Gemeente Someren
* Een nieuwe bijstandswet:
* Wet Werk en Bijstand (1)
* Inwonertal Someren afgenomen
* Reconstructieproces:
Beeldkwaliteitsplan gericht op fraaie inpassing van nieuwe
veebedrijven
* Concept reconstructieplan gaat de streek in
Terug naar boven
Een nieuwe bijstandswet:
De Wet Werk en Bijstand (1)
Vanaf 1 januari 2004 is de Wet Werk en Bijstand (WWB) van kracht. Deze
wet regelt alle zaken rondom de bijstand en de terugkeer van mensen
met een uitkering op de arbeidsmarkt. De WWB komt in de plaats van de
Algemene bijstandswet (Abw) en enkele andere wetten en regelingen.
In de WWB is een aantal zaken anders geregeld dan in de Abw. In dit
artikel in het kort informatie over de belangrijkste veranderingen.
Alle inwoners van Someren die op 31 december 2003 recht hadden op
bijstand, hebben overigens al persoonlijk informatie ontvangen over de
nieuwe wet. Volgende week worden een aantal andere aspecten van de
nieuwe Wet Werk en Bijstand belicht.
Werk staat voorop
Uitgangspunt: iedere Nederlander moet zoveel mogelijk proberen zelf in
zijn levensonderhoud te voorzien. Betaald werk is daarvoor het
belangrijkste middel. Lukt het vinden van dat werk niet, dan helpt de
gemeente bij het zoeken. Als er persoonlijke omstandigheden zijn
waardoor het niet lukt, stemt de gemeente haar steun daarop af. De
steun bij het zoeken is dus maatwerk. Totdat het werk gevonden is,
krijgt men zonodig een bijstandsuitkering.
Alleenstaande ouder
Vanaf 1 januari 2004 geldt de plicht om te werken óók voor
alleenstaande ouders (ook met een kind jonger dan vijf jaar). De
gemeente moet er wel rekening mee houden dat het werk gecombineerd
moet worden met de zorg voor kinderen. Kinderopvang moet daarom
geregeld zijn of geregeld kunnen worden. Alleenstaande ouders die
vinden dat er dringende redenen zijn waardoor ze tijdelijk zelf voor
hun kinderen moeten zorgen, kunnen dit aangeven bij de gemeente. De
gemeente moet die wens meenemen als ze beslist of iemand moet gaan
werken of moet gaan meewerken aan een voorziening die werken in de
toekomst mogelijk maakt. Dat kan betekenen dat men voorlopig
deeltijdwerk moet gaan doen of vrijwilligerswerk mag doen.
Mensen van 57,5 jaar en ouder
De plicht om te werken geldt voortaan voor iedereen tot 65 jaar. Ook
iemand van 57,5 jaar of ouder moet solliciteren. Alleen als de
gemeente oordeelt dat het vanwege persoonlijke omstandigheden
onmogelijk is om werk te vinden, kan ze besluiten dat men geen werk
meer hoeft te zoeken, of dat men vrijwilligerswerk mag doen.
Algemeen geaccepteerd werk
In de WWB is het begrip passend werk vervangen door algemeen
geaccepteerd werk. Voortaan moet ook een baan aangenomen worden die
niet aansluit bij opleiding en werkervaring. Men dient voortaan te
solliciteren naar (bijna) alle soorten werk: illegaal werk of werk
waarvoor minder betaald wordt dan het geldende minimumloon valt niet
onder algemeen geaccepteerd werk.
Er kunnen dringende redenen zijn die het moeilijk maken om te gaan
werken. De gemeente beoordeelt dan de omstandigheden en besluit of men
tijdelijk niet hoeft te werken.
Vrijlating van inkomsten uit arbeid
De bijstandsuitkering is bedoeld om de periode te overbruggen totdat
men weer een baan gevonden heeft. Het systeem van basisnormen en
toeslagen blijft hetzelfde. Wél veranderd zijn de
vrijlatingsbepalingen als men bijstand krijgt en daarnaast inkomsten
uit parttime werk heeft. De Algemene bijstandswet kende een regeling
waardoor enkele categorieën werklozen een deel van de inkomsten uit
een deeltijdbaan mochten houden. Die vrijlatingsregeling bestaat vanaf
1 januari 2004 niet meer.
