Ingezonden persbericht


Wehkamp sluit meerjarige overeenkomst met Ordina-dochter Clockwork

Verdieping multichannel-strategie voor verhoging omzet via online en mobiele kanalen

Amsterdam, 29 januari 2004 - Wehkamp heeft opnieuw een meerjarig samenwerkingscontract gesloten met Clockwork, onderdeel van ICT-dienstverlener Ordina, voor de verdere ontwikkeling en vormgeving van www.wehkamp.nl. Wehkamp heeft Clockwork tevens geselecteerd als preferred supplier voor haar interactieve marketingactiviteiten. Nederlands grootste online retailer heeft de ambitie om haar omzet via internet te verdubbelen. Voor Ordina geeft de overeenkomst invulling aan de ambitie om samen met Clockwork de retailmarkt te bedienen met geïntegreerde business-, CRM- en technologieoplossingen.

Van 1997 tot 2003 steeg de omzet via www.wehkamp.nl van een half miljoen euro tot zo'n 100 miljoen euro. In 2003 werd Wehkamp door Jungle Ratings uitgeroepen tot Beste Webwarenhuis van Nederland, vóór Neckermann, Otto, Kijkshop en de Bijenkorf. Volgens analistenbureau Forrester Research neemt Wehkamp de 11e plaats in op de Europese online retail top-50 van 2003.

"Onze multichannel-marketingstrategie is erop gericht om ons marktleiderschap in het homeshopping-segment te behouden en verder te vergroten", zegt Oscar Diele, manager marketing bij Wehkamp. "Wij kiezen daarbij voor Ordina en Clockwork, omdat zij voortdurend redeneren vanuit de behoefte van onze klanten. Daarnaast heeft Clockwork een onderscheidende visie op consistente communicatie via alle contactkanalen, waaronder internet, maar ook mobiele kanalen als I-mode en ons call center. Clockwork is daarom in staat onze online marketingactiviteiten nieuwe impulsen te geven."

"Met een online catalogus van ruim 20.000 artikelen en maandelijks 600.000 unieke websitebezoekers heeft Wehkamp een succesvolle transformatie doorgemaakt van een traditioneel postorderbedrijf naar één van Nederlands meest succesvolle online retailers", zegt Menno de Jong van Clockwork. "Door consequent de behoefte van Wehkamps klanten in relatie tot de strategische doelstellingen van Wehkamp te analyseren helpen we het bedrijf de omzet en efficiency te verhogen. Klantloyaliteit en cross- en upselling spelen daarbij een belangrijke rol. Vandaar dat de verdere integratie van de verschillende contactkanalen en CRM-systemen één van de prioriteiten is."

Belangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling van Wehkamps multichannel-strategie is de realisatie van een centraal datawarehouse waarin alle klantinformatie is opgeslagen. Ook voor dit project heeft Wehkamp Ordina geselecteerd. Wehkamp ontving eerder de Publieksprijs voor de beste webwinkel van de Nationale Thuiswinkel Awards (2003) en de MasterCard Retailjaarprijs (2002).

Wehkamp
Wehkamp, opgericht in 1952, is met een omzet van ruim 400 miljoen euro marktleider in homeshopping in Nederland. Wehkamp kan bogen op 50 jaar ervaring op het gebied van thuiswinkelen en heeft haar assortiment exclusief op de Nederlandse markt afgestemd. De internetsite www.wehkamp.nl levert een bijdrage van 35 procent aan de totale omzet van Wehkamp. Met een klantenbestand van circa vier miljoen huishoudens is het bedrijf één van de grootste verzenders van pakjes in Nederland. Wehkamp biedt een aantrekkelijk en tijdbesparend alternatief voor het traditionele winkelen, met een sterk op de smaak en wensen van de Nederlandse consument gericht assortiment van ruim 20.000 artikelen. De artikelen kunnen 24 uur per dag en zeven dagen per week snel en op afspraak worden thuisbezorgd. Wehkamp heeft 1.300 medewerkers, werkzaam in drie verschillende vestigen: Zwolle (hoofdkantoor), Dedemsvaart en Maurik. Per jaar gaan er ruim zes miljoen zendingen de deur uit vanuit twee distributiecentra, in Dedemsvaart en Maurik, samen goed voor ruim 60.000 m2 magazijnoppervlak.

Clockwork
Clockwork levert geïntegreerde business-, CRM- en technologieoplossingen die succesvol en relevant zijn voor onze klanten en de klanten van onze klanten. Clockwork werd in 1996 opgericht en ontwikkelt transactiegerichte websites (concept, vormgeving en IT) en implementeert multichannel-strategieën voor klantcontacten en loyaliteitssystemen. Klanten van Clockwork zijn onder meer ABN Amro, Coca-Cola, Citroën, BP, Zilveren Kruis Achmea, Voetbal International, L'Oreal, Staatsloterij en FBTO. Clockwork is een zelfstandig onderdeel van Ordina Enterprise Solutions B.V. en heeft kantoren in Amsterdam en Zwolle. Bij Clockwork werken ruim 150 professionals.