Gemeente Dordrecht


Onderzoek naar verzelfstandiging openbaar onderwijs

Het gemeentebestuur van Dordrecht wil niet langer optreden als schoolbestuurder. Zij wil zich volledig wijden aan het lokaal onderwijsbeleid. Daarom gaat het college van Burgemeester en Wethouders onderzoeken hoe ze haar bestuurlijke verantwoordelijkheid anders kan organiseren. Het openbaar onderwijs krijgt dan een schoolbestuur dat zich volledig kan richten op de bestuurlijke taak. Welke bestuursvorm voor het openbaar onderwijs het meest geschikt is in Dordrecht wordt de komende maanden onderzocht. In augustus 2004 wil het college overgaan tot een nieuwe bestuursvorm.

Onderzoek naar verzelfstandiging
Wat is de optimale bestuursvorm voor het openbaar onderwijs? Zijn de besturen voldoende toegerust om te kunnen functioneren binnen deze bestuursvorm en wat is daarvoor nodig? Het onderzoek richt zich op deze vragen. Voor het onderzoek is inzicht vereist in de situatie van de betrokken scholen zowel op algemeen, onderwijskundig, financieel, mater! ieel en personeel terrein. Het uit gangspunt bij verzelfstandiging is dat de besturen voldoende toegerust zijn om te kunnen functioneren binnen de gekozen optimale bestuursvorm.

Huidige situatie
In de huidige situatie zijn er drie schoolbesturen voor het openbaar onderwijs in Dordrecht: Stichting Openbaar Onderwijs in Dordrecht voor het Stedelijk Dalton Lyceum, de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Dordrecht (OPOD) en het gemeentebestuur. In augustus 2003 is het Stedelijk Dalton Lyceum geheel verzelfstandigd. In aansluiting hierop wil het college van B&W het overige openbaar onderwijs ook geheel verzelfstandigen.

Het gemeentebestuur is momenteel nog volledig bestuurder van het Johan de Wittgymnasium en de Praktijkschool Dordt. Daarnaast is het gemeentebestuur nog financieel verantwoordelijk voor de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Dordrecht.