter niet in dien mate zoals we dat uit het verleden kennen; Loix had dus eerder nadeel dan voordeel van het geselecteerde rubber. Niettemin finishte hij op de mooie vijfde plaats.

Marcus Grönholm besloot de Rallye Monte-Carlo zoals hij die had aangevangen: met proefwinst (KP15). Het tijdverlies door het niet kunnen inschakelen van de achteruitversnelling kostte de Fin de derde plaats en misschien wel de tweede. Toch kon Peugeot Total tevreden zijn over het debuut van de 307 WRC. De jonkies van het Bozian team deden het minder goed, want behalve Nicolas Vouilloz zag ook Portugees Miguel Campos de finish niet.

Ondertussen is er een voorstel in de maak om per wedstrijdetappe punten voor het wereldkampioenschap toe te kennen, dus drie keer per rally. Dit zou het mogelijk maken om uitvallers in de eerste of tweede eatppe in de gelegenheid te stellen in de volgende etappe(s) weer aan de start te verschijnen. Op die manier zou ook de spanning van begin tot eind gehandhaafd blijven, want alle drie etappes worden dan eigenlijk op zichzelf staande rallytjes in de rally.

Uitslag Rallye Monte-Carlo:

1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara

2. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

3. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus

4. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
5. Loix/Smeets (B/B), Peugeot 307

6. Panizzi/Panizzi (F/F), Mitsubishi Lancer
7. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

8. Burri/Patthey (CH/CH), Subaru Impreza

9. Beres/Stary (SK/CZ), Hyundai Accent

10. Bernardi/Giraudet (F/F), Renault Clio

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Sebastien Loeb 10 punten

2. Markko Martin 8

3. François Duval 6

4. Marcus Grönholm 5

5. Freddy Loix 4

6. Gilles Panizzi 3

7. Petter Solberg 2

8. Olivier Burri 1

Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Ford 14 punten

2. Citroën 10

3. Peugeot 9

4. Mitsubishi 3

5. Subaru 2

Volgende wedtsrijd: Rally van Zweden (S), 6-8 februari 2004

Breukelen, januari 2004