HOLLAND CASINO
http://www.hollandcasino.nl

Holland Casino niet medeplichtig aan fraudezaak Subaru

De media berichtten vandaag dat Holland Casino mede schuldig zou zijn aan de miljoenenfraude van de boekhouder die ervan wordt verdacht op grote schaal te hebben gefraudeerd bij Subaru. In een eerder persbericht liet Holland Casino weten geen onderdeel te zijn van de fraudezaak. Holland Casino is niet medeschuldig aan de miljoenenfraude, zoals de advocaat van de boekhouder meent. Holland Casino had die fraude nooit kunnen voorkomen. Op Subaru rustte de plicht om de fraude te constateren, en niet op Holland Casino. Het is niet te zeggen of de fraudeur 18 miljoen euro bij Holland Casino verloren heeft. De gast behoorde tot de categorie van spelers met een ton aan speelgeld per bezoek en is daarin niet uniek, zoals zijn manier van spelen ook niet uniek was. Gezien de uitlatingen van de advocaat van de boekhouder, waarbij geen rekening wordt gehouden met de privacy van de boekhouder, ziet Holland Casino zich genoodzaakt op bepaalde punten openheid te geven over de bezoeken van de gast aan Holland Casino.

Holland Casino meldt consequent alle transacties die daarvoor in aanmerking komen (boven 10.000 euro), zonder aanziens des persoons en net zoals banken en financiele instellingen dat doen bij het meldpunt van Justitie. Dus voor de boekhouder zijn alle meldingen die Holland Casino moest doen, gedaan.
Voorts is het van belang vast te stellen dat Holland Casino geen opsporingstaken en -bevoegdheden heeft, evenmin als andere bedrijven dat hebben. Met de meldingen aan het Meldpunt voldoet Holland Casino volledig aan haar wettelijke plicht en het is aan het Meldpunt om al dan niet vast te stellen of van de meldingen ook werk moet worden gemaakt. Holland Casino kan natuurlijk nooit de herkomst van speelgeld nagaan; dat is een taak van politie en Justitie.

In het artikel wordt ook beweerd dat Holland Casino geen enkel moment heeft gedacht dat het hier wel eens om een gokverslaafde zou kunnen gaan. Het beleid van Holland Casino is als volgt: Holland Casino spreekt met gasten die ongebruikelijk speelgedrag vertonen. Bijvoorbeeld als gasten ineens vaker komen, meer gaan spelen of een emotionele disbalans vertonen. Deze signalen geven ons de gelegenheid maatregelen voor te stellen, bijvoorbeeld in het kader van het preventiebeleid kansspelverslaving.
Holland Casino heeft dan ook meerdere malen een gesprek gevoerd met de bezoeker over zijn (speel)gedrag bij Holland Casino. In zijn algemeenheid was W. een gesloten gast: hij gedroeg zich keurig, maar ging het liefst zijn eigen gang en stelde geen prijs op bemoeienis. Hij viel ook, zoals al eerder gezegd, niet op door een uitzonderlijk systeem van spelen. De gesprekken die met W. zijn gevoerd, zijn dan ook op initiatief van Holland Casino gevoerd. En in die gesprekken liet hij stellig weten geen problemen te hebben. Holland Casino kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zelf een entreeverbod opleggen. Er moet dan sprake zijn van meerdere indringende signalen uit de omgeving van een speler (gezin, familie, vrienden, werk, etc), die aangeven dat een speler zichzelf niet meer in de hand heeft. Ten aanzien van W. zijn nooit dergelijke signalen ontvangen.

De advocaat van de boekhouder denkt dat er hier wel eens sprake zou kunnen zijn van uitlokking, omdat zijn cliënt speciale privileges had. Holland Casino neemt met klem afstand van deze stellingname. Uiteraard neemt Holland Casino maatregelen in het belang van de veiligheid van gasten die met veel geld over straat gaan en net zoals bij elk ander bedrijf hebben vaste gasten bij Holland Casino een streepje voor. Vaste gasten maken bijvoorbeeld kans op kaartjes voor voetbalwedstrijden, golfclinics of theatervoorstellingen. Ook kan gratis parkeren tot de mogelijkheden behoren, evenals gratis gebruik van het restaurant in het casino. Holland Casino houdt zich verre van escortservices.

In de berichtgeving wordt tot slot verwezen naar uitspraken van een ex-medewerker van Holland Casino, getypeerd als klokkenluider. Die benaming is overigens niet juist: een klokkenluider is iemand die, terwijl hij nog in dienst is, tracht misstanden aan de kaak te stellen. Los van het feit dat er bij Holland Casino van misstanden geen sprake is, heeft de ex-medewerker tijdens zijn dienstverband nooit aan de bel getrokken. Hij handelde en handelt nog steeds uit rancune vanwege zijn ontslag, zoals hij zelf ook bevestigde in een Parool-artikel van september 2003.
Minister Donner heeft overigens eerder al vastgesteld dat: 'van witwassen op grote schaal bij Holland Casino geen sprake is'. Dit in antwoord op kamervragen naar aanleiding van deze kwestie. Ook cijfers tonen dit aan, waarbij er geen enkele aanleiding tot een nader onderzoek bleek.

/////