ALBERT HEIJN BV
Albert Heijn vermeldt kilocalorieën per portie op etiket
Albert Heijn start met de vermelding van het aantal kilocalorieen per
eenpersoons portie op haar Eigen Merk-producten. Albert Heijn is
hiermee de eerste supermarktketen in Nederland. Minister Hoogervorst,
Welzijn, Volksgezondheid en Sport ontving vanmiddag uit handen van de
heer Boer, directievoorzitter Albert Heijn, het eerste geëtiketteerde
product, AH Bitterkoekjes.
Overgewicht komt steeds vaker voor in Nederland, waardoor de kans op
allerlei gezondheidsrisicos toeneemt. Albert Heijn gelooft niet in
goede of slechte producten, maar wil consumenten duidelijke informatie
verstrekken. Door het aantal kilocalorieen per portie aan te geven, in
plaats van bijvoorbeeld per 100 gram, kunnen consumenten zelf een
bewuste keuze maken over het aantal te consumeren calorieen, aldus
Boer.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ondersteunt het
initiatief van Albert Heijn. De bestrijding van overgewicht is naast
roken en diabetes één van de speerpunten in mijn preventiebeleid,
aldus minister Hoogervorst tijdens een werkbezoek over
voedselveiligheid aan Albert Heijn in Zaandam.
De verwachting is dat binnen drie jaar enkele duizenden Eigen
Merk-producten van Albert Heijn informatie bevatten over het aantal
kilocalorieen per eenpersoons portie. Een pak AH bitterkoekjes heeft
op het etiket de toevoeging gekregen: Een koekje (ca.12g) bevat 55
kcal.
Het gaat hierbij om alle Eigen Merk-producten met uitzondering van
producten welke als basis-ingredient worden gebruikt, zoals
bijvoorbeeld suiker en meel. Ook op producten welke nog moeten worden
gebraden of gebakken wordt niet het aantal calorieen per portie
vermeld.
---EINDE BERICHT---