Ingezonden persbericht


Persbericht

Zakelijk nederland kiest in 2004 voor ip communicatie

Per dag ruim 6.000 traditionele telefoontoestellen vervangen door Cisco IP-telefoons

Amsterdam, 29 januari 2004 - Volgens het onderzoek 'Global Network Strategy Survey 2003' van de Yankee Group heeft 39% van de organisaties in Europa inmiddels VoIP geïmplementeerd in het WAN. Een extra 37% zal dit doen voor het eind van 2004. Volgens hetzelfde onderzoek zegt 69% dat het verlagen van operationele kosten de belangrijkste reden van deze convergentie is. Netwerkleverancier Cisco Systems ziet deze trend terug in het aantal organisaties dat inmiddels is overgestapt of plannen heeft om over te stappen op IP communicatieoplossingen, zoals IP Telefonie en IP Contact Centers. Wereldwijd verkoopt Cisco nu 6.000 IP-telefoons per dag. Inmiddels zijn wereldwijd ruim 2,3 miljard toestellen verkocht aan meer dan 13.000 klanten. Verschillende Nederlandse organisaties in uiteenlopende bedrijfstakken, waaronder het Waterleiding Bedrijf Amsterdam, het Drenthe College, Hogeschool InHolland, Zorggroep Noorderbreedte en Vastgoedbeheerder NewElement, kozen al voor IP communicatieoplossingen van Cisco en in 2004 lijkt daar ook voor andere organisaties een verdere versnelling in te komen.

Met IP Communicatie gebruiken organisaties hun datanetwerk in plaats van een separaat telefonienetwerk om te bellen. Medewerkers hebben hierdoor via een IP-telefoon toegang tot gegevens op bijvoorbeeld het netwerk en internet en kunnen via hun telefoon gebruik maken van computerapplicaties. Bedrijven kunnen hiermee integratie van verschillende communicatiestromen en forse kostenbesparingen realiseren.

"Het samengaan van data, spraak en video over een IP infrastructuur geeft naast kostenvoordeel ook mogelijkheid tot integratie van verschillende toepassingen, zoals e-mail, telefonie en websites voor customer relationship management. Dit kan een enorme innovatieslag van bestaande bedrijfs- en klantprocessen betekenen. Met als resultaat een verbeterde klanttevredenheid, hogere productiviteit en meer mobiliteit," aldus Hendrik Blokhuis, technisch directeur Cisco Systems Nederland over de voordelen van IP Communicatie.

Service Providers en IP Telefonie
Dat steeds meer bedrijven kiezen voor de convergentie van spraak en data blijkt zowel uit de hoeveelheid implementaties van bedrijven wereldwijd en in Nederland als uit de gewijzigde koers van telecomaanbieders. Een onderzoek van de Yankee Group uit 2003 onder 25 vooraanstaande Europese telecombedrijven, waaronder Nederlandse, laat zien dat tweederde van de Europese telecombedrijven verwacht dat minder dan de helft van de omzet in 2004 nog uit traditionele telefonie komt. Alle ondervraagde aanbieders leveren momenteel al IP Telefoondiensten of verwachten dat binnenkort te gaan doen. De belangrijkste drijfveren voor de migratie naar IP Telefonie voor service providers zijn de lagere bedrijfskosten (39%) en de mogelijkheden om nieuwe diensten te leveren (33%). Service providers in Nederland bieden IP Telefonie ook al aan als beheerde dienst. De service provider levert dan IP Telefonie als service, waardoor de organisatie niet zelf de primaire investering hoeft te doen en geen omkijken heeft naar het beheer ervan.

Middensegement en Kleinbedrijf
"Met de CallManager Express voor kleine en middelgrote organisaties en bijkantoren, die eind 2003 uitkwam, kunnen nu ook kleinere organisaties de voordelen van IP Telefonie in eigen beheer ervaren. Zeker voor een klein bedrijf met medewerkers in verschillende gebouwen is IP Telefonie al snel interessant", aldus Wouter Hulst, manager commercial markets & marketing, Cisco Systems Nederland. "Om te kunnen profiteren van de voordelen van IP Telefonie is verruiming van het aanbod van Service Providers van groot belang voor andere midden en kleinbedrijven. Als kiezen voor IP Telefonie een kwestie is van een aanpassing van het telefoonabonnement, is die stap voor bedrijven eenvoudig te zetten. Het aanbieden van IP Telefonie in abonnementsvorm zou dus een heel slimme zet zijn van Service Providers en ik zie het dan ook wel snel gebeuren."

