Gemeente Voorburg-Leidschendam
Raadsleden op bezoek bij Veurs III
Persbericht: Leidschendam-Voorburg, 22 januari 2004
---
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg start project Raadslid in de klas
Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Met deze woorden gaf raadslid
Jacques Zuiderwijk vorige week donderdag het startsein voor het
project Raadslid in de klas. Dit project is een initiatief van de
gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om het contact met jongeren in
de gemeente te verbeteren en ze meer te betrekken bij de lokale
politiek. Aan de hand van een presentatie komen raadsleden op
uitnodiging van de scholen vertellen wat de gemeenteraad is, wat ze
doen en hoe dat zich vertaald naar de praktijk.
Het Veurs III was de eerste middelbare school die gebruik maakte van
het voorstel van de gemeenteraad. Voor een groep van 16 leerlingen
staken raadslid Jacques Zuiderwijk en Jack den Ouden van wal. Nadat ze
zich hadden voorgesteld startte den Ouden met een algemeen verhaal
over de gemeente, de lokale democratie en welke partijen actief zijn
in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Zuiderwijk nam
vervolgens het stokje over om meer te vertellen over de verhouding
tussen de gemeenteraad en het college en hoe de gemeenteraad en haar
commissies precies werken. Ook kwam de werkgroep jongeren ter sprake
en werd verteld over de jongerengemeenteraad die op 6 april van dit
jaar wordt georganiseerd door de raad. Door de presentatie te koppelen
aan de belevingswereld van de jongeren in de klas lukte het de
raadsleden goed de aandacht vast te houden. Ook werd er voldoende tijd
ingeruimd om de vragen van de leerlingen te beantwoorden.
Stellingen
Omdat de raadsleden meteen van de gelegenheid gebruik wilden maken om
te kijken wat jongeren nu precies bezighoudt, hadden zij een aantal
stellingen op papier gezet. Van de zes stellingen werden er drie
behandeld. Deze stellingen leverde leuke discussies op. Een stelling
ging over het weren van uitgaansgelegenheden in het Damcentrum. Daar
waren de meeste leerlingen het niet mee eens. Volgens hen waren er al
zo weinig uitgaansgelegenheden in het Damcentrum, dus weren was geen
optie. Toch konden een aantal zich wel vinden in de opmerking van
raadslid den Ouden om op zoek te gaan naar een balans in een gebied
waar gewoond, gewerkt en uitgegaan wordt. Een andere stelling ging
over onderling begrip tussen volwassenen en jongeren. Volgens de
stelling hadden jongeren geen begrip voor volwassenen en andersom. Een
aantal leerlingen herkende dit wel. Jongeren kunnen inderdaad
behoorlijk brutaal zijn naar ouderen. Maar volgens hen moesten we de
volwassenen niet uitvlakken. Er werden verschillende voorbeelden
genoemd waaruit bleek dat laatstgenoemden ook zeker ongenuanceerd uit
de hoek kunnen komen. Tot slot werd nog gediscussieerd over
sportvoorzieningen en jongerenontmoetingsplekken (JOP´s) in de
gemeente.
Reacties
Het merendeel was enthousiast over de gastles ondanks het feit dat ze
er eigenlijk geen verwachtingen van hadden. Volgens sommigen was de
presentatie leerzaam en sloot het prima aan op het onderwerp ´lokale
democratie´ wat de leerlingen net een paar dagen daarvoor hadden
behandeld in de klas. Anderen hadden minder met het onderwerp. Maar
vonden dit alles beter dan de wiskundeles die eigenlijk gepland stond.
Ze mogen nog eens terugkomen was de algemene reactie.