Voor degenen die op de peildatum, 31 december 2003, op grond van de
Abw een gedeeltelijke vrijlating van hun inkomsten kregen, geldt met
ingang van 1 januari 2004 een overgangsregeling. Hun
inkomstenvrijlating wordt in de loop van 12 maanden afgebouwd.
Voortaan is er een nieuwe regeling, die geldt als de gemeente vindt
dat een deeltijdbaan iemand helpt om uit de bijstand te komen. In dat
geval kan zij besluiten gedurende maximaal zes aaneengesloten maanden
een kwart van het loon vrij te laten tot een bepaald maximumbedrag. Op
1 januari 2004 is dat 163,-- per maand. Het maximumbedrag wordt elk
jaar opnieuw vastgesteld.
De vrijlating van inkomsten uit parttime werk voor alleenstaande
ouders met een kind jonger dan 5 jaar is in de WWB vervangen door een
vrijlating van de aanvullende alleenstaande-ouderkorting en de
combinatiekorting.
Langdurigheidstoeslag
Er komt een langdurigheidstoeslag. Deze extra toeslag is bestemd voor
mensen van 23 tot 65 jaar die 5 jaar of langer rondkomen van het
sociaal minimum en geen perspectief hebben op werk. De toeslag wordt
éénmaal per jaar toegekend. In 2004 wordt het bedrag voor gehuwden
462,--. Alleenstaande ouders krijgen 415,-- en alleenstaanden 324,--.
Volgende week worden een aantal andere aspecten van de nieuwe Wet Werk
en Bijstand belicht
Meer informatie
Als u vragen heeft over de WWB kunt u contact opnemen met een van de
medewerkers of werksters van de afdeling Sociale zaken, dagelijks
bereikbaar tijdens het telefonisch spreekuur van 11 tot 12 uur.
Terug naar boven
Inwonertal Someren afgenomen
Beschouwd over het jaar 2003 is het inwonertal van de gemeente Someren
afgenomen. De gemeente telde op 1 januari 2003 18.431 inwoners. De
voorlopige telling van 1 januari 2004 is uitgekomen op 18.225. Dat
zijn dus 206 personen minder dan vorig jaar op deze datum. De grote
afname komt door het sluiten van het asielzoekercentrum. In 2003
werden 194 kinderen geboren: 112 jongens en 82 meisjes.
Geboren per kerkdorp
Someren-Dorp 62
jongens
en 49
meisjes
Lierop: 14
jongens
en 12
meisjes
Someren-Eind 20
jongens
en 13
meisjes
Someren-Heide 16
jongens
en 8
meisjes
Er overleden 133 personen: 52 mannen en 81 vrouwen. Hierdoor kwam het
geboorteoverschot op 61.
Overleden per kerkdorp
Someren-Dorp 36
mannen
en 56
vrouwen
Lierop 2
mannen
en 8
vrouwen
Someren-Eind 12
mannen
en 15
vrouwen
Someren-Heide 2
mannen
en 2
vrouwen
Afgelopen jaar vertrokken er uit Someren 638 mensen en vestigden zich
371 nieuwe inwoners. Hierdoor was sprake ven een vertrekoverschot van
267.
De bevolkingsafname bedroeg dus uiteindelijk:
61 (geboorteoverschot) min 267 (vertrekoverschot) is 206.
In 2003 werden 57 huwelijken voltrokken en 9 partnerschapsregistraties
gesloten.
Er werden 20 echtscheidingen en 5 ontbindingen
partnerschapsregistraties ingeschreven.
