Koersgesprekken
2e ronde koersgesprekken
In januari en februari 2004 worden verdiepingsgesprekken gevoerd. Deze
gesprekken zijn een vervolg op de verkennende gesprekken in de 1e
ronde van de Koers primair onderwijs.
Het programma van de gesprekken ziet er als volgt uit:
* Opening en ontvangst
* Discussie in deelsessies
* Pauze
* Vervolg discussie in deelsessies
* Afronding
De invulling van de gesprekken is afhankelijk van het onderwerp van
het gesprek.
* 28 januari 2004
Verdiepingsgesprek Koers primair onderwijs over:
Waarvoor is de school verantwoordelijk? Over de opvoedkundige taak
van de school en ouders en de toekomst van de brede school. Nadat
de bijeenkomst heeft plaatsgevonden, vindt u hier een verslag.
* 3 februari 2004
Verdiepingsgesprek Koers primair onderwijs over:
Kan het ook anders? Onderwijsvernieuwing en onderwijs anders
organiseren. Nadat de bijeenkomst heeft plaatsgevonden, vindt u
hier een verslag.
* 5 februari 2004
Verdiepingsgesprek Koers primair onderwijs over:
De school: een professionele organisatie?! Over personeelsbeleid
en schoolmanagement. Nadat de bijeenkomst heeft plaatsgevonden,
vindt u hier een verslag.
* 10 februari 2004
Verdiepingsgesprek Koers primair onderwijs over:
Verantwoording afleggen; hoe en aan wie? Nadat de bijeenkomst
heeft plaatsgevonden, vindt u hier een verslag.
* 11 februari 2004
Verdiepingsgesprek Koers primair onderwijs over:
Extra aandacht gewenst! Over leer- en gedragsproblemen en
achterstandenbeleid. Nadat de bijeenkomst heeft plaatsgevonden,
vindt u hier een verslag.
1e ronde koersgesprekken
In december zijn de eerste gesprekken gevoerd.
Het programma ziet er als volgt uit:
* Opening en ontvangst
* Het Koersspel Primair Onderwijs
* Discussie
* Afronding
Het Koersspel primair onderwijs is een op maat gemaakt beleidsspel
waarbij deelnemers relevante onderwerpen voor de toekomst van het
primair onderwijs tegenkomen. Per onderwerp kunnen zij items
inbrengen, die hun ideeën en/of prioriteiten bij het desbetreffende
onderwerp aangeven. Aan het eind van het spel start de discussie over
deze prioriteiten en wordt de inhoudelijke opbrengst in kaart
gebracht.
* 3 december 2003
Netwerk om de school
De maatschappelijke opdracht van de school stond centraal tijdens
het eerste Koersgesprek met vertegenwoordigers van gemeenten,
zorginstellingen, Pabo's en schoolbegeleidingsdiensten. Zij kozen
als belangrijkste gespreksthema's: de brede school, opvoedkundige
taak, kennis en vaardigheiden van leraren en achterstandenbeleid.
Een van de uitkomsten: veel kansen voor kinderen komen samen in de
brede school. Door een goede samenwerking in de wijk kunnen
arrangementen ontstaan met bijvoorbeeld onderwijs, maatschappelijk
werk, bibliotheek, kinderopvang, consultatiebureau en
buurthuisfuncties. Vanuit de gedachten 'vele handen maken licht
werk' kunnen deze partners hun aandeel leveren in de opvoedkundige
taak en het voorkomen en wegwerken van leerachterstanden. De
gemeente de regie kunnen voeren over de samenwerking in de brede
school. De schooldirectie en de leerkrachten kunnen zich dan
richten op hun kerntaak: onderwijskwaliteit leveren.
Meer vragen, interessante opvattingen en ideeën kwamen naar voren
tijdens het Koersspel PO. Dit discussie-instrument werd voor het
eerst ingezet en met enthousiasme ontvangen (zie verder op deze
site).
