Nederlandse Akkerbouw Vakbond




---

Friese waterschapsverkiezingen

Friese organisaties vragen kandidaten voor de waterschapsverkiezingen 2004


---

Friese waterschapsverkiezingen

Per 1 januari 2004 is het nieuwe all-in wetterskip Fryslan als produkt van een fusie van de voormalige boezem-, kwaliteits- en zeewerende waterschappen van start gegaan. Dit nieuwe waterschap is meteen het grootste in Nederland. Het waterschap omvat de gehele provincie Friesland, de Waddeneilanden en een stuk Gronings Westerkwartier. Als gevolg van de wettelijke veranderingen en de nieuwe financieringsstructuur is de invloed van de categorie ongebouwd beperkt ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Landbouwers hebben altijd een belangrijk stempel op deze categorie gedrukt; derhalve is deze invloed verminderd.

Vanuit de NLTO Friesland heeft dit geleid tot een onderzoek om samen met andere belanghebbende organisaties tot samenwerking richting de komende waterschapsverkiezing te komen. Dit onderzoek heeft er toe geleid dat naast de reeds genoemde NLTO; de NMV, de Agrarische Jongeren, de Bond van Landpachters, vereniging Het Friesch Grondbezit en de NAV tot een gezamenlijk verkiezingsprogramma en tevens een gezamenlijke kieslijst zijn gekomen, waarbij kandidaten voor zowel de categorien ongebouwd, als gebouwd als ingezetenen zijn gesteld.

Wij bevelen bij alle stemgerechtigden de kandidaten van de gezamenlijke kiskijst van harte aan. TdJ

Terug naar de inhoudsopgave

---

Zes Friese organisaties vragen kandidaten voor de waterschapsverkiezingen 2004

In mei 2004 worden verkiezingen gehouden voor het bestuur van het nieuwe Wetterskip Fryslân. Het nieuwe bestuur gaat bestaan uit 31 leden, waarvan 27 leden rechtstreeks worden gekozen in zeven kiesdistricten. Het gaat om 7 bestuursleden in de categorie ongebouwd, 7 leden gebouwd en 13 ingezetenen. De overige 4 bestuursplaatsen in de categorie bedrijfsgebouwd worden op voordracht van de Kamer van Koophandel ingevuld.

De besturen van NLTO Fryslân, Het Friesch Grondbezit (HFG), de Bond van Landpachters (BLHB), de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV), de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) en de Agrarische Jongeren Fryslân (AJF) hebben besloten tot samenwerking om voor deze verkiezingen een sterke kandidatenlijst te realiseren. De bundeling van krachten van de samenwerkende organisaties is een aanzet om versnippering van de stemmen bij de verkiezingen zoveel mogelijk te voorkomen. De vertegenwoordigers van de organisaties werken samen in een comité dat inmiddels de uitgangspunten van de organisaties bij de waterschapsverkiezingen en de profielschets voor de kandidaat-bestuurders heeft vastgesteld. Met een doelgerichte campagne zal worden geprobeerd om de kandidaten in het bestuur verkozen te krijgen.

Kandidaten gezocht

Het comité van de samenwerkende organisaties bestaande uit Ultsje de Jong en Doekele Dijkstra van HFG, Peter ten Hoeve en Tette Hofstra van de NMV, Teun de Jong en Klaas Hoekstra van de NAV, Folkert Sterkenburg en Bonne Aans van de BLHB, Dedde Jan Tilma en Tjerk Oosterhof van de AJF en Hepke Bijma (voorzitter), Anne Schelhaas en Jurjen Kingma (secretaris) van de NLTO, is op zoek naar kandidaten voor het nieuwe waterschapsbestuur. Mensen die hiervoor belangstelling hebben, aan de profielschets voldoen en de uitgangspunten van de organisaties bij de waterschapsverkiezingen onderschrijven, kunnen zich schriftelijk aanmelden.

Sollicitatiebrieven dienen vóór 4 december 2003 te worden verstuurd naar het Landbouwhuis, postbus 186, 9200 AD in Drachten met de vermelding "waterschapsverkiezingen" op de enveloppe.

Het verdient aanbeveling om de brief te voorzien van een duidelijke c.v. , waarin ook het lidmaatschap van één of meerdere van de bovenstaande organisaties vermeld dient te worden. Tevens kan de voorkeur voor kiesdistrict en categorie (ongebouwd, gebouwd, ingezeten) worden aangegeven. Bij belangstelling voor meerdere categorieën wordt aanbevolen om de volgorde van voorkeur aan te geven. Na binnenkomst van de brieven gaat het comité een selectie maken die ertoe moet leiden dat per kiesdistrict voor alle drie categorieën een kandidaat beschikbaar is. De inzet is om met minimaal 21 kandidaten de verkiezingen in te gaan. Het streven is om direct na de jaarwisseling de verkiezingscampagne te starten.

