ALBERT HEIJN BV

Albert Heijn vermeldt kilocalorieën per portie op etiket

Albert Heijn start met de vermelding van het aantal kilocalorieen per eenpersoons portie op haar Eigen Merk-producten. Albert Heijn is hiermee de eerste supermarktketen in Nederland. Minister Hoogervorst, Welzijn, Volksgezondheid en Sport ontving vanmiddag uit handen van de heer Boer, directievoorzitter Albert Heijn, het eerste geëtiketteerde product, AH Bitterkoekjes.

Overgewicht komt steeds vaker voor in Nederland, waardoor de kans op allerlei gezondheidsrisicos toeneemt. Albert Heijn gelooft niet in goede of slechte producten, maar wil consumenten duidelijke informatie verstrekken. Door het aantal kilocalorieen per portie aan te geven, in plaats van bijvoorbeeld per 100 gram, kunnen consumenten zelf een bewuste keuze maken over het aantal te consumeren calorieen, aldus Boer.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ondersteunt het initiatief van Albert Heijn. De bestrijding van overgewicht is naast roken en diabetes één van de speerpunten in mijn preventiebeleid, aldus minister Hoogervorst tijdens een werkbezoek over voedselveiligheid aan Albert Heijn in Zaandam.

De verwachting is dat binnen drie jaar enkele duizenden Eigen Merk-producten van Albert Heijn informatie bevatten over het aantal kilocalorieen per eenpersoons portie. Een pak AH bitterkoekjes heeft op het etiket de toevoeging gekregen: Een koekje (ca.12g) bevat 55 kcal.
Het gaat hierbij om alle Eigen Merk-producten met uitzondering van producten welke als basis-ingredient worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld suiker en meel. Ook op producten welke nog moeten worden gebraden of gebakken wordt niet het aantal calorieen per portie vermeld.


---EINDE BERICHT---