Met 'Piramide' werken kinderen spelenderwijs aan woordenschat
Brunssum pakt dreigende taalachterstand bij jonge kinderen aan
Taal leren, dat weet iedereen, moet je op zo vroeg mogelijke leeftijd
doen. Want jonge kinderen leren nieuwe woorden en nieuwe begrippen
zoals een spons water opzuigt. Met die wetenschap in het achterhoofd
is de gemeente Brunssum drie jaar geleden begonnen met een
gestructureerde begeleiding van peuters waarvoor taalachterstand
dreigt. Voor- en Vroegtijdse Educatie (VVE) heet die aanpak. In
januari 2004 werd een nieuw VVE-project met succes afgesloten: 25
leidsters en leerkrachten van Brunssumse peuterspeelzalen en
basisscholen hebben met succes een cursus afgelegd voor het omgaan met
het lesmateriaal Piramide. Dit lesmateriaal is bedoeld om leerlingen,
waarvoor taalachterstand dreigt, spelenderwijs taal te laten
ontdekken.
De gemeente Brunssum investeert al een aantal jaren fors in het
terugdringen van leerachterstanden in het Brunssumse basis- en
voortgezet onderwijs. Leerlingen met een leerachterstand lopen immers
een groter risico op het niet afmaken van de school, waardoor ze
minder kansen hebben op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting
met de maatschappij. Wie nú investeert in de begeleiding van
leerlingen met leerproblemen, pakt de maatschappelijke problemen van
de toekomst aan. Jaarlijks gaat er daarom in het bestrijden van
onderwijsachterstanden in Brunssum, waaronder de VVE-aanpak, zo'n
300.000 euro om. De gemeente betaalt eenderde van deze kosten, het
Rijk de rest.
Piramide
Onderdeel van die achterstandenaanpak is de introductie van het
leerpakket Piramide op 4 Brunssumse basisscholen en peuterspeelzalen.
Piramide is een leermethode waarbij kinderen gestimuleerd worden om
hun woordenschat uit te breiden. Dat gebeurt niet op schoolse wijze,
maar spelenderwijs. Het belangrijkste doel van Piramide is kinderen
aan het praten krijgen. Daartoe worden bijvoorbeeld in de klas
alledaagse situaties nagebootst (winkelen, koken) en worden kinderen
uitgelokt om de handelingen die ze verrichten te benoemen en toe te
lichten.
De lesmethode wordt ingezet voor leerlingen in de leeftijd van 3, 4 en
5 jaar (hoogste groep van peuterspeelzaal, eerste twee groepen van de
basisschool), en dan vooral voor kinderen waarvoor taalachterstand
dreigt - dus kinderen uit sociaal zwakkere milieus. Piramide draait op
de volgende basisscholen en peuterspeelzalen: Dol-Fijn met
peuterspeelzaal Pimpeloentje, Tarcisius met peuterspeelzaal
Pimpeloentje, Titus Brandsma met peuterspeelzaal Pukkio, en St. Jozef
met de Hummelhoek.
Uitreiking
De 25 Brunssumse leidsters en leerkrachten die met succes de twee jaar
durende Piramidecursus hebben afgerond, ontvingen op woensdag 21
januari uit handen van wethouder Klaas Overdijk van de gemeente
Brunssum een certificaat. Scholen waar gecertificeerde
Piramide-leidsters en -leerkrachten werken, mogen zich
'Piramidescholen' noemen.
Gemeente Brunssum