Rallye Monte Carlo
De Rallye Monte-Carlo is Peugeot de afgelopen jaren steeds ongunstig
gezind geweest. Maar in de jongste editie van de klassieker, de eerste
wedstrijd van het World Rally Championship 2004, wist het team te
breken met die ongelukkige traditie. De Monte werd een mooi debuut
voor de nieuwe 307 WRC. Marcus Grönholm en Freddy Loix bezetten aan
het eind van de rit de plaatsen vier en vijf. De Fin begon de
wedstrijd zeer spectaculair: hij won meteen de allereerste officiële
klassementsproef van de 307 WRC. De eerste rally van het nieuwe
seizoen leverde voor de tweede achtereenvolgende keer winst op voor
Citroën-rijder Sebastien Loeb.
Het was weer een ouderwetse Monte met onvoorspelbare omstandigheden.
Met temperaturen die fluctueerden van enkele graden onder het
vriespunt tot iets boven nul. Met bewolking waaruit lichte sneeuw
dwarrelde, of met verraderlijk vette mistvlagen, tot een heldere hemel
toe. Met afwisselend droog en vochtig asfalt, met sneeuw en met gemene
ijsplekken, het zogenoemde black ice. Niet het soort situaties waarop
Marcus Grönholm zo dol is: Die wisselende toestanden maken deze rally
altijd zo moeilijk. Ik ben blij dat het voorbij is, merkte de Fin op
aan de finish.
Was het nieuwsgierigheid naar de nieuwe Peugeot 307 WRC? Hoe het ook
zij, de eerste klassementsproef moest door te grote publieke
belangstelling worden afgelast. KP1, Selonnet-Breziers, ten zuiden van
Gap, werd om kwart voor zes s ochtends reeds afgesloten. Maar op dat
vroege uur was de proef al zo dichtbevolkt, dat het te gevaarlijk werd
om deze te laten verrijden. Om te beginnen geen goede beurt voor de
organisatoren; de rallykaravaan werd meteen naar KP2 geleid. Marcus
Grönholm liet daar direct zien wat de nieuwe 307 WRC in zijn mars
heeft. Liefst een halve seconde gemiddeld per kilometer was de
wereldkampioen van 2000 en 2002 rapper dan de tweede snelste, Markko
Martin (Ford Focus). Op het 20 km lange traject pakte Grönholm 9,9
seconden op de rijder uit Estland!
Maar op datzelfde parcours moest hij later (KP4) een veer laten: Drie
kilometer van de finish bleef de transmissie in de derde versnelling
vastzitten. Ik moest bochten afsnijden om momentum te houden. Daarbij
ging de voorruit aan diggelen door een boomtak. De bak en de ruit
werden gewisseld en Grönholm snelde opnieuw naar proefwinst (KP5).
Maar op de laatste proef van de dag had ik te weinig vertrouwen in de
bandenkeus (een brede sneeuwband) en verspeelde ik weer tijd. Freddy
Loix keuze voor een intermediate band was beter: de Belg werd tweede
op KP6 en beëindigde de eerste etappe na een onwennige start en
afstellingsproblemen in negende positie. Loeb leidde voor Martin en
Grönholm.
De eerste proef van dag 2 werd geneutraliseerd, toen jong talent
Nicolas Vouilloz met de Peugeot 206 WRC van Bozian Racing spinde en
met een gebroken wielophanging de weg blokkeerde. Grönholm was op dat
moment de rapste, maar net als de anderen die voor Vouilloz waren
gestart, kreeg ook hij de tijd van de laatste passant voor het
ongeluk. Twee proeven later verloor Grönholm de rally. In een heel
langzame bocht op KP9 te voet was-ie waarschijnlijk sneller dan met de
auto raakte ik door onderstuur op het spekgladde wegdek aan de
buitenkant. Ik moest een stukje achteruit, maar kon de versnelling
niet vinden en verloor zon veertig seconden... Dat was in elk geval
minder erg dan van de weg te raken, zoals Carlos Sainz (Citroën) en
Mikko Hirvonen (Subaru) overkwam. Beiden moesten opgeven.
Freddy Loix wijzigde de differentieelafstemming en kwam mede daardoor
beter in zijn ritme. Ondanks een verkeerde bandenkeus op de laatste
proef van de dag, KP11, promoveerde de tweede Peugeot naar de zesde
positie. Maar op de ochtend van de finaledag verloor de Belg weer
tijd. Hij kreeg het verkeerde bandenadvies: sneeuwbanden met spikes,
voor het geval het massaal toegestroomde publiek sneeuw op de weg zou
gooien op de proef van de Col de Turini. Dat gebeurde echter niet in
dien mate zoals we dat uit het verleden kennen; Loix had dus eerder
nadeel dan voordeel van het geselecteerde rubber. Niettemin finishte
hij op de mooie vijfde plaats.
Marcus Grönholm besloot de Rallye Monte-Carlo zoals hij die had
aangevangen: met proefwinst (KP15). Het tijdverlies door het niet
kunnen inschakelen van de achteruitversnelling kostte de Fin de derde
plaats en misschien wel de tweede. Toch kon Peugeot Total tevreden
zijn over het debuut van de 307 WRC. De jonkies van het Bozian team
deden het minder goed, want behalve Nicolas Vouilloz zag ook Portugees
Miguel Campos de finish niet.
Ondertussen is er een voorstel in de maak om per wedstrijdetappe
punten voor het wereldkampioenschap toe te kennen, dus drie keer per
rally. Dit zou het mogelijk maken om uitvallers in de eerste of tweede
eatppe in de gelegenheid te stellen in de volgende etappe(s) weer aan
de start te verschijnen. Op die manier zou ook de spanning van begin
tot eind gehandhaafd blijven, want alle drie etappes worden dan
eigenlijk op zichzelf staande rallytjes in de rally.
Uitslag Rallye Monte-Carlo:
1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara
2. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
3. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus
4. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
5. Loix/Smeets (B/B), Peugeot 307
6. Panizzi/Panizzi (F/F), Mitsubishi Lancer
7. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
8. Burri/Patthey (CH/CH), Subaru Impreza
9. Beres/Stary (SK/CZ), Hyundai Accent
10. Bernardi/Giraudet (F/F), Renault Clio
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sebastien Loeb 10 punten
2. Markko Martin 8
3. François Duval 6
4. Marcus Grönholm 5
5. Freddy Loix 4
6. Gilles Panizzi 3
7. Petter Solberg 2
8. Olivier Burri 1
Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Ford 14 punten
2. Citroën 10
3. Peugeot 9
4. Mitsubishi 3
5. Subaru 2
Volgende wedtsrijd: Rally van Zweden (S), 6-8 februari 2004
Breukelen, januari 2004