013 Tilburg

013 Popcentrum Tilburg


013 Popcentrum wil marktpositie verstevigen na
interne herstructurering

Reorganisatie nodig om bedrijfseconomisch gezond te worden

Tilburg, 26 januari 2004

Bestuur en directie van 013 achten, mede naar aanleiding van een financiële doorlichting van bureau Berenschot, een sanering van de kosten van personeel en de qua publieksbereik teruglopende dance activiteiten essentieel. Dit is de reactie op het ontstane exploitatietekort in 2003 en een te beperkt eigen vermogen. Op 1 februari 2004 voert 013 Popcentrum een noodzakelijke reorganisatie door.

Door de reorganisatie ontstaat een meer compacte en marktgerichte culturele onderneming. Hiertoe worden de personeelskosten met 15% verminderd, de programma- en publiciteitsafdeling geïntegreerd en het aantal programma activiteiten verlaagd van 500 in 2003 naar 390 in 2004. Met een verlaging van de personeels- en programmakosten en een gelijk blijvend publieksbereik, 220.000 betalende bezoekers, ontstaat een financieel gezonde basis. 013 is hierdoor in staat haar ambities, het verstevigen van het marktleiderschap in Zuid-Nederland en haar toonaangevende positie in Nederland, blijvend waar te maken. De organisatie draagt popcultuur tot ver buiten de grenzen van de stad Tilburg uit.

Een financieel gezonde toekomst creëert ruimte voor een cultureel ondernemende toekomst van 013. Het versterkt de garantie voor een verbreding van het programma en het publieksbereik. Daarbij streeft 013 naar het intensiveren van samenwerkingsverbanden met andere, culturele instellingen binnen en buiten de stad Tilburg en het bereik van bredere publieksgroepen. Naast de huidige publieksgroepen (18-35 jaar), hebben we daarbij vooral de doelgroep 35 jaar en ouder voor ogen. Hiertoe wordt, naast live-concerten en publieksbindende dance- en clubavonden, ook nadrukkelijk de samenwerking met andere kunstdisciplines opgezocht.