27-1-2004
Pech houdt Kia Sorentos af van finish
Het Hutten Rallyteam is na het avontuur Parijs-Dakar 2004 terug in
Nederland. Met gemengde gevoelens. Het team onder leiding van Herman
Hutten zette voor 's werelds meest prestigieuze woestijnrally twee
nieuwe Kia Sorentos in.
Achtergronden van dat besluit waren de sterke basisvoorwaarden van
deze terreinauto's. Doelstelling was om met deze nieuwe rallywapens de
finish in deze meedogenloze slijtageslag - dit jaar groter dan ooit! -
te halen. Helaas bereikten ze dat einddoel niet.
Eén van de meest ervaren Dakargangers, Bob ten Harkel, is lid van het
Hutten Rallyteam en tekende voor de preparatie van de Sorento. Voor
Ten Harkel was het zijn achtste 'Dakar'; tweemaal eindigde hij al als
10de in het algemeen klassement en won de standaardklasse (T1). Voor
Dakar 2004 was een hoge klassering het doel. Nu met auto's die in de
zwaardere T2-klasse vielen, waarin veel meer technische aanpassingen
mogen worden doorgevoerd. Een hoge klassering hangt ook af van de
prestaties van de grote fabrieksteams. In 2003 werd Ten Harkel op een
29ste plek beste Nederlander, ook al met een hele nieuwe auto. In
Parijs-Dakar 2004 verschenen, anders dan in andere jaren, meer
competitieve fabrieksteams dan in de jaren ervoor. De strijd zou dus
hard worden.
Herman Hutten begon in de Sorento aan z'n tweede Dakar. Zijn doel:
'slechts' Dakar bereiken; wat in 2003 niet was gelukt. Hutten: "Onze
keuze voor de Kia Sorento was weloverwogen. De auto heeft een sterk
ladderchassis en de ontwikkeling tot nieuw rallywapen kon binnen een
overzichtelijk budget." Techneut Ten Harkel: "We kozen speciale tuning
van het motormanagement voor nog meer trekkracht, verstevigingen aan
chassis en carrosserie, het onder controle houden van het gewicht
ondanks de extra toevoegingen zoals de 400 liter tank en voor speciaal
ontwikkelde schokdempers. Zo ontstond een ijzersterk concept. Wat bij
het testen al bleek, bewees zich in de loodzware wedstrijd. Zelden had
ik een auto die zo in balans lag en al snel bleek dat de auto
'bullet-proof' was. Geen klap verkeerd zogezegd en niet het kleinste
scheurtje."
Parijs-Dakar valt in de categorie mechanische sport. Iedereen is dus
afhankelijk van de omstandigheden die men tegenkomt en hoe de auto
deze ontberingen doorstaat. Ten Harkel: "De eerste teleurstelling als
team was het uitvallen van Herman en zijn navigator Hennie Wullink. De
tweede keer dat hun differentieel kapot ging werd hen fataal. Toen
kregen mijn navigator Hennie den Toom en ik te kampen met zand in de
motor. Normaal is dat einde verhaal, maar we haalden er de rustdag
mee. Regelmatig controleren en olie bijvullen was de remedie. Op de
rustdag stonden we 24ste; absoluut goed met een nieuwe auto. We hebben
de motor zo goed mogelijk schoongemaakt en konden weer van start. Het
noodlot sloeg toe aan het eind van de veertiende van de in totaal
zeventien etappes. Drie dagen voor het eind maakte een scheurtje in
het filterhuis een eind aan de aspiraties. Op een 27ste plek gelegen
moesten we opgeven."
"Nooit eerder was de Kia Sorento ingezet voor zo'n wedstrijd als
deze", aldus een teleurgestelde maar ook alweer strijdbare Hutten.
"Wij hebben laten zien wat de auto's kunnen. We hebben de pest in dat
we Dakar niet als deelnemer hebben gehaald. Wij weten nu óók wat er
met deze auto mogelijk is en kunnen er wat ons betreft verder mee.
Voor het Hutten Rallyteam is dit boek van Dakar dicht; maar het is nog
lang niet uit! Mijn doel is het om Dakar te bereiken en Bob wil met de
Kia nog een keer vlammen. Kia was zeer enthousiast, dus we gaan zeker
met hen om tafel voor een vervolg!"
AutoRai