Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
DN. 2004/74
datum
26-01-2004

onderwerp
Krantenartikelen kosten EHS
TRC 2004/480

bijlagen

Geachte Voorzitter,

Op verzoek van de Voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit doe ik u hierbij mijn inhoudelijke reactie toekomen op enkele artikelen uit de media over de kosten van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Het gaat om artikelen uit Binnenlands Bestuur van 12 december 2003 en de Haagsche Courant van 13 december 2003. De artikelen gaan in op de hogere kosten van de EHS in vergelijking met de oorspronkelijke raming. Ook zou volgens deze krantenartikelen de realisatie van de EHS achter op schema liggen.

datum
26-01-2004

kenmerk
DN. 2004/74

bijlage

In het Natuurbeleidsplan (TK 1989-1990, 21 149) is het concept van de EHS geïntroduceerd als een samenhangend netwerk van kwalitatief hoogwaardige natuurgebieden. Aanleiding hiervoor was de constatering dat de natuur in Nederland verregaand versnipperd is en heeft te lijden van slechte milieu- en watercondities. Om deze ontwikkeling te keren, is de EHS als natuurlijke ruggengraat van Nederland in 1990 op de kaart gezet. Het daadwerkelijk vormgeven van de EHS is een enorme plannings- en inrichtingsopgave waarmee veel tijd, geld en inzet zijn gemoeid. De EHS is een uniek ruimtelijk project in Nederland, waar we met zijn allen met recht trots op mogen zijn.
De realisatie van de EHS is de afgelopen jaren in overleg met de Tweede Kamer opgepakt. Het kabinet heeft het belang van de realisatie van de EHS nog eens onderstreept door het beschikbaar stellen van extra middelen in het kader van het Hoofdlijnenakkoord.

Kosten EHS
Wat de kosten van de EHS betreft, is bij het opstellen van het Natuurbeleidsplan geen uitgebreide raming gemaakt van de totale kosten van de EHS. In het Natuurbeleidsplan zijn de beleidsintensiveringen voor het gehele natuurbeleid geraamd op EUR 19 miljoen in 1990 oplopend tot EUR 70 miljoen in 1994.

In 1992 (Commissie Van Vollenhoven) en 1993 (achtergronddocument in het kader van het Structuurschema Groene Ruimte) zijn de kosten voor de realisatie van de EHS indicatief in beeld gebracht. De totale kosten voor de EHS (exclusief beheer) werden toen geraamd op EUR 2,2 à 2,3 miljard.

Kosten EHS tot en met 2018 op basis van de huidige inzichten Aan verwerving en inrichting van de EHS is van de start van het Natuurbeleidsplan tot en met 2003 circa EUR 1,4 miljard uitgegeven. Medio vorig jaar zijn er in het kader van het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet de kosten van de nog te realiseren EHS tot 2018 begroot op EUR 2,9 miljard (prijspeil 2003). De totale kosten voor verwerving en inrichting van de EHS vanaf 1990 zullen derhalve circa EUR 4,3 miljard bedragen.

Naast de kosten voor verwerving en inrichting worden er financiële middelen ingezet voor het beheer. Door middel van dit beheer, dat uitgevoerd door particuliere terreinbeherende
natuurbeschermingsorganisaties, het Staatsbosbeheer, agrariërs en particulieren, worden de na te streven natuurdoelen in de EHS gerealiseerd. In 1990 bedroegen rijksbijdragen voor beheer circa EUR 30 mln. Omdat tot en met 2018 elk jaar meer hectares in beheer worden gebracht, kent het bedrag van de beheerskosten een jaarlijks oplopende lijn. De bijdragen voor beheer bedroegen in 2003 bijna EUR 100 mln en lopen naar verwachting op tot ruim EUR 200 mln in 2018. Vanaf 2020 zullen de beheerskosten zich min of meer stabiliseren.

De oorzaken van de hogere kosten van de EHS
De stijging van de kosten van de EHS ten opzichte van de oorspronkelijke ramingen is als volgt te verklaren: 1. sinds de start van het Natuurbeleidsplan zijn de kosten voor de EHS gestegen vanwege met name de sterke stijging van de grondprijzen. Bedroeg de grondprijs voor nieuwe natuur in 1990 nog EUR 13.500 per hectare, in 2002 was deze prijs gestegen tot EUR 38.000 per hectare. Bijna een verdrievoudiging. Daarnaast zijn ook arbeidskosten en inrichtingskosten gestegen mede als gevolg van inflatoire ontwikkelingen;
2. stijging van de inrichtingskosten als gevolg van aanvullende inrichtingswensen;
3. in de nota Natuur voor Mensen, Mensen voor Natuur (juli 2000) is de ambitie voor de EHS uitgebreid met 27.000 hectare robuuste verbindingen. Tot en met 2018 worden de kosten hiervan geraamd op circa EUR 1,0 miljard.

