AutoRai

28-1-2004

Nieuwe technologie voor meer veiligheid in de auto

Korteafstandsradarsystemen kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Dit benadrukken vooraanstaande leden van het industrieconsortium "SARA" (Short range Automotive Radar frequency Allocation).

Diverse automobielfabrikanten en toeleveranciers, die deel uitmaken van deze commissie, hebben uitgaande van een 24 GHz sensor een nieuwe basistechnologie ontwikkeld die inmiddels klaar is voor de productie. De enige moeilijkheid bij invoering van het systeem is de regulering van de frequenties in Europa. De reden hiervoor: andere gebruikers van het betreffende frequentiebereik (telecommunicatie d.m.v. straalzenders, satellieten voor de verkenning van de aarde, radioastronomie etc.) vrezen dat dit hun service zal belemmeren.

De betrokken overheidsinstanties in de Verenigde Staten hebben reeds in de zomer van 2002 goedkeuring verleend aan de toepassing van deze technologie in de VS, nadat uitgebreid onderzoek had plaatsgevonden naar de onderlinge verenigbaarheid van de diverse radiosignalen.

Europese onderzoeken bevestigen eveneens dat de hoeveelheid storing bij auto's met een korteafstandsradar te verwaarlozen is als het aandeel van maximaal 10 % van alle voertuigen in Europa niet overschreden wordt. Ondanks de bewezen technische haalbaarheid blijft de frequentieregulering nog steeds uit.

De huidige systemen voor passieve veiligheid zoals airbags moeten, nadat het ongeluk is gebeurd, binnen enkele milliseconden reageren. De nieuw ontwikkelde radarsystemen houden de omgeving van de auto in de gaten en zijn derhalve reeds vóór een mogelijke botsing actief. De hierdoor behaalde tijdwinst kan benut worden om het betrokken voertuig enerzijds met behulp van diverse veiligheidsmechanismen op een crash voor te bereiden en anderzijds de chauffeur tijdig te waarschuwen. Doel daarbij is, de kracht van de aanrijding te reduceren en daardoor de gevolgen van het ongeval te beperken.

Met behulp van de radartechnologie kan een gezichtsveld van ca. 20 meter rondom het voertuig worden gerealiseerd. Op die manier kunnen obstakels rondom de hele auto worden gesignaleerd. De verscheidenheid aan mogelijke veiligheidstoepassingen is navenant en varieert van waarschuwingsfuncties bij dreigende kop-staartbotsingen, via hulp bij het wisselen van rijbaan tot systemen die assisteren bij het inparkeren of bij het stop-and-go verkeer.

De 24 GHz technologie biedt tegelijkertijd meerdere voordelen: de sensor is gebaseerd op elektronische standaardcomponenten, waardoor hij in grote aantallen geproduceerd kan worden en goedkoop is. Zijn hoge onderscheidende vermogen maakt het mogelijk, meerdere voorwerpen te onderscheiden, alsmede hun positie en hun bewegingsrichting te bepalen. Hieruit laat zich afleiden, welke voorwerpen een hindernis zullen opleveren voor de voortbeweging van de auto zelf.

In het kader van haar "eSafety" programma streeft de Europese Commissie naar een vermindering van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot 2010 met 50%. Hoe belangrijk de bijdrage aan de verhoging van de verkeersveiligheid is blijkt uit het voorbeeld van de kop-staartbotsingen: bij ca. 88% van dit soort aanrijdingen kan de radartechnologie een positieve uitwerking hebben. Het is daarom zinvol dat het systeem zo spoedig mogelijk kan worden ingezet.

De technische basis voor het nieuwe veiligheidssysteem is in principe beschikbaar. Voordat het systeem op de markt kan worden geïntroduceerd moet echter nog aan twee essentiële factoren worden voldaan: aan de ene kant moet door de frequentieregulering worden gegarandeerd dat een kleine tien procent van alle voertuigen in Europa met het nieuwe radarsysteem mag worden uitgerust. Anderzijds is een overgangstermijn van ongeveer 10 jaar nodig. Alleen dan zijn de economische randvoorwaarden vervuld om het systeem te introduceren en te starten met de ontwikkeling van het opvolgende systeem dat op basis van 79 GHz sensoren wordt ontwikkeld. Daarmee is de introductie van dit veiligheidssysteem en de hiermee gepaard gaande doorslaggevende bijdrage aan de verkeersveiligheid op de lange termijn gewaarborgd.

SARA is een wereldwijd initiatief van automobielfabrikanten, systeemleveranciers en sensorproducenten. Het consortium zet zich in voor een wereldwijd geldige regulering voor 24 GHz breedband autoradar sensoren ter verhoging van de verkeersveiligheid. DaimlerChrysler, BMW Group, Bosch, Delphi, Siemens en Tyco Electronics behoren tot de toonaangevende leden van deze commissie.