Prismant

Informatiebeveiliging in zorginstellingen

Utrecht, 26 januari 2004

Patiënt- en onderzoeksgegevens die zoek zijn op het moment dat ze nodig zijn, of 'op straat liggen', fout ingevoerde gegevens in het medisch dossier, onopgemerkt verminkte gegevens, ontbreken van recente back ups van cruciale bestanden, fouten bij het voorschrijven van medicatie of bij het toedienen van bloedtransfusies door een falend of verkeerd gebruikt informatiesysteem, een computervirus dat cruciale systemen onbruikbaar maakt Zaken die een ieder bekend in de oren klinken, 'maar gelukkig altijd bij een ander plaatsvinden!?'. Totdat het een keer bij ú fout gaat!

En dan komen de vragen: dit had toch kunnen worden voorkomen, wie is eigenlijk waarvoor verantwoordelijk, hoe gaan we om met de claims van patiënten en andere gedupeerden en wie betaalt de schade, in materiële zin of in de zin van een beschadigde reputatie en verlies aan vertrouwen van de patiënten in de zorginstelling. Waar is het informatiebeveiligingsplan en het calamiteitenplan?

De juridische context van informatiebeveiliging vindt zijn oorsprong in het zogenaamde beveiligingsartikel (artikel 13) uit de WBP. Die luidt:
'De verantwoordelijke legt technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging een passend beveiligingsniveau gelet op de risico's die de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens met zich meebrengen'.

Een goed bij de organisatie passend en door het personeel geaccepteerd en geadopteerd informatiebeveiligingsbeleid kan veel narigheid, onvoorziene kosten en juridisch geharrewar voorkomen. Maar informatiebeveiliging biedt natuurlijk ook kansen en is veel meer dan alleen een pakket maatregelen om bedreigingen en risico's het hoofd te kunnen bieden. Vanuit strategisch oogpunt is informatiebeveiliging onderdeel van het kwaliteitsbewustzijn in uw organisatie en geeft het u een voorsprong op de u omringende zorginstellingen. Vanuit markt- en consumentenperspectief uiteraard van zeer groot belang.

Wat levert informatiebeveiliging u op?
Samengevat zijn de baten van informatiebeveiliging:
* Een betrouwbare informatievoorziening waarmee voldaan is aan een belangrijke randvoorwaarde voor een betrouwbaar zorgproces.
* Voorkomen van reputatie- en marktverlies.
* Concurrentievoordeel en het bereiken van de organisatiedoelen.
* Het voldoen aan wet- en regelgeving.

De Nederlandse Norm voor Informatiebeveiliging in de zorg (IBIZ) Begin 2004 wordt Nederlandse norm voor informatiebeveiliging in de zorg (afgekort 'IBIZ') door het NEN vastgesteld. Deze norm is gebaseerd op de internationale standaard 'Code voor Informatiebeveiliging', de Nederlandse vertaling van de Britse Standaard BS 7799 Part 1, 1999 en op ISO 17799, 2000. De IBIZ-norm geeft zorginstellingen duidelijkheid over wat van een zorginstelling op het gebeid van informatiebeveiliging kan en mag worden verwacht. Van belang hierbij is, dat (citaat ): 'het Ministerie van VWS van plan is, om deze norm te gaan gebruiken voor de definitie van het begrip "passende beveiliging", waar in een nieuwe wet betreffende het algemene zorg identificatienummer (ZIN) naar zal worden verwezen'. Op basis van de Code voor informatiebeveiliging kan een certificaat worden verkregen bij daarvoor door de Raad voor Accreditatie aangewezen instanties (zie www.rva.nl ).

IBIZ is normatief ten aanzien van de opzet van informatiebeveiliging in de zorginstellingen en is opgebouwd uit tien beveiligingscategorieën die elk een plaats hebben binnen de gebruikelijke managementcyclus:

Managementcyclus Beveiligingscategorieën IBIZ
Opzet en planning

1. Informatiebeveiligingsbeleid
2. Beveiligingsorganisatie
Realisatie en in werking stellen


3. Classificatie en beheer van informatie en bedrijfsmiddelen.

4. Beveiligingseisen ten aanzien van personeel
5. Fysieke beveiliging

6. Beheer van communicatie- en bedieningsprocessen
7. Beveiliging van de toegang van informatie
8. Ontwikkeling en onderhoud van systemen

9. Continuïteitsmanagement
Controleren en bijsturen 10. Naleving en toezicht

Doordat de IBIZ-norm de gebruikelijke managementcyclus volgt, biedt de norm een uitstekend handvat om het als onderdeel van het instellingsbeleid en het daarvan afgeleide informatie- en kwaliteitsbeleid op te zetten en uit te voeren.

