Gemeente Voorburg-Leidschendam


Raadsleden op bezoek bij Veurs III

Persbericht: Leidschendam-Voorburg, 22 januari 2004
---

Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg start project Raadslid in de klas

Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Met deze woorden gaf raadslid Jacques Zuiderwijk vorige week donderdag het startsein voor het project Raadslid in de klas. Dit project is een initiatief van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om het contact met jongeren in de gemeente te verbeteren en ze meer te betrekken bij de lokale politiek. Aan de hand van een presentatie komen raadsleden op uitnodiging van de scholen vertellen wat de gemeenteraad is, wat ze doen en hoe dat zich vertaald naar de praktijk.

Het Veurs III was de eerste middelbare school die gebruik maakte van het voorstel van de gemeenteraad. Voor een groep van 16 leerlingen staken raadslid Jacques Zuiderwijk en Jack den Ouden van wal. Nadat ze zich hadden voorgesteld startte den Ouden met een algemeen verhaal over de gemeente, de lokale democratie en welke partijen actief zijn in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Zuiderwijk nam vervolgens het stokje over om meer te vertellen over de verhouding tussen de gemeenteraad en het college en hoe de gemeenteraad en haar commissies precies werken. Ook kwam de werkgroep jongeren ter sprake en werd verteld over de jongerengemeenteraad die op 6 april van dit jaar wordt georganiseerd door de raad. Door de presentatie te koppelen aan de belevingswereld van de jongeren in de klas lukte het de raadsleden goed de aandacht vast te houden. Ook werd er voldoende tijd ingeruimd om de vragen van de leerlingen te beantwoorden.

Stellingen
Omdat de raadsleden meteen van de gelegenheid gebruik wilden maken om te kijken wat jongeren nu precies bezighoudt, hadden zij een aantal stellingen op papier gezet. Van de zes stellingen werden er drie behandeld. Deze stellingen leverde leuke discussies op. Een stelling ging over het weren van uitgaansgelegenheden in het Damcentrum. Daar waren de meeste leerlingen het niet mee eens. Volgens hen waren er al zo weinig uitgaansgelegenheden in het Damcentrum, dus weren was geen optie. Toch konden een aantal zich wel vinden in de opmerking van raadslid den Ouden om op zoek te gaan naar een balans in een gebied waar gewoond, gewerkt en uitgegaan wordt. Een andere stelling ging over onderling begrip tussen volwassenen en jongeren. Volgens de stelling hadden jongeren geen begrip voor volwassenen en andersom. Een aantal leerlingen herkende dit wel. Jongeren kunnen inderdaad behoorlijk brutaal zijn naar ouderen. Maar volgens hen moesten we de volwassenen niet uitvlakken. Er werden verschillende voorbeelden genoemd waaruit bleek dat laatstgenoemden ook zeker ongenuanceerd uit de hoek kunnen komen. Tot slot werd nog gediscussieerd over sportvoorzieningen en jongerenontmoetingsplekken (JOP´s) in de gemeente.

Reacties
Het merendeel was enthousiast over de gastles ondanks het feit dat ze er eigenlijk geen verwachtingen van hadden. Volgens sommigen was de presentatie leerzaam en sloot het prima aan op het onderwerp ´lokale democratie´ wat de leerlingen net een paar dagen daarvoor hadden behandeld in de klas. Anderen hadden minder met het onderwerp. Maar vonden dit alles beter dan de wiskundeles die eigenlijk gepland stond. Ze mogen nog eens terugkomen was de algemene reactie.