Ingezonden persbericht


Persbericht
29 januari 2004

ONDERZOEK POWER UNLIMITED: Jongeren geven jaarlijks gemiddeld 410 euro uit aan games en gamen 20 uur per week.

Uit onderzoek onder de lezers van het gamesmagazine Power Unlimited blijkt dat deze groep jongeren gemiddeld 410 euro per jaar uitgeeft aan games. Hiervoor koopt men gemiddeld tien games per jaar. Daarnaast spenderen deze jongeren meer dan 170 euro aan hardware. De lezersgroep bestaat voornamelijk uit jongens (96 procent) met een leeftijd tussen 14 en 19 jaar (71 procent). Grotendeels zijn de lezers schoolgaand (79 procent), waarbij HAVO en VWO binnen de groep oververtegenwoordigd zijn.

Gemiddeld wordt zo"n twintig uur per week aan gamen besteed, daarbij zijn shooters en strategiegames het populairst. Vijfenzestig procent van de ondervraagden speelt z'n games ook online. Voornaamste tijdsbesteding naast het gamen is sporten en films kijken.

De lezers van Power Unlimited die gamen op een PC, zijn voorzien van adequate systemen. Meer dan de helft heeft een snelle internetverbinding (kabel of ADSL) en 52 procent heeft een PC die de nieuwste games aan kan.

De schriftelijke enquête onder de lezers van Power Unlimited is door meer dan 3000 lezers ingevuld. Hiervan zijn 600 volledig ingevulde vragenlijsten verwerkt, waardoor de enquêteresultaten een representatief beeld geven van de volledige lezersgroep van Power Unlimited. Power Unlimited heeft een gemiddelde betaalde oplage van 55.742 exemplaren (Bron: www.hoi-online.nl: kwartaal 4 2002 t/m kwartaal 3 2003).

NOOT VOOR DE REDACTIE,

Ingezonden persbericht