Gemeente Voorburg-Leidschendam


Reconstructie Stompwijkseweg en Dr. Van Noortstraat in Stompwijk

Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 28 januari 2004
---

Als de Stompwijkseweg en de Dr. Van Noortstraat worden gereconstrueerd, nemen betonstraatstenen de plaats in van de huidige klinkerbestrating. Langs de Stompwijkseweg komt dan vóór de bestaande damwand een nieuwe vrijstaande stalen damwand te staan; de oude damwand wordt gesloopt. De damwand langs de Dr. Van Noortstraat wordt opgehoogd; de stangen waarmee de damwand wordt verankerd, worden voor een deel vernieuwd. Een parallelweg van 700 meter is geen realistisch alternatief voor het weggedeelte met de ´slinger´ in de Stompwijkseweg.

Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg zijn bij de beoordeling van de verschillende varianten ter verbetering van de Stompwijkseweg en de Dr. Van Noortstraat tot deze keuze gekomen. Zij zijn van mening dat, àls tot reconstructie van deze enige verbinding tussen de kernen Leidschendam en Stompwijk wordt besloten, de uitvoering van het werk volgens deze moderne, maar beproefde, bestaande methode moet gebeuren.

Verbetering
Ingenieursbureau Arcadis heeft samen met deskundigen van de gemeente een aantal varianten voor de reconstructie onderzocht. Hierbij is de weg in twee delen gesplitst: de bebouwde kom en de rest van de weg. De technische situatie van de weg is namelijk niet overal gelijk; langs het deel van de Dr. Van Noortstraat in de bebouwde kom is in de jaren ´90 de damwand verbeterd. In het voorlopig ontwerp voor de weg zijn diverse reële oplossingen voor de reconstructie aangegeven met per wegvak een aantal mogelijkheden voor de constructie van de damwand en van de weg. De beproefde methoden blijken daarbij de beste garantie voor verbetering van waterkering en weg te bieden.

Straatbeeld
Burgemeester en wethouders kiezen uit een oogpunt van verkeersveiligheid voor een wegdek van betonstraatstenen; bovendien blijft daarmee het huidige straatbeeld bestaan. Het wegdek krijgt over de volle lengte van 5,5 kilometer een fundering van gemengde puinkorrels. Voor de Stompwijkseweg was asfalteren een mogelijkheid; deze optie is echter afgevallen omdat bij een asfaltweg de ondergrondse kabels en leidingen slecht bereikbaar zijn en de rijsnelheden van het wegverkeer zonder aanvullende verkeersmaatregelen naar verwachting zullen toenemen.

Vrijstaande damwand
De damwand langs de Stompwijkseweg wordt volledig vervangen; de nieuwe vrijstaande stalen damwand wordt vóór de huidige aangebracht. Het bovenste deel van de oude damwand wordt tot onder het wegniveau gesloopt. Bij deze constructie hoeft de damwand niet met stangen te worden verankerd.

In de bebouwde kom wordt de bestaande damwand langs de Dr. Van Noortstraat gehandhaafd en opgehoogd. De huidige damwand kan namelijk nog zo´n twintig jaar mee. Door deze oplossing hoeft geen grootschalig heiwerk in de dorpskern plaats te vinden.

Parallelweg
Het idee om halverwege de Stompwijkseweg aan de zuidkant een parallelweg van 700 meter aan te leggen, op de plaats waar de weg een ´slinger´ maakt, hebben burgemeester en wethouders laten varen. De weg zou door een agrarisch gebied met landschappelijke waarden voeren, wat aanpassing van het bestemmingsplan noodzakelijk maakt.

De procedures rond grondverwerving, de kosten van grondaankoop en de ruimtelijke procedures maken dit alternatief uiteindelijk duurder en minder aantrekkelijk dan een ´gewone´ wegreconstructie. Mede gelet op de agrarische belangen en de gevolgen voor landschap, natuur en cultuurhistorie ziet het college dan ook af van het verder uitwerken van deze variant.

Voorjaarsnota
Burgemeester en wethouders leggen de voortgangsrapportage van het plan van uitvoering Stompwijkseweg-Dr. Van Noortstraat voor aan de gemeenteraad en aan de Dorpsraad Stompwijk.

Volgens een ruwe schatting kost de reconstructievoorkeur van het college ongeveer 12 miljoen euro. De gemeenteraad zal bij de behandeling van de voorjaarsnota de belangen van de reconstructie afwegen tegen die van andere projecten, en moeten besluiten of hij voor deze reconstructie geld kan vrijmaken.

Raadsbesluit
Als die beslissing positief zou uitvallen kan de aanpak verder worden uitgewerkt. Het ingenieursbureau verfijnt het definitieve ontwerp dan tot een plan van aanpak. Als dat plan eind 2004 verschijnt wordt de voorbereidingsfase afgesloten en kan de stap worden gezet richting uitvoering.

De reconstructie wordt dan tot in de kleinste details uitgewerkt in een bestek en tekeningen. Na aanbesteding zou het werk dan op z´n vroegst eind 2005 van start kunnen.