Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 26 januari 2004

Reiziger kan langer wennen aan NS-kaartautomaat

Overeenstemming consumentenorganisaties en NS over transactiekosten

Treinreizigers krijgen drie maanden langer de tijd om te wennen aan het gebruik van de NS-kaartautomaat. Vanaf 1 juni 2004 betalen treinreizigers E0,50 transactiekosten als zij een Enkele Reis of Retour aan de Servicebalie kopen. Oorspronkelijk zou dit per 1 maart gebeuren.

NS, ANWB, Consumentenbond, Rover, CSO en CG Raad hebben uitvoerig overleg gevoerd over de invoering van de transactiekosten. Afgesproken is om gezamenlijk de treinreiziger via ieders eigen media nog actiever te informeren over het gemak van de NS-kaartautomaat en de invoering van de transactiekosten. Hiermee willen zij het gebruik van de kaartautomaat door reizigers stimuleren, voordat transactiekosten in rekening worden gebracht. Omdat deze gezamenlijke activiteiten meer tijd vragen is de gewenningsperiode verlengd.

Servicemedewerkers geven treinreizigers uitleg en assisteren bij het gebruik van de automaat. Via folders en internet worden reizigers op het voordeel van de NS-kaartautomaat gewezen. NS biedt klanten de gelegenheid op de NS website te oefenen met de kaartautomaat.

Na de grote uitbreiding in oktober j.l. breidt NS per 11 februari het assortiment in de NS-kaartautomaat-met-aanraakscherm opnieuw uit. Het wordt nu ook mogelijk een kaartje vanaf een ander vertrekstation te kopen en drie verschillende kaartjes per handeling te kopen.


***

|Noot aan| |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met           |
|de      | |Persvoorlichting NS via telefoonnummer (030) 235 70 70.   |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 387 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --