AutoRai

28-1-2004

Veelbelovende nieuwe start voor Mitsubishi in FIA WRC

Als altijd ging de rallye Monte Carlo weer feestelijk van start op het mondaine casino-plein. Maar in het achterland wachtten traditiegetrouw de verraderlijke, gedeeltelijk verijsde proeven.

Winnen of verliezen is in deze seizoensopener vaak een kwestie van de juiste bandenkeuze en de bereidheid om risico te nemen. Het nieuwe WRC-team van MMSP (Mitsubishi Motors Motor Sport) speelde behoudend en ging met de eerste WK-punten naar huis.

De nationaliteiten van beide Mitsubishi-equipes hadden in Monaco met de Frans-Italiaanse grens op steenworp afstand niet gepaster kunnen zijn. Kopman van het geherstructureerde team is de Franse asfaltspecialist Gilles Panizzi, die wordt genavigeerd door zijn broer Herve. De tweede Lancer WRC04 werd deze keer bestuurd door de jonge, talentvolle Italiaan Gianluigi Galli (Gigi), met Guido dAmore als bijrijder. In de rally van Zweden (6-8 feb.) zal deze auto gereden worden door de Fin Kristian Sohlberg, maar Galli liet in de eerste proeven meteen zien dat hij op sneeuw ook prima uit de voeten kan. Hij liet op proef 3 nota bene de vierde tijd noteren, slechts twee seconden verwijderd van de scratch. Ondanks de niet optimale set-up van de nog aan het begin van de ontwikkeling staande autos, haalde Galli - geïnspireerd door het agressieve uiterlijk van de Lancer WRC04
- het maximum uit zn auto. Helaas maakte een relatief klein slippertje een einde aan zijn indrukwekkende optreden; de auto raakte van de weg, waarna de (onbeschadigde) auto definitief strandde. Jammer, maar teambaas Sven Quandt merkte op dat een ongeluk nu eenmaal in het klein hoekje zit en dat we in elk geval het bijzonder hoopgevende potentieel van de nieuwe auto hebben kunnen zien.

Panizzi overwint problemen en wordt uiteindelijk zesdeM Gilles Panizzi kampte op de eerste dag van de rally ondermeer met transmissie-problemen. Maar toen deze waren opgelost en hij door een gewijzigde set-up wat meer vertrouwen in het stuurgedrag van de auto kreeg, begon hij aan een rustige, maar gestage opmars. Aan het einde van dag twee was hij van een 11e naar een 7e plaats opgeklommen. Met zijn tijden zat Panizzi voortdurend in de top-6, waarna technisch directeur Mario Fornaris verheugd constateerde minder problemen te hebben gehad dan verwacht, vooral gezien het feit dat de auto voor het eerst in winterse wedstrijd- omstandigheden reed.

Van de 43 gestarte equipes kwamen er slechts 20 aan de finish, ondanks het feit dat proef over de roemruchte Col de Turini vrijwel sneeuwvrij was. Panizzis opmars werd in de laatste fase van de rally nog enigszins gestuit door niet optimaal functionerende schokdempers, maar toen ook dat euvel eenmaal was verholpen, bracht hij het op de tijdenlijstjes van twee laatste proeven weer tot de top-5. Wat voldoende bleek om Petter Solberg in zijn licht kreupele Subaru Impreza in de eindklassering te passeren. Drie WK-punten waren de mooie beloning. En dat is een beter resultaat dan iedereen bij MMSP na een jaar buiten de competitie had durven hopen. Een goed (nieuw) begin is het halve werk

Uitslag 2004 FIA World Rally Championship, Monte Carlo


1. Sébastien Loeb/Daniel Elena, Citroën Xsara WRC, 4hr12min03.0s
2. Markko Märtin/Michael Park, Ford Focus RS, 4hr13min15.6s
3. François Duval/Stéphane Prevot, Ford Focus RS, 4hr13min 22.6s
4. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen, Peugeot 307 WRC, 4hr13min29.8s
5. Freddy Loix/Sven Smeets, Peugeot 307 WRC, 4hr20min 19.9s
6. Gilles Panizzi/Hervé Panizzi, Mitsubishi Lancer WRC, 4hr22min14.6s
7. Petter Solberg/Phil Mills, Subaru Impreza WRC, 4hr22 min45.2s
8. Olivier Burri/Jean-Philippe Patthey, Subaru Impreza WRC, 4hr29min52.1s

9. Josef Beres/Petr Stary, Hyundai Accent WRC, 4hr31min46.1s
10. Nicolas Bernardi/Denis Giraudet, Renault Clio, 4hr35min41.1s

Stand rijdersklassement


1. Sébastien Loeb, 10 punten

2. Markko Märtin, 08 punten

3. François Duval, 06 punten

4. Marcus Grönholm, 05 punten

5. Freddy Loix, 04 punten

6. Gilles Panizzi, 03 punten

7. Petter Solberg, 02 punten

8. Olivier Burri, 01 punten

Stand 2004 FIA World Rally Championship constructeurs


1. Ford, 14 punten

2. Citroën, 10 punten

3. Peugeot, 09 punten

4. Mitsubishi, 03 punten

5. Subaru, 02 punten