Onze aanpak
Uitgangspunt voor onze aanpak is de Code voor Informatiebeveiliging en de daarvan afgeleide nationale NEN-norm voor de zorg. Wij onderscheiden drie fasen:

1. Domeinanalyse en focusbepaling

2. Risicoanalyse en beveiligingsmaatregelen
3. Implementatie en borging van het informatiebeveiligingsbeleid

Hierbij sluiten wij aan op de jaarlijkse beleid- en planningscyclus die elke zorginstelling in meer of minder geformaliseerde vorm kent op de gebieden concernstrategie, kwaliteit, informatievoorziening en informatiebeveiliging.
Binnen dit geheel aan beleidsplannen kan het
informatiebeveiligingsbeleid op compacte wijze worden vormgegeven. Door aan te sluiten op de beleidscyclus van de zorginstelling is en blijft het informatiebeveiligingsbeleid consistent met de doelstellingen en speerpunten van de organisatie. Het kan naar de toekomst worden geborgd.


1. Domeinanalyse en focusbepaling
Doel van deze fase is met de raad van bestuur van een zorginstelling de bedrijfsrisico's die een eventuele uitval van de verschillende informatiesystemen en -stromen met zich meebrengen voor de primaire-, logistieke en besturingsprocessen te classificeren naar hoog, gemiddeld en laag risico. Op basis van deze classificatie kiest het bestuur het beveiligingsniveau dat men adequaat acht voor het risico dat me wil afdekken. Hiermee geeft het bestuur richting aan en biedt het de uitvoerders van het beveiligingsbeleid draagvlak en mandaat: een belangrijke voorwaarde voor succes!
Deze initiële fase wordt afgesloten met een kort actieplan en een duidelijk ambitieniveau en focus voor de beveiliging van de geclassificeerde informatiesystemen.


2. Risicoanalyse en beveiligingsmaatregelen. Een risicoanalyse levert informatie op waarmee het management in staat is te beslissen welke risico's een te grote potentiële schade in zich hebben en met welke maatregelen deze risico's teruggedrongen kunnen worden.
Afhankelijk van de risicoclassificatie van bedrijfsprocessen, informatiesystemen- en stromen (fase 1) wordt een risicoanalyse in meer of mindere diepgang uitgevoerd:


1. een uitgebreide risicoanalyse met eventuele aanvullingen op de beveiligingscategorieën uit de IBIZ-norm voor de hoge risico's
2. een risicoanalyse op basisbeveiligingsniveau geheel conform de beveiligingscategorieën van de IBIZ norm voor de gemiddelde risico's

3. een quick scan (inventarisatie en statusbepaling) voor de lage risico's.

(Nb.: deze driedeling is een vereenvoudigde weergave van het proces van risicoanalyse zoals beschreven in ISO 13335).

Een risicoanalyse wordt nader uitgewerkt in drie deelanalyses:


1. De afhankelijkheidsanalyse: de mate van afhankelijkheid van de processen van de onderliggende informatiesystemen.
2. Kwetsbaarheidanalyse: kwetsbaarheid van de informatiesystemen voor de risico's binnen de beveiligingscategorieën van de IBIZ-norm. Hierbij worden de risico's binnen de verschillende beveiligingscategorieën van de IBIZ-norm onderzocht op:
+ de kans dat ze zich kunnen voordoen (schaal: 0-1)
+ de omvang van de schade (schaal: onbelangrijk - kritiek)
+ de mate waarin het betreffende risico überhaupt beheersbaar is (schaal: uitstekend tot niet of nauwelijks) en
+ de mate van urgentie van ingrijpen (schaal: zeer hoog - laag).
Het kwantificeren binnen de verschillende schalen van de risico's vindt plaats via het bijeenbrengen van expert opinions. Per zorginstelling moet hiermee ervaring worden opgedaan en moet worden gewerkt aan een zo objectief mogelijk beoordelingsmechanisme.

3. Maatregelen-analyse:

+ een assessment van de bestaande beveiligingsmaatregelen met de uitkomsten van de afhankelijkheids- en kwetsbaarheidanalyse als toetssteen en
+ actualisatie en vernieuwing van het pakket beveiligingsmaatregelen.

