Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

27 januari 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.30 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Besteding onderhoudsgelden voor openbare ruimte Vanuit de breed gedeelde zorg over de omvang van het achterstallig onderhoud in de openbare ruimte heeft de gemeenteraad in november 2003 besloten EUR 37,5 miljoen aan investeringsmiddelen naar voren te halen. Daarmee kan een deel van de uitvoering van het achterstallig onderhoud van in totaal EUR 100 miljoen in de periode 2004 - 2007 versneld worden aangepakt. Het amendement hiervoor is door de fractievoorzitter van Leefbaar Utrecht ingediend, vandaar dat dit budget wel is aangeduid als de "Oldenborg-gelden". De bestedingen voor 2005 en verdere jaren zijn mede afhankelijk van de voorwaarde die de gemeenteraad heeft gesteld dat voor de begroting 2005 de planvorming en de bedrijfsvoering van de Dienst Stadsbeheer beter in beeld moeten zijn en zonodig maatregelen voor de verbetering hiervan moeten zijn ingevoerd.

Het college heeft prioriteiten gesteld bij de besteding van het geld en bij de keuze van de eerste tranche - de investeringsprojecten in 2004 - voor een bedrag van EUR 7,6 miljoen. De hoogste prioriteit hebben projecten, waar de kans op ongelukken het grootst is en de kans bestaat dat er zonder maatregelen letsel voor derden op kan treden, en projecten waar de bereikbaarheid in gevaar is. Ook is gekeken waar het effect op de omvang van het achterstallig onderhoud en de vermindering van het jaarlijks onderhoudsbudget het grootst is. Voorrang krijgen die projecten waar sprake is van kapitaalvernietiging, als het achterstallig onderhoud nu niet wordt aangepakt. Verder is het parool zoveel mogelijk mee te liften op de mogelijkheden van cofinanciering door derden en aan te sluiten bij andere investeringen.

In 2004 zullen bijvoorbeeld verkeersregelinstallaties, een fors aantal wegverhardingen, een brug, enkele baggerwerkzaamheden en achterstallig onderhoud op begraafplaats Daelwijck en het landgoed Amelisweerd worden aangepakt.


2. Hulp bij huisvesting voor personeel in onderwijs, zorg en politie Voor nieuw personeel in het onderwijs, de zorg en de politie blijft een regeling bestaan om onder voorwaarden hulp te krijgen bij het vinden van huisvesting in de gemeente Utrecht. De bestaande regeling wordt verruimd en verlengd tot 1 januari 2005. De regeling Huisvesting Beroepsgroepen is in 2002 in het leven geroepen om bij te dragen aan het probleem van het tekort aan personeel in onderwijs, zorg en veiligheid. Uit evaluatie van de beleidsregel is gebleken dat de regeling een bescheiden bijdrage levert aan het tekort van met name het onderwijspersoneel. In de periode oktober 2002 tot oktober 2003 werden 52 urgentieverzoeken ingediend, waarvan 20 werden toegekend. Het overgrote deel betrof onderwijspersoneel. Door het beperkte gebruik is het verdringingseffect richting overige woningzoekenden te verwaarlozen.

Het college heeft ook besloten de regeling enigszins te verruimen. Als gevolg van de gespannen woningmarkt blijkt dat met name de eenpersoonshuishoudens moeilijk huisvesting kunnen vinden in de stad. Het college wil werknemers uit de genoemde sectoren die in een onzelfstandige woonruimte wonen, danwel niet op een vaste plek wonen, voor de stad behouden. Daarom is besloten om hen eveneens een handreiking te doen. Onder voorwaarden komen deze doelgroepen voor de regeling in aanmerking als men gerekend vanaf de vaste aanstelling minimaal twee aaneengesloten jaren in zo'n woonsituatie verkeerd. Een bijkomend verwacht positief effect is dat door deze verruiming woonruimte vrijkomt voor jongeren en studenten.

De regeling wordt uitgevoerd door WoningNet en is bekend onder de naam Huisvesting beroepsgroepen. Aan de regeling zijn voorwaarden gesteld. Onderwijspersoneel van het primaire en voortgezette onderwijs, verzorgenden of verplegenden in de zorgsector en agenten in executieve dienst kunnen bij WoningNet informeren of zij in aanmerking komen voor de regeling. Uit onderzoek blijkt dat het lerarentekort de komende jaren in de regio Midden-Nederland en met name in de stad Utrecht fors zal groeien.


3. Straatmanagement op Amsterdamsestraatweg
Er komen "straatmanagers" op de Amsterdamsestraatweg die er voor moeten zorgen dat er meer diversiteit komt in het aanbod van winkels, horeca en dienstverlening, de zogeheten branchering. Bovendien moet het straatmanagement zorgen voor meer ruimtelijke en sociale samenhang, veiligheid en openbare orde en verbetering in de inrichting en presentatie (promotie en uitstraling), en de openingstijden. Het straatmanagement krijgt ook budget voor enkele concrete en zichtbare acties, ten eerste om particulieren (ondernemers, pandeigenaren) te stimuleren zelf ook te investeren en ten tweede omdat de ervaring in andere steden leert dat zonder concrete en zichtbare resultaten straatmanagement geen kans van slagen heeft. Door hun aanwezigheid helpen de straatmanagers alle betrokken partijen -met name gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren- op effectieve(re) en efficiënte(re) wijze samen te werken. Het college heeft ingestemd met deze eerste vorm van straatmanagement in Utrecht.

