Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Ontwikkeling betalen via mobiele telefoon en internet versnellen
Nummer: 456

Datum: 27-01-2004


Ontwikkeling betalen via mobiele telefoon en internet versnellen


Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft een verkenning laten uitvoeren naar de mogelijkheden voor het versnellen van ontwikkelingen op de markt voor betalen met een mobiele telefoon of via internet. Op basis van het rapport 'Verkenning Betalen via Nieuwe Media' gaat Economische Zaken een proces organiseren, waarin marktpartijen gezamenlijk kunnen komen tot acties met als doel dat consumenten bij betalingen meer gebruik gaan maken van nieuwe media. Marktpartijen worden dan ook uitgenodigd aan dit proces mee te werken.


Onder betalen via nieuwe media wordt verstaan het proces dat zich afspeelt bij betaal -transacties tussen de koper, de handelaar en de financiële instelling, die de betaling garandeert. Het gaat dus niet om bankieren, want dan is er alleen sprake van bank en klant.


Het onderzoek toont aan dat er een vraagmarkt is op het gebied van entertainment, betaald parkeren, openbaar vervoer, en communicatie. Daarnaast is sprake van een beginnende aanbodmarkt, die bestaat uit betaaldiensten van financiële instellingen, telecommunicatiebedrijven en een aantal nieuwe toetreders. Voor de levering van betaaldiensten zijn infrastructuren nodig met relatief hoge investeringskosten en lange terugverdientijden. Ondanks vraag en aanbod laat het onderzoek zien dat geen van de aanbieders er in slaagt een substantieel deel van de vragers aan zich te binden. Vraag en aanbod sluiten onvoldoende op elkaar aan door een te lage dekkingsgraad, gebrekkige gebruikersvriendelijkheid en onvoldoende transparantie.


De handel over elektronische platforms blijft in Nederland achter ten opzichte van andere landen. Er lijkt een patstelling te bestaan tussen de vraag (vertrouwen, betaalgemak en marktbereik) en het aanbod. Wordt deze patstelling doorbroken dan is er grote kans dat niet alleen de ontwikkeling van betalen via nieuwe media een impuls krijgt, maar de gehele ontwikkeling van elektronische diensten hiermee in een stroomversnelling komt.


Zie ook:www.ez.nl