Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Postbus 90801 2509 LV Den Haag De Voorzitter van de Tweede Kamer Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 44 44 der Staten-Generaal Telefax (070) 333 40 33 Binnenhof 1a
2513 AA DEN HAAG

Uw brief Ons kenmerk
AVB/VDB/04 2073

Onderwerp Datum
Aanbevelingen bij het rapport 'Tussen werk 27 januari 2004
en WAO'

De leden Bussemaker en Stuurman hebben mij op 4 september 2003 vragen gesteld over het onderzoek `Tussen Werk en WAO' van de vakcentrale FNV en de patiëntenorganisatie Breed Platform Verzekerden en Werk. Voor wat betreft mijn reactie op de bij genoemd rapport gevoegde aanbevelingen, heb ik in mijn antwoord gezegd eerst een advies hierover van de Stuurgroep Verbetering Poortwachter te willen ontvangen. Nu dat advies er is, wil ik u verder informeren. Het advies van de stuurgroep is hierbij gevoegd.

Ik onderschrijf de aanbevelingen en de voornemens van de stuurgroep. Uit het advies blijkt dat op de terreinen van elk van de aanbevelingen van FNV en Breed Platform Verzekerden en Werk ontwikkelingen gaande zijn en acties worden ondernomen door partijen die in de stuurgroep vertegenwoordigd zijn. Aan mij wordt op korte termijn met name gevraagd opnieuw een voorlichtingsactie te ondernemen over de Wet verbetering poortwachter en in het bijzonder over de werkgeversverantwoordelijkheid voor reïntegratie bij een andere werkgever. Ik zal dat opnemen in de in voorbereiding zijnde meerjarencampagne `Reïntegratie en WAO'.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Bijlage: Advies van de Stuurgroep Verbetering Poortwachter d.d. 5 januari 2004

2
AVB/VDB/04 2073

Stuurgroep Verbetering poortwachter

Advies over de aanbevelingen bij het rapport `Tussen werk en WAO' van de FNV en het Breed Platform Verzekerden en Werk.
5 januari 2004.


1. Een intensieve informatiecampagne over de Wet verbetering poortwachter. De stuurgroep onderschrijft de aanbeveling dat meer voorlichting noodzakelijk is. Zij vraagt daarbij met name aandacht voor de reïntegratie bij een andere werkgever. De stuurgroep beveelt aan om in de meerjarencampagne `Reïntegratie en WAO' die het Ministerie van SZW in voorbereiding heeft ruim aandacht te schenken aan de Wet verbetering poortwachter. Naast de verspreiding van algemene informatie is het beschikbaar zijn van informatie voor werkgever en werknemer indien zij te maken krijgen met dreigend langdurig verzuim, minstens zo belangrijk. Daarin voorziet een voorlichtingsbrochure van het UWV die via de arbodiensten in die gevallen wordt uitgereikt. Voorzover uit het rapport van FNV en Breed Platform Verzekerden en Werk blijkt dat dat niet altijd gebeurde, kan dat mede veroorzaakt zijn doordat de brochure in de aanvangsperiode van de Wet verbetering poortwachter nog niet overal beschikbaar was. De Branche Organisatie Arbodiensten (BOA) zal haar leden opnieuw oproepen te verzekeren dat de voor dat doel beschikbaar gestelde voorlichtingsbrochure van het UWV in al die gevallen wordt uitgereikt. Overigens merkt de stuurgroep op dat ook private betrokken organisaties zoals brancheorganisaties, verzekeraars en reïntegratiebedrijven een rol vervullen bij de voorlichting.


2. Overheidssteun aan organisaties van werknemers, gehandicapten en arbeidsongeschikten ten behoeve van onafhankelijke informatie en ondersteuning van werknemers tijdens het proces.
De stuurgroep heeft geconstateerd dat er al een aantal steunpunten zijn waar werknemers, gehandicapten en arbeidsongeschikten terecht kunnen voor informatie en advies. Genoemd kunnen worden de helpdesk `Gezondheid werk en verzekeringen' van het Breed Platform Verzekerden en Werk, de helpdesk van de Commissie `Het Werkend Perspectief' en de WAO-helpdesk van het UWV, welke nu als pilot in de Proeftuin Nijmegen functioneert en waarvan overwogen wordt deze in 2004 op 58 plaatsen in CWI+- of Bedrijfsverzamelgebouwen te vestigen. Indien uit de kring van de in de aanbeveling genoemde organisaties voorstellen voor uitbreiding worden gedaan en aan het ministerie worden voorgelegd voor financiële steun, zouden die voorstellen goed moeten worden ingepast in de reeds bestaande voorzieningen.Hiernaast worden binnen SZW de mogelijkheden verkend een functioneel onafhankelijke werkherkansings- adviseur in te voeren voor cliënten van CWI, UWV en gemeenten. De stuurgroep wil deze ontwikkeling afwachten en mede op grond van de ervaringen die hiermee eventueel worden opgedaan bezien of deze functionaliteit op termijn ook voor werknemers een toegevoegde waarde kan hebben.


3. Verbetering kwaliteit en onafhankelijkheid van de arbodiensten Het is de stuurgroep bekend dat de vormgeving en de kwaliteit van de arbodienstverlening op een aantal beleidsagenda's staan. Onder meer de lopende advisering door de SER over een mogelijke andere vormgeving van de arbodienstverlening en het actieplan `Sociale Zekerheid en Zorg' dat op 1 oktober 2003 naar de Tweede Kamer is gezonden en waarin ook kwaliteitsverbetering en vergroting


3
AVB/VDB/04 2073

van de transparantie van de arbodienstverlening is opgenomen. De stuurgroep wil de uitkomst van die ontwikkelingen afwachten en dan bezien of zij daaraan nog en bijdrage wil toevoegen.

De stuurgroep heeft kennisgenomen van de antwoorden van de Minister van SZW op vragen van de leden van de Tweede Kamer; Bussemaker en Stuurman, over onder meer de onafhankelijkheid van bedrijfsartsen (Tweede Kamer, Kamervragen met antwoord 2003-2004, nr. 312). Zij voegt daaraan toe dat het voor het noodzakelijke vertrouwen in de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts van groot belang is werknemers, werkgevers en andere betrokkenen zoals de curatieve sector goed te informeren over positie en rol van de bedrijfsarts. Het is de stuurgroep bekend dat de beroepsvereniging van de bedrijfsartsen, de NVAB, daartoe met steun van het Ministerie van SZW een informatiecampagne voorbereidt.


4. Meer inbreng van de werknemer in het ziekteproces: de bedrijfsarts verplichten de behandelende sector te raadplegen indien de werknemer daarom vraagt. De stuurgroep heeft de versterking van de sturende rol van zowel werknemer als werkgever in het ziekteproces in het algemeen op haar agenda gezet en zich voorgenomen daarover in de eerste maanden van 2004 voorstellen te doen. De communicatie tussen bedrijfsarts en behandelend arts is eveneens een onderwerp dat op meerdere beleidsagenda's voorkomt. Een van de actiepunten uit het vervolgproject `Sociale Zekerheid en Zorg' van de Ministers van SZW en VWS is het invoeren van een verplichting voor de arbodienst om de behandelend arts te informeren over haar beoordeling en advies bij langdurig verzuim. Het Ministerie van SZW heeft de stuurgroep advies gevraagd over de uitwerking. De stuurgroep heeft een werkgroep ingesteld die over beide onderwerpen voor 1 april 2004 een advies zal voorbereiden.