Voorbeelden van IP Telefonie in Nederland
In Nederland hebben al veel verschillende organisaties in uiteenlopende sectoren IP Telefonie geïmplementeerd. Een greep uit de voorbeelden in verschillende branches:

Onderwijs
Hogeschool InHolland
Hogeschool InHolland wilde docenten beter bereikbaar maken en verruilde het traditionele telefoonsysteem voor een IP netwerk. De geïntegreerde infrastructuur, waarbij de telefonie ook via het datanetwerk verloopt, bespaart niet alleen op de bekabelingkosten, ook het beheer wordt aanzienlijk eenvoudiger en goedkoper onder andere door de schaalbaarheid van de oplossing,

Zie voor meer informatie de binnenkort beschikbare e-reference via www.cisco.nl/e-seminar.

Drenthe college
Het Drenthe college zocht een kostenefficiënte oplossing voor een infrastructuur waarmee de school kan inspelen op de veranderende behoeften in het onderwijs. De IP-infrastructuur deelt de school met andere instellingen die in het gebouw gevestigd zijn; het IP Netwerk biedt voldoende schaalbaarheid en flexibiliteit om mee te groeien met de dynamiek in het onderwijs. De infrastructuur is inzetbaar voor de distributie en uitwisseling van data, beeld en video.
Lees de volledige casebeschrijving op:
http://www.cisco.com/global/NL/news/pdf/IPT_Drenthe_College.pdf of bekijk de e-reference via www.cisco.nl/e-seminar.

Overheid
Waterleiding Bedrijf Amsterdam
Kostenbesparing op korte- en lange termijn was de reden voor het Waterleiding Bedrijf Amsterdam (WLB) om te kiezen voor IP Telefonie. Er werd direct een besparing gerealiseerd op de telefoonkosten omdat de telefonie tussen de vier vestigingen van WLB Amsterdam nu via het eigen netwerk verloopt. Op lange termijn bespaart WLB Amsterdam vooral op het beheer omdat er nog maar één infrastructuur is. Voor een (tijdelijke) uitbreiding met extra toestellen is geen nieuwe hard- of software nodig. Lees meer via
http://www.cisco.com/global/NL/news/berichten2003/news_persberichten_031903. shtml of wacht op de binnenkort beschikbare casebeschrijving op http://www.cisco.com/global/NL/news/informatie/news_informatie_referenties.s html.

Gezondheidszorg
Zorggroep Noorderbreedte
Bij de Zorggroep Noorderbreedte in Friesland gebruikt het verplegend personeel nu mobiele IP-telefoons in plaats van pagers, tot in de operatiekamer aan toe. Er is daardoor direct contact tussen beller en gebelde en verplegers en artsen kunnen zich ondertussen blijven verplaatsen. Dat scheelt al tijd bij de normale zorgtaken en cruciale tijd als het spoedeisende zorg betreft. De invoering van het elektronisch patiëntendossier zal bij de Zorggroep soepeler verlopen dan elders omdat het netwerk al klaar is.
Lees de volledige casebeschrijving op:
http://www.cisco.com/global/NL/news/pdf/CaseStudy_Zorggroep.pdf of bekijk de e-reference via www.cisco.nl/e-seminar.

Vastgoed
New Element
Vastgoedbeheerder New Element ontwikkelde een inventief concept voor kantoorverhuur op basis van IP Telefonie. Nieuwe huurders kunnen bij panden van New Element direct aan de slag zonder implementatie en aanvraagtrajecten bij providers. Huurders scheelt het tijd en kosten bij intrek in een nieuw kantoor. Voor verhuurders betekent het dat er bij verhuizingen geen kabels getrokken hoeven worden waardoor het pand onbeschadigd blijft en daarnaast een extra dienst die meer omzet genereert.
Lees de volledige casebeschrijving op:
http://www.cisco.com/global/NL/news/pdf/Case_study_IPT_New_Element.pdf

Over IP Telefonie
Bij IP Telefonie wordt spraak omgezet in datapakketjes waarna het gesprek niet over een separaat telefonienetwerk, maar over het datanetwerk loopt. Om de kwaliteit te waarborgen en vertraging te minimaliseren is het noodzakelijk dat een 'spraakpakketje' altijd de allerhoogste prioriteit op het netwerk krijgt. Intelligentie in het netwerk, QoS (Quality of Service), zorgt hiervoor. Om te kunnen bellen is nog maar één netwerk nodig, waarop zowel computers als telefoons zijn aangesloten. Met deze IP-telefoons kunnen gegevens gebruikt worden die normaal alleen met een computer zijn op te halen. Van telefoon- en adresgegevens van medewerkers, tot complete dossiers en internettoegang. De mogelijkheden van IP Telefonie blijven zich uitbreiden. Zo introduceerde Cisco onlangs de eerste IP-telefoon met kleurenscherm en touch screen en wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van draadloze IP Telefonie. Een volledig productoverzicht vindt u via: http://www.cisco.com/en/US/products/hw/phones/ps379/index.html

Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft ruim 34.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2003 een totale omzet van 18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl/.

Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems Inc. en/of haar werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken bedoelt in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

# # #



Ingezonden persbericht