Terug naar boven
Reconstructieproces:
Beeldkwaliteitsplan gericht op fraaie inpassing van nieuwe
veebedrijven
Om aan te tonen dat nieuwe veebedrijven een aantrekkelijke
leefomgeving niet hoeven te bederven, zijn beeldkwaliteitsplannen
gemaakt voor landbouwontwikkelingsgebieden. Hierin staat beschreven
hoe deze gebieden ingericht kunnen worden en waaraan bedrijven, die
zich in een ontwikkelingsgebied vestigen, moeten voldoen. Ondanks dat
de plannen geen juridische status hebben, scheppen ze wel
duidelijkheid voor boeren en burgers.
Door reconstructie wordt het Brabantse buitengebied opgedeeld in drie
zones. Dit zijn landbouwontwikkelingsgebieden, extensiveringsgebieden
en verwevingsgebieden. In de gemeente Someren zal het gebied ten
westen van Someren-Heide wellicht zon landbouwontwikkelingsgebied
worden. In dergelijke ontwikkelingsgebieden hebben veebedrijven de
beste kansen. Hierheen kunnen ook veebedrijven, onder bepaalde
voorwaarden, worden verplaatst. Het is echter een misverstand dat die
gebieden worden volgebouwd.
Spelregels bij ontwikkelen
De naam verraadt al wat een beeldkwaliteitsplan is. De kern van het
plan is een aantal spelregels voor de inrichting van het gebied en het
ontwikkelen van nieuwe bedrijven. Zo is er per gebied aangegeven waar
de nieuwe bouwblokken mogen komen en wat de minimale afstand is tussen
bestaande en nieuwe bouwblokken en de ruimte tussen woonbebouwing,
bedrijfsgebouwen en de kavelgrens. Verder is de vorm van het bouwblok
omschreven en is bepaald hoe de stallen ten opzichte van de weg moeten
komen te staan, namelijk haaks op de weg. Ook is in het
beeldkwaliteitsplan opgenomen dat de kavel met groen moet worden
ingekleed.
Versterken van kenmerken
In alle gebieden sluiten de beeldkwaliteitsplannen zoveel mogelijk aan
bij specifieke kenmerken van het gebied. De plannen beschrijven op
welke wijze ruimte kan worden geboden aan de intensieve veehouderij,
maar ook hoe gelijktijdig recht wordt gedaan aan de landschappelijke
kwaliteit en de natuurwaarden van het gebied. Verder staan in de
plannen maatregelen om de gebiedseigen kenmerken en kwaliteiten te
versterken, zoals het planten van bomen langs de weg. Zodoende gaat
bedrijfsontwikkeling hand in hand met een kwalitatieve verbetering van
de streek.
Juridisch heeft een beeldkwaliteitsplan geen status. Gemeentes
gebruiken deze plannen als handreiking bij het ontwikkelen van de
gebieden. Het is een goed hulpmiddel om aan burgers te laten zien wat
er gaat gebeuren in een gebied.
Meer informatie over reconstructie is te vinden op Internet:
http://rlg.brabant.nl
Terug naar boven
Concept reconstructieplan gaat de streek in
De reconstructiecommissie De Peel heeft onlangs haar eerste concept
reconstructieplan vastgesteld. Dit plan beschrijft de herinrichting
van het landelijk gebied. De volgende stap is dat de discussie wordt
aangegaan met de achterbannen en de streek. Het reconstructiegebied
omvat het grondgebied van de gemeenten: Someren, Deurne, Gemert-Bakel,
Asten, de voormalige gemeente Mierlo, Laarbeek, Nuenen ca en Helmond.
Voorzitter Hendriksen van de reconstructiecommissie De Peel gaf na de
vergadering aan tevreden te zijn met de resultaten. Er ligt een goed
plan waarmee de problemen in het buitengebied op een voortvarende
manier kunnen worden aangepakt. De commissie is erin geslaagd om alle
aspecten op een evenwichtige manier een plaats in het plan te geven.
Naast aandacht voor ondermeer natuur en water is er ook oog voor
landbouw en andere bedrijvigheid en voor de leefbaarheid in de kleine
kernen. Mede door de inzet van het Streekplatform De Peel gaat in het
plan extra veel aandacht uit naar de sociaal-economische aspecten.