* 8 december 2003
Schoolleiders aan het woord
In Gouda spraken ruim 30 schoolleiders over hun school in de
toekomst. Kennis en vaardigheden van leerkrachten en De
professionele directeur scoorden als gespreksthemas erg hoog. De
school van de toekomst vergt meer ruimte en faciliteiten voor
leerkrachten om zich bij te scholen en zich verder te ontwikkelen.
Als elke school een pedagogisch profiel heeft en de ruimte om dit
zelf in te vullen ontstaan kansen. Ook voor meer variatie in taken
en lesuren voor leerkrachten. Maar de schoolleider zelf moet het
goede voorbeeld geven: ook hij moet voorbereid zijn op zijn nieuwe
managementtaak. Bij verantwoordelijkheid krijgen en nemen is
verantwoording afleggen vanzelfsprekend onderdeel. Maar niet
alleen naar de overheid of de onderwijsinspectie. Ook onderling,
naar de ouders en naar de maatschappelijke omgeving.
* 10 december 2003
Ouders betrokken
Een levendige discussie met ouders, in de Brede Bossche School
woensdagavond. Voor het derde koersgesprek waren ouders uit het
hele land gekomen om met het ministerie te praten over datgene wat
zij belangrijk vinden bij het basisonderwijs aan hun kinderen.
Moeten leerlingen één juf of meester hebben die alle vakken
verzorgt, of moeten leerkrachten zich eigenlijk specialiseren?
Welke vorm van het aanleren van omgangsregels is gewenst en waar
houdt de opvoedkundige taak van scholen op? En hoe kan het
overblijven worden geprofessionaliseerd zonder dat het
enthousiasme van de vele vrijwilligers verdwijnt? Het gesprek met
de ouders leverde een duidelijke agenda op.
* 15 december 2003
Leerkrachten
Met een enthousiasme en betrokkenheid zoals het leerkrachten
betaamt, werd er deze avond gediscussieerd op basisschool De
Drieslag in Amersfoort over de toekomst van het primair onderwijs.
Tijdens de bijeenkomst gaf minister Van der Hoeven de aftrap voor
de leerlingenwedstrijd 'Toekomst van je school' door het uitreiken
van het eerste wedstrijdpakket aan een van de deelnemende scholen.
Daarna luisterde ze belangstellend naar de discussies tussen de
leerkrachten in het Koersspel. Als belangrijkste onderwerpen
bestempelden de aanwezige leerkrachten in het Koersspel: kennis en
vaardigheden van leraren, onderwijs anders organiseren, leer- en
gedragsproblemen en de professionele directeur. Vooral onderwerpen
op het terrein van personeel en organisatie van de school. Een
aantal leerkrachten gaf aan dat waar het vroeger vooral ging om
kennisoverdracht in het onderwijs nu ook veel meer om een
vraaggerichte werkwijze gaat om kinderen zich optimaal te laten
ontwikkelen. Leerkrachten moeten daarom andere dingen leren op de
PABO en ook meer bij elkaar. Al zal dat laatste in ' de waan van
de dag' best lastig te realiseren zijn. Door onderwijs anders te
organiseren is volgens sommige deelnemers ook beter recht te doen
aan een de kwaliteiten en niveau van een leerkracht of assistent.
Hun verwachting: het einde van het klassikaal onderwijs is in
zicht. In een andere organisatie zouden ook leer- en
gedragsproblemen veel beter kunnen worden aangepakt. Het
doorvoeren van veranderingen moet volgens sommige leerkrachten
niet te veel aan de beroepsgroep zelf worden overgelaten: veel
leerkrachten zijn bang om het oude en vertrouwde los te laten. Het
ministerie zou daarom moeten stimuleren en faciliteren, naar de
leerkrachten en de schooldirecteur. Tijd te kort om alle
onderwerpen goed door te spreken, was een van de constateringen
aan het eind van de bijeenkomst. Veel leerkrachten gaven daarom
aan uitgenodigd te willen worden voor de verdiepingsgesprekken.
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: info@minocw.nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen