Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


donderdag 29 januari 2002

Na duiven jaagt nmbs nu ook groepen op de vlucht

Op 1 februari 2004 wijzigt de NMBS nog maar eens de voorwaarden voor groepsreizen. Volgens de NMBS wordt de reservatie van groepsreizen eenvoudiger en goedkoper. Niets is minder waar, aldus de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers.

Tot voor kort kon je minimum 5 werkdagen vooraf aan het stationsloket een groepsreis reserveren: je was er zeker van dat je 70 % korting kreeg, betaalde de ticketten aan het loket en kon tot 30 minuten voor het vertrek het aantal reizigers nog wijzigen. Enige voorwaarde: de NMBS moest eerst op onduidelijke basis beslissen of een groep wel op een bepaalde trein mag. Dat zal vanaf 1 februari niet meer waar zijn. Wat wijzigt er?


- Een groepsreservatie kan niet meer aan het loket gebeuren: je moet naar een zogenaamd call-center bellen.

- Reserveren moet niet meer 5 werkdagen, maar liefst tenminste 12 werkdagen vooraf gebeuren.

- Het kan dat de korting maar 50 % bedraagt i.p.v. 70 %, afhankelijk van de bezettingsgraad van de trein.

- Je moet per overschrijving betalen én die betaling moet ten laatste 7 werkdagen vooraf op de rekening van de NMBS staan. Als je toch aan het loket wilt betalen, komt er een toeslag van 6 euro per enkele reis bij.

- Een late zieke in je groep kun je niet meer 30 minuten voor het vertrek afmelden: dat moet nu 7 werkdagen vooraf gebeuren. De hele groepsreis annuleren, b.v. omdat het weer veel te slecht is, kan enkel nog als het tenminste 7 werkdagen op voorhand gebeurt.

Groepsreizen reserveren wordt dus enkel moeilijker en duurder!

De BTTB is over deze zoveelste aanslag op het groepsvervoer bij de NMBS niet te spreken. De NMBS voert deze wijzigingen in alle stilte door: minder dan een week voor de invoering is hierover op de NMBS-webstek geen woord terug te vinden. De NMBS heeft de reizigersorganisaties en het Raadgevend Comité van de Gebruikers hierover niet geconsulteerd. Scholen en verenigingen zijn niet op de hoogte gebracht!

Het kan niet dat de massavervoerder bij uitstek - die de NMBS per definitie is - het reizen in groep zo moeilijk maakt. De NMBS jaagt schoolgroepen, jeugdbewegingen en verenigingen gewoon weg en verzaakt zo aan haar sociale opdracht. Bovendien vergeet de spoorwegmaatschappij dat jonge mensen vaak slechts door de school en de jeugdbeweging voor het eerst kennis maken met de trein. De NMBS jaagt dus haar potentiële klanten van morgen weg.

De BTTB vindt dat leerkrachten, leiders van jeugdbewegingen en besturen van verenigingen in staat moeten zijn om hun uitstappen zonder addertjes onder het gras te organiseren. De NMBS maakt immers een onderscheid tussen "groene treinen" met een lage bezetting en 70 % korting en "oranje treinen" met een gemiddelde bezetting en recht op 50 % korting. Ze zwijgt zedig over een derde categorie: de "rode treinen" waarop de NMBS helemaal geen groepen toelaat. Tot welke categorie een bepaalde treinrit behoort, weet de reiziger niet. De BTTB kan begrijpen dat de NMBS deze indeling maakt, maar ze moet dan wel publiek bekend en consulteerbaar zijn.

De BTTB dringt er bij gedelegeerd bestuurder Karel Vinck met klem op aan dat deze klant- en groepsonvriendelijke wijzigingen onmiddellijk ongedaan gemaakt worden. Of is het de bedoeling dat groepen nu massaal naar het autocarvervoer overstappen? Terwijl het groepstarief de jongste jaren vele nieuwe groepen uit de autocar en in de trein haalde...