Gemeente Voorburg-Leidschendam
Reconstructie Stompwijkseweg en Dr. Van Noortstraat in Stompwijk
Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 28 januari 2004
---
Als de Stompwijkseweg en de Dr. Van Noortstraat worden
gereconstrueerd, nemen betonstraatstenen de plaats in van de huidige
klinkerbestrating. Langs de Stompwijkseweg komt dan vóór de bestaande
damwand een nieuwe vrijstaande stalen damwand te staan; de oude
damwand wordt gesloopt. De damwand langs de Dr. Van Noortstraat wordt
opgehoogd; de stangen waarmee de damwand wordt verankerd, worden voor
een deel vernieuwd. Een parallelweg van 700 meter is geen realistisch
alternatief voor het weggedeelte met de ´slinger´ in de
Stompwijkseweg.
Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg zijn bij de
beoordeling van de verschillende varianten ter verbetering van de
Stompwijkseweg en de Dr. Van Noortstraat tot deze keuze gekomen. Zij
zijn van mening dat, àls tot reconstructie van deze enige verbinding
tussen de kernen Leidschendam en Stompwijk wordt besloten, de
uitvoering van het werk volgens deze moderne, maar beproefde,
bestaande methode moet gebeuren.
Verbetering
Ingenieursbureau Arcadis heeft samen met deskundigen van de gemeente
een aantal varianten voor de reconstructie onderzocht. Hierbij is de
weg in twee delen gesplitst: de bebouwde kom en de rest van de weg. De
technische situatie van de weg is namelijk niet overal gelijk; langs
het deel van de Dr. Van Noortstraat in de bebouwde kom is in de jaren
´90 de damwand verbeterd. In het voorlopig ontwerp voor de weg zijn
diverse reële oplossingen voor de reconstructie aangegeven met per
wegvak een aantal mogelijkheden voor de constructie van de damwand en
van de weg. De beproefde methoden blijken daarbij de beste garantie
voor verbetering van waterkering en weg te bieden.
Straatbeeld
Burgemeester en wethouders kiezen uit een oogpunt van
verkeersveiligheid voor een wegdek van betonstraatstenen; bovendien
blijft daarmee het huidige straatbeeld bestaan. Het wegdek krijgt over
de volle lengte van 5,5 kilometer een fundering van gemengde
puinkorrels. Voor de Stompwijkseweg was asfalteren een mogelijkheid;
deze optie is echter afgevallen omdat bij een asfaltweg de
ondergrondse kabels en leidingen slecht bereikbaar zijn en de
rijsnelheden van het wegverkeer zonder aanvullende verkeersmaatregelen
naar verwachting zullen toenemen.
Vrijstaande damwand
De damwand langs de Stompwijkseweg wordt volledig vervangen; de nieuwe
vrijstaande stalen damwand wordt vóór de huidige aangebracht. Het
bovenste deel van de oude damwand wordt tot onder het wegniveau
gesloopt. Bij deze constructie hoeft de damwand niet met stangen te
worden verankerd.
In de bebouwde kom wordt de bestaande damwand langs de Dr. Van
Noortstraat gehandhaafd en opgehoogd. De huidige damwand kan namelijk
nog zo´n twintig jaar mee. Door deze oplossing hoeft geen grootschalig
heiwerk in de dorpskern plaats te vinden.
Parallelweg
Het idee om halverwege de Stompwijkseweg aan de zuidkant een
parallelweg van 700 meter aan te leggen, op de plaats waar de weg een
´slinger´ maakt, hebben burgemeester en wethouders laten varen. De weg
zou door een agrarisch gebied met landschappelijke waarden voeren, wat
aanpassing van het bestemmingsplan noodzakelijk maakt.
De procedures rond grondverwerving, de kosten van grondaankoop en de
ruimtelijke procedures maken dit alternatief uiteindelijk duurder en
minder aantrekkelijk dan een ´gewone´ wegreconstructie. Mede gelet op
de agrarische belangen en de gevolgen voor landschap, natuur en
cultuurhistorie ziet het college dan ook af van het verder uitwerken
van deze variant.
Voorjaarsnota
Burgemeester en wethouders leggen de voortgangsrapportage van het plan
van uitvoering Stompwijkseweg-Dr. Van Noortstraat voor aan de
gemeenteraad en aan de Dorpsraad Stompwijk.
Volgens een ruwe schatting kost de reconstructievoorkeur van het
college ongeveer 12 miljoen euro. De gemeenteraad zal bij de
behandeling van de voorjaarsnota de belangen van de reconstructie
afwegen tegen die van andere projecten, en moeten besluiten of hij
voor deze reconstructie geld kan vrijmaken.
Raadsbesluit
Als die beslissing positief zou uitvallen kan de aanpak verder worden
uitgewerkt. Het ingenieursbureau verfijnt het definitieve ontwerp dan
tot een plan van aanpak. Als dat plan eind 2004 verschijnt wordt de
voorbereidingsfase afgesloten en kan de stap worden gezet richting
uitvoering.
De reconstructie wordt dan tot in de kleinste details uitgewerkt in
een bestek en tekeningen. Na aanbesteding zou het werk dan op z´n
vroegst eind 2005 van start kunnen.