De communicatie met de Tweede Kamer
Over de uitgaven en de realisatie van de EHS is regelmatig met de Tweede Kamer gecommuniceerd:
* Vanaf 1991 is tot het verschijnen van het Structuurschema Groene Ruimte jaarlijks een voortschrijdend Meerjarenprogramma Natuur en landschap aan de Kamer aangeboden. In deze meerjarenprogramma's zijn telkens financiële middelen voor het natuurbeleid meerjarig opgenomen.
* Rijksnota's. In het Structuurschema Groene Ruimte van 1993 is een totaal overzicht gegeven van de financiële uitgaven van het rijksbeleid in het landelijk gebied. De uitgaven voor de EHS zijn daarin mede begrepen, zij het niet afzonderlijk. In 1995 is in de prioriteitennota Dynamiek en Vernieuwing van de minister van LNV een extra impuls voor de financiering van het EHS-beleid vastgelegd. In een evaluatie van het SGR, die in 1999 is afgerond, wordt geconcludeerd dat de EHS als een redelijk succes kan worden aangemerkt. De toenmalige minister van LNV heeft op 30 september 1999 de kernpunten van de evaluatie toegezonden. In 2000 is de nota Natuur voor Mensen, Mensen voor Natuur verschenen inclusief de financiële consequenties voor de EHS.
* Vanaf 1998 wordt jaarlijks door het Natuurplanbureau een Natuurbalans uitgebracht. Hierin wordt de voortgang van het natuurbeleid, waaronder de EHS, geanalyseerd. De beleidsreactie van het kabinet op de Natuurbalans wordt jaarlijks aan de Tweede Kamer gezonden (brieven van de minister van LNV van 1 0ktober 1998, 8 oktober 1999, 7 september 2000, 9 oktober 2001, 15 oktober 2002 en 24 oktober 2003).
* Vanaf 2000 wordt de Tweede Kamer via separate brieven door de minister van LNV geïnformeerd over de kosten en de dekking van de grondverwerving voor de EHS. Vanaf 2001 gebeurt dit ook voor de inrichting. Met de implementatie van de VBTB worden de meerjarige uitgaven voor de EHS in de LNV-begroting zichtbaar gemaakt. * Het nieuwe beleid voor de robuuste verbindingen was bij het verschijnen van de nota Natuur voor Mensen, Mensen voor Natuur slechts voor de helft financieel gedekt. De toenmalige staatssecretaris van LNV heeft daarover in alle openheid met de Tweede Kamer gecommuniceerd. In het kader van de uitgavenintensivering voor EHS en reconstructie is dit beleid inmiddels financieel gedekt.
* Naar aanleiding van het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet Balkenende II heb ik u op 16 september 2003 geïnformeerd over de inzet van de uitgavenintensivering voor de EHS en de reconstructie. Het gaat hier om extra middelen die beschikbaar zijn gesteld om de EHS in 2018 te kunnen realiseren.

Het tempo van de realisatie van de EHS
Ten aanzien van de ontwikkeling van de EHS wordt in de krantenartikelen gesuggereerd dat de realisatie ervan in 2018 niet op schema ligt omdat er veel grond is gekocht die nog steeds niet is ingericht. Het betreft hier zogenaamde ruilgronden die bij verwerving reeds aan de EHS worden toegerekend. Deze ruilgronden worden in landinrichtingsprojecten ingebracht. Het systeem van landinrichting brengt echter met zich mee dat het enkele jaren duurt voordat een project wordt afgerond. Gedurende die jaren worden er wel inrichtingskosten gemaakt, maar het wordt pas natuur als het gehele project gereed is en de ruilgronden worden doorgeleverd aan een particuliere natuurbeschermingsorganisatie of het Staatsbosbeheer. Dit leidt ertoe dat er pas sprake is van gerealiseerde natuur als het landinrichtingsproject in zijn geheel wordt opgeleverd. Hier geldt dat de kost voor de baat uit gaat. Ik ben van mening dat de realisatie van de EHS redelijk op schema ligt, maar dat de komende jaren nog een forse inspanning geleverd moet worden.

Conclusie
De betreffende krantenartikelen constateren dat aan de EHS het dubbele zal worden uitgegeven dan bij de start van het Natuurbeleidsplan werd aangenomen. Deze constatering is juist. Het is een feit dat de kosten voor de EHS flink hoger zullen uitvallen dan de oorspronkelijke raming. Bij het Structuurschema Groene Ruimte van 1993 werd nog uitgegaan van EUR 2,3 miljard (exclusief beheer). Bij de realisatie in 2018 zullen de totale kosten (exclusief beheer) EUR 4,3 miljard bedragen op basis van het prijspeil 2003. De kosten voor beheer bedragen in 2018 ruim EUR 200 mln.
De hogere kosten zijn verklaarbaar en vinden hun oorzaak vooral in de hogere grondprijzen, het nieuwe beleid voor robuuste verbindingen en de hogere inrichtingskosten.

Over de kostenstijgingen alsmede over het tempo van de realisatie van de EHS is regelmatig met de Tweede Kamer gecommuniceerd. De Kamer heeft de argumenten over de kostenstijging erkend en heeft de afgelopen jaren meerdere keren extra middelen voor de EHS beschikbaar gesteld. Het huidige kabinet vindt de realisatie van de EHS in 2018 van vitaal belang. Daarom heeft het kabinet met instemming van de Tweede Kamer in het Hoofdlijnenakkoord extra middelen gereserveerd om het unieke project van de EHS in het gewenste tempo in zijn geheel in 2018 te kunnen realiseren.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

PDF-versie van de brief

Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel
Krantenartikelen kosten EHS (PDF-formaat, 51 Kb)


---