PERSBERICHT
25/01/2004

Tastewine

In 2003 ontstond een nieuw wijnconcept, dat werd opgezet vanuit de obstakels die een consument kan ondervinden bij het kiezen en gebruiken van wijn.Daarnaast verbindt het concept het gebruik van natuurzuivere producten met genieten.1. 'wat een keuze! dus kies ik maar veilig'

De variëteit in het Nederlandse wijnaanbod is enorm. Jaarlijks worden uit heel uiteenlopende streken 10.000-en verschillende wijnen geïmporteerd. Bij hun aankopen staan zowel de kenner als de modale wijnconsument voor een keuze uit 100-den daarvan, zonder te weten hoe ze allemaal smaken. Het keuzeproces leidt dan ook letterlijk tot keuzen van mensen die niet weten wat ze missen, terwijl ze eigenlijk heel nieuwsgierig zijn. Bij TASTEWINE proef je alles voor je koopt. Ook, en vanwege de goede prijs/kwaliteit verhoudingen zelfs vaak, buiten de gebaande paden. En bovendien altijd in combinatie met gerecht- en toepasbaarheidsvoorbeelden.

2. 'waarbij en wanneer drink ik dit nu?'

Nederland speelt een voortrekkersrol waar het gaat om smaaktheorieën en professionele toepassingen in de horeca. Langzamerhand erkennen professionals de wetenschap, die moeten leiden tot goede combinaties tussen gerecht en wijn. Voor de consument zijn deze theorieën te ingewikkeld en vereisen jaren ervaring en studie. Onder het mom 'leer denken met je neus en mond' heeft TASTEWINE op basis van het gedegen werk van Peter Klosse eenvoudig en spelenderwijs te communiceren denkkader ontwikkeld. Consumenten kunnen daarmee na één avond cursus werken. Het genieten van wijn en gerechten komt daarmee sneller en ongemerkt op een hoger niveau.

3. 'hoe kan ik net naar die wijn 'toekoken'? - het gerecht kan ik tenslotte nog een beetje aanpassen'

Mensen die hebben leren denken met hun neus en mond, hebben een gevoel gekregen voor hoe kooktechnieken en smaakelementen (bijv. harder of zachter bakken, toevoeging van een beetje fris kruid)) beter samengaan met de zojuist geopende wijn. TASTEWINE ontwikkelt bij de thuiskok de intuïtie een gerecht naar een wijn toe te koken.

4. 'wat moet ik in huis hebben om altijd wat passends bij mijn smaakmomenten en kookstijlen te hebben (en het seizoen natuurlijk)'

Iets maken maar er geen wijn meer voor in huis terwijl je geen zin hebt om naar de winkel te rennen of die al dicht is. Zin hebben in ... maar het niet in huis hebben. In de volle zomer zin in 'rood' hebben, maar niet in die vette volle. Herkenbare situaties. Net als het nog grotere drama: wijn hebben die niet goed meer is en te lang gelegen heeft omdat je niet wist wat je er mee moest en hij toch wel 'goed' was. De wijnconsument leert hoe een mix van specifieke en breed inzetbare wijnen rond zijn smaakvoorkeuren en - momenten in te slaan voor een periode van enkele maanden.

5. 'biologisch ja, maar waar vind je lekkere "natuurlijke" wijnen?'

Er is een hang naar natuurlijk, authentiek en zelfs seizoensgebonden voeding, omdat het puurder en echter smaakt. Maar de door cabaretiers zo beeldend neergezette 'appels met die plekjes' willen we niet. Net zomin als de wat zuurdere (want vroeger geoogste - om ziekterisico's te voorkomen) biologische wijn die alleen maar 'bio' is. Het gaat om authentieke producten van compromisloze kwaliteit. Wijn van stokken die harder en langer hebben moeten werken, waarvan de oogst niet is gemaximaliseerd. Waaraan tijdens het maken en de botteling zo weinig mogelijk additieven en stabilisatoren zijn toegevoegd zijn toegevoegd. Een beruchte is zwavel (sulfiet), dat in combinatie met alcohol vaak verantwoordelijk is voor hoofdpijn.

TASTEWINE let bij selectie van haar wijnen op gezonde productiewijzen in de wijngaard, de vinificatiekelder en de botteling. En maakt duidelijk in welke mate een wijn natuurzuiver is; daarin zitten namelijk nogal wat gradaties.

TASTEWINE is er voor zowel kenners als de 'gewone' liefhebber van lekker eten en drinken. De dienstverlening is volledig ingericht het bieden van suggesties en hulp rond de bovengenoemde vragen. Centraal in onze oplossing staat het nadrukkelijk bij elkaar brengen van koken, ingrediënten en wijn. Om dit huwelijk voel- en proefbaar te maken moet er gekookt kunnen worden. Moeten consumenten mee kunnen kijken. Dat doen we daarom in de praktijk: in restaurants en kookscholen. Een unieke en spannende ervaring die TASTEWINE samenvalt als 'wijnwinkelen.' Een gast in het afgelopen zei het zo: 'jullie wijnwinkelen is leuker dan uit eten, spannender dan uitgaan en ik kan er thuis iets mee - en het is ook nog eens heel betaalbaar.'Getriggerd? Reserveer via www.tastewine.nl en verwijs naar dit bericht om een TASTETRIP mee te maken. Een TASTETRIP is een aparte en nieuwe ervaring.Wij zoeken ook naar samenwerking met mediapartners om wijnconsumenten te bereiken. Een lezersactie kan een onderdeel zijn van een samenwerking.Wij stellen we ook voor andere mediavertegenwoordigers vrijkaarten ter beschikking om een TASTETRIP mee te maken.Onze ervaringen op dit gebied waren succesvol en bleken erg in de smaak van de lezers te vallen.Je nu in drie plaatsen TASTETRIPS (zo heet een wijnwinkel-event) meemaken: Utrecht, Driebergen, Den Haag. In de komende maanden zal het ook kunnen in Haarlem, Hilversum, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.