Gemeente Hulst


Persbericht - 28.01.2004

Een veilig carnaval

Op 18 december 2003 ontvingen alle horeca-exploitanten in de gemeente Hulst een schrijven mbt het komende carnavalsfeest. In dit schrijven werd het voornemen om tijdens die periode een aantal maatregelen in te stellen, waarmee overlast en andere ongeregeldheden zouden kunnen worden ingeperkt, uiteengezet.
Over deze maatregelen werd door de politie, gemeente en horeca van gedachten gewisseld tijdens de bijeenkomst van 14 januari 2004. Tevens werden de wederzijdse argumenten duidelijk gemaakt.

De Koninklijke Nederlandse Horeca Afdeling Oost-Zeeuws-Vlaanderen heeft vervolgens een vergadering belegd met horecaondernemers, om te bezien of wellicht op een andere manier hetzelfde doel (een veilig carnaval zonder onnodige overlast) kan worden bereikt. Burgemeester J.F. Mulder is van mening dat de hieruit voortgekomen oplossingen acceptabel zijn. Concreet zullen tijdens de carnavalsperiode van zaterdag 21 februari 2004 om 00.00 uur tot woensdag 25 februari om 24.00 uur de volgende maatregelen worden ingesteld :

Sluitingstijd
Het zal horecaondernemingen of andere ruimten waarin carnaval wordt gevierd worden toegestaan om tijdens de carnavalsnachten ook na 03.00 uur geopend te zijn, met dien verstande dat vanaf 03.00 uur het zogenaamde éénrichtingsverkeer wordt ingesteld. Dit betekent dat vanaf dit tijdstip geen bezoekers meer tot de lokaliteit mogen worden toegelaten, maar dat klanten enkel nog het café of de feestzaal mogen verlaten. De burgemeester gaat er vooralsnog vanuit dat deze maatregel voldoende tegemoet komt aan het gestelde gemeentelijke doel.

Glas en alcohol op de openbare weg
De horeca heeft zich bereid verklaart uit eigen initiatief over te gaan tot het gebruik van plastic glazen. Burgemeester Mulder vindt dit een verheugende ontwikkeling die erop wijst dat de branche ook zelfstandig haar verantwoordelijkheid neemt. Verder is aan de burgemeester medegedeeld dat in zaken waar enkel of hoofdzakelijk flessenbier wordt verstrekt, de verantwoordelijke horecaondernemer er op zal toezien dat bezoekers geen glaswerk mee naar buiten nemen. Van zijn kant is de burgemeester bereid om het verbod om op de openbare weg alcohol te nuttigen, niet zal gelden tijdens en langs de route van de carnavalsoptocht in de diverse kernen. Met andere woorden, op de dag dat in de desbetreffende kern de carnavalsoptocht langs trekt, geldt het alcoholverbod niet gedurende de duur van de optocht en is deze vrijstelling enkel van toepassing op de wegen waarop de stoet plaatsvindt.
Ook zal een ontheffing worden verleend voor het gebied van de Grote Markt in Hulst op carnavalsmaandag, de bekende leurdersdag.

Sanctie
De burgemeester vindt het van groot belang er op te wijzen dat het welslagen van dit experiment afhankelijk is van de medewerking van de horeca. Indien blijkt dat bedrijven zich niet houden aan de bovenvermelde regels, kan dit inhouden dat de burgemeester zich opnieuw zal beraden op een ander maatregelenpakket voor het carnaval 2005. Algehele naleving is dus vooral in het (eigen) horecabelang. Mede om deze reden is afgesproken dat consequent en gepast zal worden opgetreden tegen bedrijven die de sluitingsregels aan hun laars lappen. Dit in aanmerking nemende, zal door de overtreder een gemeentelijke dwangsom worden verbeurd van 2.500,-- per nacht dat overtredingen worden vastgesteld. De bevoegdheid hiertoe is neergelegd in artikel 125 van de Gemeentewet, waarin is bepaald dat het gemeentebestuur bestuursdwang kan toepassen.

Evaluatie
Bij alle betrokken partijen (gemeente, politie, horeca) bestaat de behoefte om kort na het carnavalsfeest gezamenlijk te evalueren. De uitkomst hiervan zal onder meer bepalend zijn voor de manier waarop het volgend jaar carnaval kan worden gevierd.
De datum van deze evaluatie is bepaald op 8 maart 2004, om 19.30 uur in de raadszaal van het stadhuis te Hulst.

Algemeen sluitingsuur ?
Gebleken is dat het vermoeden bestaat dat de sluitingsregeling met carnaval de aanzet is tot een algemeen en permanent sluitingsuur. De burgemeester wenst nogmaals duidelijk te maken dat hiervan geen sprake is; als de nevenaspecten (hinder, overlast, etc.) van het uitgaansleven zo blijven zoals ze over het algemeen nu zijn, ziet de burgemeester geen aanleiding om een algemeen sluitingsuur in te stellen.

---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl