PERSBERICHT
25/01/2004
Tastewine
In 2003 ontstond een nieuw wijnconcept, dat werd opgezet vanuit de
obstakels die een consument kan ondervinden bij het kiezen en
gebruiken van wijn.Daarnaast verbindt het concept het gebruik van
natuurzuivere producten met genieten.1. 'wat een keuze! dus kies ik
maar veilig'
De variëteit in het Nederlandse wijnaanbod is enorm. Jaarlijks worden
uit heel uiteenlopende streken 10.000-en verschillende wijnen
geïmporteerd. Bij hun aankopen staan zowel de kenner als de modale
wijnconsument voor een keuze uit 100-den daarvan, zonder te weten hoe
ze allemaal smaken. Het keuzeproces leidt dan ook letterlijk tot
keuzen van mensen die niet weten wat ze missen, terwijl ze eigenlijk
heel nieuwsgierig zijn. Bij TASTEWINE proef je alles voor je koopt.
Ook, en vanwege de goede prijs/kwaliteit verhoudingen zelfs vaak,
buiten de gebaande paden. En bovendien altijd in combinatie met
gerecht- en toepasbaarheidsvoorbeelden.
2. 'waarbij en wanneer drink ik dit nu?'
Nederland speelt een voortrekkersrol waar het gaat om smaaktheorieën
en professionele toepassingen in de horeca. Langzamerhand erkennen
professionals de wetenschap, die moeten leiden tot goede combinaties
tussen gerecht en wijn. Voor de consument zijn deze theorieën te
ingewikkeld en vereisen jaren ervaring en studie. Onder het mom 'leer
denken met je neus en mond' heeft TASTEWINE op basis van het gedegen
werk van Peter Klosse eenvoudig en spelenderwijs te communiceren
denkkader ontwikkeld. Consumenten kunnen daarmee na één avond cursus
werken. Het genieten van wijn en gerechten komt daarmee sneller en
ongemerkt op een hoger niveau.
3. 'hoe kan ik net naar die wijn 'toekoken'? - het gerecht kan ik
tenslotte nog een beetje aanpassen'
Mensen die hebben leren denken met hun neus en mond, hebben een gevoel
gekregen voor hoe kooktechnieken en smaakelementen (bijv. harder of
zachter bakken, toevoeging van een beetje fris kruid)) beter samengaan
met de zojuist geopende wijn. TASTEWINE ontwikkelt bij de thuiskok de
intuïtie een gerecht naar een wijn toe te koken.
4. 'wat moet ik in huis hebben om altijd wat passends bij mijn
smaakmomenten en kookstijlen te hebben (en het seizoen natuurlijk)'
Iets maken maar er geen wijn meer voor in huis terwijl je geen zin
hebt om naar de winkel te rennen of die al dicht is. Zin hebben in ...
maar het niet in huis hebben. In de volle zomer zin in 'rood' hebben,
maar niet in die vette volle. Herkenbare situaties. Net als het nog
grotere drama: wijn hebben die niet goed meer is en te lang gelegen
heeft omdat je niet wist wat je er mee moest en hij toch wel 'goed'
was. De wijnconsument leert hoe een mix van specifieke en breed
inzetbare wijnen rond zijn smaakvoorkeuren en - momenten in te slaan
voor een periode van enkele maanden.
5. 'biologisch ja, maar waar vind je lekkere "natuurlijke" wijnen?'
Er is een hang naar natuurlijk, authentiek en zelfs seizoensgebonden
voeding, omdat het puurder en echter smaakt. Maar de door cabaretiers
zo beeldend neergezette 'appels met die plekjes' willen we niet. Net
zomin als de wat zuurdere (want vroeger geoogste - om ziekterisico's
te voorkomen) biologische wijn die alleen maar 'bio' is. Het gaat om
authentieke producten van compromisloze kwaliteit. Wijn van stokken
die harder en langer hebben moeten werken, waarvan de oogst niet is
gemaximaliseerd. Waaraan tijdens het maken en de botteling zo weinig
mogelijk additieven en stabilisatoren zijn toegevoegd zijn toegevoegd.
Een beruchte is zwavel (sulfiet), dat in combinatie met alcohol vaak
verantwoordelijk is voor hoofdpijn.
TASTEWINE let bij selectie van haar wijnen op gezonde productiewijzen
in de wijngaard, de vinificatiekelder en de botteling. En maakt
duidelijk in welke mate een wijn natuurzuiver is; daarin zitten
namelijk nogal wat gradaties.
TASTEWINE is er voor zowel kenners als de 'gewone' liefhebber van
lekker eten en drinken. De dienstverlening is volledig ingericht het
bieden van suggesties en hulp rond de bovengenoemde vragen. Centraal
in onze oplossing staat het nadrukkelijk bij elkaar brengen van koken,
ingrediënten en wijn. Om dit huwelijk voel- en proefbaar te maken moet
er gekookt kunnen worden. Moeten consumenten mee kunnen kijken. Dat
doen we daarom in de praktijk: in restaurants en kookscholen. Een
unieke en spannende ervaring die TASTEWINE samenvalt als
'wijnwinkelen.' Een gast in het afgelopen zei het zo: 'jullie
wijnwinkelen is leuker dan uit eten, spannender dan uitgaan en ik kan
er thuis iets mee - en het is ook nog eens heel
betaalbaar.'Getriggerd? Reserveer via www.tastewine.nl en verwijs naar
dit bericht om een TASTETRIP mee te maken. Een TASTETRIP is een aparte
en nieuwe ervaring.Wij zoeken ook naar samenwerking met mediapartners
om wijnconsumenten te bereiken. Een lezersactie kan een onderdeel zijn
van een samenwerking.Wij stellen we ook voor andere
mediavertegenwoordigers vrijkaarten ter beschikking om een TASTETRIP
mee te maken.Onze ervaringen op dit gebied waren succesvol en bleken
erg in de smaak van de lezers te vallen.Je nu in drie plaatsen
TASTETRIPS (zo heet een wijnwinkel-event) meemaken: Utrecht,
Driebergen, Den Haag. In de komende maanden zal het ook kunnen in
Haarlem, Hilversum, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.