Kortom, alle aspecten die spelen in het buitengebied komen in
onderlinge samenhang aan bod. De heer Hendriksen heeft er dan ook alle
vertrouwen in dat in juli het ontwerp reconstructieplan zal worden
vastgesteld.
De leden van de reconstructiecommissie zijn nu aan zet om met het
eerste concept de streek in te gaan om met hun achterbannen en ook met
de burgers in het gebied te gaan praten over de plannen. Tevredenheid
overheerst ook bij de leden van de commissie. Voor het definitieve
ontwerpplan zijn er nog wel een paar hobbels te nemen. De ZLTO gaf aan
dat een regeling voor agrarische bedrijven die moeten verplaatsen bij
de vaststelling van het definitieve plan niet mag ontbreken. Er is nog
onvoldoende duidelijkheid wat de mogelijkheden voor deze bedrijven
zijn. Dit moet goed geregeld zijn, je kunt bedrijven niet in
onzekerheid laten.
foto van intensieve veehouderij in Someren-Eind
Bij het plan horen ook een aantal kaarten. Op één van de kaarten staat
de integrale zonering voor de intensieve veehouderij aangegeven. Deze
kaart geeft aan in welke gebieden intensieve veehouderijbedrijven de
ruimte krijgen om te groeien, de zogenaamde
landbouwontwikkelingsgebieden, en gebieden waar geen ruimte is voor
bedrijven om te groeien, de zogenaamde extensiveringsgebieden. In het
overige gebied is sprake van verwevenheid van diverse functies. De
landbouwontwikkelingsgebieden zijn gelegen in Someren-Heide,
Elsendorp, De Rips, Deurne-Oost en Mariahout.
Daarnaast zijn er kaarten waarop aangegeven de gewenste ontwikkelingen
voor water, recreatie, glastuinbouw en sociale economie. Zo zijn
waterbergingsgebieden bij Diesdonk, Dierdonk en Deurne-Oost aangewezen
en als prioritaire stroomgebieden ondermeer de Astensche Aa,
Esperloop, Goorloop en Snelle Loop.
Voor recreatie ligt een zwaar accent op de zuidrand van de
Stippelberg, het gebied tussen Helmond en Deurne, Gulbergen en het
gebied tussen de kern Someren en de Strabrechtse Heide.
Wat gaat er nu gebeuren?
Het plan is nu nog een conceptplan, er kunnen dus nog onderdelen
gewijzigd worden, bijvoorbeeld op basis van nieuwe informatie en de
consultatieronde. Ook vindt er in het kader van de
milieueffectrapportage een doorrekening plaats. Ook deze resultaten
kunnen voor de commissie aanleiding zijn het plan op onderdelen aan te
passen. Op hoofdlijnen zal het plan echter niet meer veranderen. Het
zal de basis vormen voor het uitvoeringsprogramma. Hierin staat
beschreven op welke wijze de doelstellingen uit het plan de komende
jaren en door welke instantie gerealiseerd gaan worden. De afgelopen
jaren zijn er al diverse projecten uitgevoerd, maar de uitvoering zal
de komende jaren fors worden geïntensiveerd.
De tekst is van het concept reconstructieplan is te vinden op de
website van provincie Noord-Brabant, rlg.brabant.nl. Inwoners uit De
Peel zullen in het voorjaar van 2004 uitgenodigd worden om kennis te
nemen van de plannen. De reacties worden gebundeld en door de
commissie meegenomen in de discussie over het ontwerp
reconstructieplan. Na vaststelling van het definitieve plan in oktober
2004 biedt de commissie het ontwerpplan aan Gedeputeerde Staten (GS)
aan. De formele inspraakprocedure zal echter pas van start gaan nadat
het plan door GS is vastgesteld.
Wilt u meer weten over het reconstructieplan, kijk dan op
rlg.brabant.nl of bel met het projectbureau De Peel, tel. 073-6812873.