(Nb.: de opdeling in drie deelanalyses is een vereenvoudigde weergave van het model van Overbeek, Lindgreen en Spruit in 'Informatiebeveiliging onder controle').

Het resultaat van deze fase is een overzichtelijk en praktisch pakket van beveiligingsmaatregelen die de informatiesystemen en - stromen zodanig beschermen tegen blootgelegde bedreigingen dat de risico's die overblijven acceptabel zijn voor de zorginstelling.

De beveiligingsmaatregelen worden ingedeeld conform de 10 onderscheiden beveiligingscategorieën binnen de IBIZ-norm. Bij beveiligingscategorie 2, de organisatie van de beveiliging, kunnen maatregelen horen als bijvoorbeeld het inrichten van beveiligingsfuncties, taken en verantwoordelijkheden, bij categorie 3 'personeel' bijvoorbeeld opleiding en geheimhoudingsverklaringen, bij categorie 9 'continuïteitsmanagement' bijvoorbeeld calamiteitenplannen en geregeld geteste uitwijk van de informatieproductie.


3. Implementatie en borging van het informatiebeveiligingsbeleid De resultaten uit fase 1 en 2 dienen voor de toekomst geborgd te worden: dit houdt een periodieke evaluatie in van de risico's en het daarbij vastgestelde pakket van maatregelen. Om die reden is het van belang dat het informatiebeveiligingsbeleid onderdeel uitmaakt van de jaarlijkse beleids- en planningscyclus van de zorginstelling. Het informatiebeveiligingsbeleid, in casu de resultaten van de hierboven geschetste fasen, laten zich goed vertalen naar een informatiebeveiligingsplan. Een conceptinhoudsopgave van zo'n plan kan er als volgt uitzien:

1. Strategische uitgangspunten en randvoorwaarden, inbedding in de jaarlijkse beleids- en planningscyclus.

2. De organisatie van de informatiebeveiligingsfunctie.
3. Toewijzing van verantwoordelijkheden voor informatiesystemen aan het lijn (cluster) management (verantwoordelijkheidsmatrix).
4. De wijze waarop het beleid vertaald wordt naar concrete maatregelen en de wijze waarop deze gefinancierd worden.
5. Het meldsysteem voor inbreuken op het beveiligingssysteem en de wijze van afhandeling daarvan.

6. De wijze waarop het informatiebeleid wordt geëvalueerd, getoetst en geactualiseerd.

7. De wijze waarop het beveiligingsbewustzijn wordt bevorderd.

Ervaring van Prismant met informatiebeveiliging Prismant heeft een brede ervaring in het adviseren en begeleiden van instellingen binnen de gezondheidszorg. In veel van deze adviestrajecten staat de procesbenadering centraal Ook binnen het gebied van de informatiebeveiliging zijn de processen het primaire ankerpunt voor de analyses en praktische uitkomsten daarvan. In een dertigtal adviestrajecten rondom de Wet op de bescherming van Persoonsgegevens (WBP) - aangeduid met de WBP-privacy scan - hebben we al uitgebreid ervaring opgedaan met betrekking tot het beveiligingsartikel 13 uit de WBP. Onze dienstverlening voor de informatiebeveiliging binnen de zorginstellingen is een uitwerking van dit artikel 13 van de Wet op de Bescherming van Persoonsgegevens, waarbij de Code voor informatiebeveiliging en de IBIZ-norm leidraad en toetssteen vormen het op te zetten informatiebeveiligingsbeleid.

Hoe kan Prismant u hierbij van dienst zijn
Prismant kan voor en met u het informatiebeveiligingsbeleid uitwerken in concrete beveiligingsmaatregelen, het beleid helpen implementeren en eventuele nieuw ontstane beveiligingsactiviteiten, eventueel geformaliseerd in de functie van de beveiligingsfunctionaris, op interim basis, tijdelijk invullen.
Uitgangspunt hierbij is dat uw organisatie het operationele informatiebeveiligingsbeleid zo snel mogelijk zelf ter hand neemt.

Contact
Voor vragen of opmerkingen ten aanzien van onze dienstverlening betreffende uw informatiebeveiligingsbeleid kunt u e-mailen naar dick.belderbos@prismant.nl of bellen met het secretariaat van de afdeling Informatiemanagement, 030-2345644.