De Amsterdamsestraatweg vervult van oudsher een belangrijke functie in de economische structuur van de wijk Utrecht-Noordwest en is een begrip in Utrecht. De laatste jaren is extra politie ingezet om de onveiligheid en criminaliteit te bestrijden. Dat is ook succesvol gebleken. Omdat de ruimtelijke en sociale samenhang tussen functies en ondernemers hier en daar zoek is, heeft dit geleid tot een slechter imago, vermindering van de omzet van ondernemers en een afname van de investeringsbereidheid.

Het invoeren van straatmanagement op de Amsterdamsestraatweg maakt onderdeel uit van De Ruggengraat, het economische programma van de gemeente Utrecht voor de Amsterdamsestraatweg e.o..

Het straatmanagement duurt tot eind 2006. De kosten zijn circa EUR 800.000 en zijn verdeeld over de gemeente, de Europese Unie en het rijk (Grote Stedenbeleid en Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing).


4. Europese deelfinanciering voor "Nieuw Welgelegen" In december 2003 is al bekendgemaakt dat het multifunctionele sportcomplex "Nieuw Welgelegen" een combinatie gaat vormen met de nieuwe VMBO-school Delta College Utrecht-zuid. Het nieuwe complex gaat ruimte bieden aan sport, onderwijs en culturele evenementen en zal een visitekaartje zijn voor Transwijk en Kaneleneiland. Een deel van de benodigde financiering voor het nieuwe sportcomplex, dat in totaal ruim EUR 4 miljoen gaat kosten, wordt betaald door Europese fondsen, de zogeheten Doelstelling-2 gelden. Europa draagt EUR 685.880 bij aan de totstandkoming van een multifunctionele sporthal, kantoorruimte en de management- en beheerskosten van "Nieuw Welgelegen", heeft het college nu besloten. Deze onderdelen zijn gereed uiterlijk medio 2007.


5. Voortgang in procedures bestemmingsplannen Papendorp Papendorp is een kantoren- en bedrijvenlocatie in Leidsche Rijn, die op het moment ontwikkeld wordt. De gebieden Papendorp Noord I en Papendorp Noord II maken er deel van uit. Beide gebieden bieden ruimte aan kantoren, kantoorachtige bedrijvigheid, bijbehorende voorzieningen en een hotel. Het college heeft voor Papendorp Noord I het voorontwerp bestemmingsplan vastgesteld en voor Papendorp Noord II het voorontwerp uitwerkingsplan. Binnenkort start de inspraak over deze plannen.


* Het voorontwerp bestemmingsplan Papendorp Noord I is opgesteld naar aanleiding van de gedeeltelijke vernietiging van het bestemmingsplan Leidsche Rijn 1999. Hiermee wordt voldaan aan de verplichting een nieuw bestemmingsplan op te stellen ( voor in dit plangebied gelegen gronden).


* Voor het deel van Papendorp Noord dat wel goedgekeurd is in het bestemmingsplan Leidsche Rijn 1999 is het voorontwerp uitwerkingsplan Papendorp Noord II opgesteld (in het kader van de uitwerkingsverplichting).

Beide plannen zijn gebaseerd op het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPVE) voor heel Papendorp (vastgesteld in 1998) en het Stedenbouwkundig Plan Papendorp Noord (vastgesteld in 2001.)


6. Exploitatieovereenkomst met Rijksgebouwendienst De gemeente utrecht zal met de Rijksgebouwendienst een exploitatieovereenkomst afsluiten voor de renovatie en uitbreiding van een kantoorgebouw van de Rijksgebouwendienst in het gebied Westraven / Kanaleneiland-Zuid. Dit is het vervolg op een besluit van het college van burgemeester en wethouders van 2 juni 1998 om in principe mee te werken aan dit project. De exploitatiebijdrage die de gemeente als gevolg van de ze overeenkomst ontvangt, wordt ingezet om de plankosten en de kosten voor aanleg van infrastructuur en inrichting van de openbare ruimte te dekken.


7. Veel instemming voor stedenbouwkundig ontwerp Hoogstraat a/d Vecht De plannen voor het buurtje de Hoogstraat (aan de Vecht tussen de spoorlijn naar Hilversum en de Loevenhoutsedijk) kunnen rekenenen op veel steun in de buurt. Dat bleek al tijdens een informatieavond in de buurt op 3 november 2003.

Tot eind november vorig jaar kon nog schriftelijk worden gereageerd. Het aantal negatieve reacties is uiterst beperkt gebleven. Er zijn een aantal kritische kanttekeningen gemaakt met betrekking tot parkeren en de prijzen van de geplande nieuwbouwwoningen. De binnengekomen reacties zijn geen aanleiding om het stedenbouwkundig ontwerp aan te passen. Met de complete uitvoering van de vernieuwingsplannen voor de Hoogstraatbuurt is een periode van 15 jaar gemoeid.