28-1-2004
Nieuwe technologie voor meer veiligheid in de auto
Korteafstandsradarsystemen kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren
aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Dit benadrukken
vooraanstaande leden van het industrieconsortium "SARA" (Short range
Automotive Radar frequency Allocation).
Diverse automobielfabrikanten en toeleveranciers, die deel uitmaken
van deze commissie, hebben uitgaande van een 24 GHz sensor een nieuwe
basistechnologie ontwikkeld die inmiddels klaar is voor de productie.
De enige moeilijkheid bij invoering van het systeem is de regulering
van de frequenties in Europa. De reden hiervoor: andere gebruikers van
het betreffende frequentiebereik (telecommunicatie d.m.v.
straalzenders, satellieten voor de verkenning van de aarde,
radioastronomie etc.) vrezen dat dit hun service zal belemmeren.
De betrokken overheidsinstanties in de Verenigde Staten hebben reeds
in de zomer van 2002 goedkeuring verleend aan de toepassing van deze
technologie in de VS, nadat uitgebreid onderzoek had plaatsgevonden
naar de onderlinge verenigbaarheid van de diverse radiosignalen.
Europese onderzoeken bevestigen eveneens dat de hoeveelheid storing
bij auto's met een korteafstandsradar te verwaarlozen is als het
aandeel van maximaal 10 % van alle voertuigen in Europa niet
overschreden wordt. Ondanks de bewezen technische haalbaarheid blijft
de frequentieregulering nog steeds uit.
De huidige systemen voor passieve veiligheid zoals airbags moeten,
nadat het ongeluk is gebeurd, binnen enkele milliseconden reageren. De
nieuw ontwikkelde radarsystemen houden de omgeving van de auto in de
gaten en zijn derhalve reeds vóór een mogelijke botsing actief. De
hierdoor behaalde tijdwinst kan benut worden om het betrokken voertuig
enerzijds met behulp van diverse veiligheidsmechanismen op een crash
voor te bereiden en anderzijds de chauffeur tijdig te waarschuwen.
Doel daarbij is, de kracht van de aanrijding te reduceren en daardoor
de gevolgen van het ongeval te beperken.
Met behulp van de radartechnologie kan een gezichtsveld van ca. 20
meter rondom het voertuig worden gerealiseerd. Op die manier kunnen
obstakels rondom de hele auto worden gesignaleerd. De verscheidenheid
aan mogelijke veiligheidstoepassingen is navenant en varieert van
waarschuwingsfuncties bij dreigende kop-staartbotsingen, via hulp bij
het wisselen van rijbaan tot systemen die assisteren bij het
inparkeren of bij het stop-and-go verkeer.
De 24 GHz technologie biedt tegelijkertijd meerdere voordelen: de
sensor is gebaseerd op elektronische standaardcomponenten, waardoor
hij in grote aantallen geproduceerd kan worden en goedkoop is. Zijn
hoge onderscheidende vermogen maakt het mogelijk, meerdere voorwerpen
te onderscheiden, alsmede hun positie en hun bewegingsrichting te
bepalen. Hieruit laat zich afleiden, welke voorwerpen een hindernis
zullen opleveren voor de voortbeweging van de auto zelf.
In het kader van haar "eSafety" programma streeft de Europese
Commissie naar een vermindering van het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers tot 2010 met 50%. Hoe belangrijk de bijdrage aan
de verhoging van de verkeersveiligheid is blijkt uit het voorbeeld van
de kop-staartbotsingen: bij ca. 88% van dit soort aanrijdingen kan de
radartechnologie een positieve uitwerking hebben. Het is daarom zinvol
dat het systeem zo spoedig mogelijk kan worden ingezet.
De technische basis voor het nieuwe veiligheidssysteem is in principe
beschikbaar. Voordat het systeem op de markt kan worden geïntroduceerd
moet echter nog aan twee essentiële factoren worden voldaan: aan de
ene kant moet door de frequentieregulering worden gegarandeerd dat een
kleine tien procent van alle voertuigen in Europa met het nieuwe
radarsysteem mag worden uitgerust. Anderzijds is een overgangstermijn
van ongeveer 10 jaar nodig. Alleen dan zijn de economische
randvoorwaarden vervuld om het systeem te introduceren en te starten
met de ontwikkeling van het opvolgende systeem dat op basis van 79 GHz
sensoren wordt ontwikkeld. Daarmee is de introductie van dit
veiligheidssysteem en de hiermee gepaard gaande doorslaggevende
bijdrage aan de verkeersveiligheid op de lange termijn gewaarborgd.
SARA is een wereldwijd initiatief van automobielfabrikanten,
systeemleveranciers en sensorproducenten. Het consortium zet zich in
voor een wereldwijd geldige regulering voor 24 GHz breedband autoradar
sensoren ter verhoging van de verkeersveiligheid. DaimlerChrysler, BMW
Group, Bosch, Delphi, Siemens en Tyco Electronics behoren tot de
toonaangevende leden van deze commissie.
AutoRai