De profielschets

De profielschets van de agrarische vertegenwoordig(st)er in het nieuwe bestuur van Wetterskip Fryslân ziet er als volgt uit.

Om de steun van de bovenstaande organisaties te krijgen als kandidaat waterschapsbestuurder, moet het om personen gaan die:


- het grote belang onderschrijven van goed en betaalbaar waterbeheer dat voldoende rekening houdt met bedrijvigheid in Fryslân


- de uitgangspunten van de betrokken organisaties voor deze waterschapsverkiezingen volledig onderschrijven


- actief betrokken zijn bij en draagvlak hebben in de agrarische sector


- voor de categorie ongebouwd praktiserend ondernemer in de land- of tuinbouw zijn .


- lid zijn van één van bovenstaande organisaties


- beschikken over ruime bestuurlijke ervaring


- beschikken over een voldoende netwerk in de agrarische sector en/of de waterschapswereld


- beschikken over communicatieve vaardigheden


- beschikken over voldoende deskundigheid op het terrein van waterschapszaken of de bereidheid hebben om zich die deskundigheid in korte tijd eigen te maken


- voldoende tijd hebben om de functie uit te oefenen


- actief mee willen werken aan overleg met de bovenstaande organisaties over waterschapszaken en actief meewerken aan fractieberaad met waterschapsbestuurders met dezelfde doelstellingen


- open kunnen communiceren met de achterban en daaraan zelf een actieve bijdrage willen leveren


- minimaal vier jaar voor de functie beschikbaar zijn


- bereid zijn om verkiezingscampagne voor zichzelf en de andere kandidaten te voeren

Uitgangspunten van de landbouworganisaties bij de waterschapsverkiezingen


- Fryslân verdient een goed en betaalbaar waterbeheer

De land- en tuinbouw hebben groot belang bij goed waterbeheer tegen een betaalbare prijs. Om de bedrijven droog te houden en om de grond optimaal te kunnen gebruiken zijn in de eerste plaats zeedijken en boezemkaden nodig. Vervolgens moeten de polders worden bemalen en het peil in de Friese boezem met gemalen en sluizen worden beheerd. Dit zijn taken van het waterschap die goed moeten worden uitgevoerd. Daarvoor is een apparaat nodig dat bedrijfsmatig wordt aangestuurd en dat wordt gecontroleerd door het bestuur. De georganiseerde landbouw wil een belangrijke bijdrage aan dat bestuur leveren en heeft daarvoor een lijst met betrouwbare en ervaren kandidaten die de komende vier jaar willen gaan voor een goed en betaalbaar waterschap.


- Het waterschap beperkt zich tot de echte kerntaken

Sterke zeedijken, een betrouwbare afwatering van de boezem door sluizen en gemalen en een goed peilbeheer moeten zorgen voor veilig wonen en werken. De kerntaak van het waterschap is de waterhuishoudkundige taak en daar hoort het zich toe te beperken. Zaken op het gebied van bijvoorbeeld ecologie horen, ook financieel, bij andere overheden thuis. Uitvoering en handhaving van rijksregels, zoals bijvoorbeeld bij het Lozingenbesluit, dienen geheel door het Rijk te worden betaald en kunnen beter door de provincie worden uitgevoerd.

De zeewering moet niet alleen uit veiligheidsoverwegingen afzonderlijk bestuurlijk worden geregeld, maar ook om de harde grens tussen zout en zoet water te handhaven. Binnendijkse brakwater zones bedreigen de landbouw en voor de verdere toekomst ook de drinkwatervoorziening en dienen derhalve te worden geweerd. IJsselmeer en Lauwersmeer blijven buffergebieden voor zoet water.

Het streven dient er op gericht te zijn om het waterkwantiteitsbeheer en het waterkwaliteitsbeheer uit elkaar te trekken. Bij dat streven hoort het bestuurlijk en organisatorisch op afstand plaatsen van de zuiveringstaak.


- Het waterschap streeft naar de laagst mogelijke kosten

De waterschapslasten voor boer en burger zijn de afgelopen jaren explosief gestegen. Om de kosten te beperken moet het waterschap de kerntaken bedrijfsmatig uitvoeren. Dit zal kunnen leiden tot lagere omslagen. De fusievoordelen kunnen worden omgezet in lagere tarieven. Omslagtarieven behoren uitgangspunt te zijn voor de begroting, in plaats van sluitpost. Door terug te gaan naar de kerntaken, richt het waterschapswerk zich veel meer op de uitvoering van het waterbeleid in plaats van op het ontwikkelen van beleid. Bestuurders van waterschappen zullen hier actief toezicht op moeten houden en op tijd aan de bel trekken bij politiek en maatschappelijke organisaties om financieel ongedekte regelzucht van andere overheden te voorkomen. Doorvoering van het kostbare en weinig meerwaarde gevende beleid ten aanzien van het gewenste grond- en oppervlaktewater regime (ggor), mag geen nadelige landbouwkundige en maatschappelijke gevolgen hebben. Verder zullen de bestuurders er voor moeten zorgen dat er taakstellingen worden vastgelegd om de waterschapslasten te beperken. De kosten die het waterschap maakt voor beleid of projecten van anderen, komen volledig voor rekening van die anderen.


- Het waterschap richt waterpeilen op droge voeten

Een verhoging van het boezempeil is ongewenst. Veilige peilen zonder wateroverlast kunnen worden gerealiseerd door bij het afvoeren van water al rekening houden met de regenval die voor de deur staat. De bestaande Friese boezem is zo groot, dat met een incidenteel gedurende enkele dagen iets lager peil al een enorme extra waterberging ontstaat. Deze berging in het bestaande boezemoppervlak is doelmatig en goedkoop. Het onder water zetten van landbouwgrond en natuurgebieden is dan niet nodig en extra kosten voor kaden worden vermeden. Het probleem dat de afvoercapaciteit van de Friese boezem veel kleiner is dan de capaciteit van de gezamenlijke poldergemalen, moet worden aangepakt. Daarvoor is uitbreiding van de boezemcapaciteit middels zeegemalen nodig. Een zeegemaal bij Harlingen met voldoende capaciteit dient er binnen vijf jaar te zijn. Samen met Groningen zal op termijn een gemaal bij Lauwersoog moeten worden gerealiseerd.

De polderpeilen dienen optimaal op de gebiedsfunctie te worden afgestemd. Peilen in veenweidegebieden mogen geen afbreuk doen aan de landbouwfunctie.

Bodemdaling en zeespiegelstijging werken verzilting in de hand. Daarom moet er ruimte worden gegeven aan projecten waarmee de verzilting voortvarend wordt bestreden.


- Het waterschap richt zich op praktisch haalbare waterkwaliteit

Bij de lozing van huishoudelijk en ander afvalwater beperkt het waterschap zich tot de regels die daarvoor door het rijk zijn gesteld. De maatregelen op het gebied van het kwaliteitsbeleid moeten getoetst worden op praktische haalbaarheid en betaalbaarheid. Dat geldt ook voor huishoudelijke lozingen en de afspoeling van water van de erven. Riool-overstorten in het buitengebied worden gesloten omdat ze een gevaar vormen voor drinkend vee. Bij riolering wordt gestreefd naar systemen waarbij regenwater los van het afvalwater wordt afgevoerd.


- Het waterschap wil doelmatig beheer en onderhoud

Het beheer en onderhoud van dijken, kaden en watergangen dient zo doelmatig mogelijk te geschieden. Vergoedingsregelingen voor grondgebruik zullen op de algemeen geldende regels gebaseerd moeten zijn. Bij het uitvoeren van werkzaamheden zal zoveel mogelijk werk-met-werk gemaakt moeten worden dat ook ten goede komt aan het gebied waar de werkzaamheden worden verricht. De gevolgen van chemische en fytosanitaire risico's bij baggerontvangst dienen op aanzegging van het waterschap door de vervuiler te worden betaald.

Het waterschap streeft verder naar een goede samenwerking met gemeentelijk- en
provinciaal bestuur en met maatschappelijke organisaties.

Kiesdistricten en zetelverdeling Wetterskip Fryslân 2004

Voor de verkiezingen van het nieuwe waterschapsbestuur wordt het werkgebied van het nieuwe waterschap verdeeld over zeven kiesdistricten. De grenzen daarvan komen overeen met gemeentegrenzen.

Gemeenten
Ingezetenen
Gebouwd
Ongebouwd

1. Leeuwarden/ Menaldumadeel/ Leeuwarderadeel/ Boarnsterhim / Littenseradiel
3

1

1

2. Ferwerderadeel/ Het Bildt / Dongeradeel / Eilanden
1


1


1


3. Achtkarspelen / Tytjerksteradiel / Kollumerland / Dantumadeel / Westerkwartier


2


1


1


4. Harlingen / Bolsward / Franekeradeel / Wûnseradiel


1


1


1


5. Weststellingwerf / Ooststellingwerf


1


1


1


6. Smallingerland / Opsterland / Heerenveen


2


1


1


7. Sneek / Wymbritseradiel / Nijefurd / Lemsterland / Gaasterlân-Sleat / Skarsterlân


2


1


1


8. Waddeneilanden


1

(bij kiesdistrict 2)

(bij kiesdistrict 2)

Terug naar de inhoudsopgave