Ingezonden persbericht
Persbericht
Zakelijk nederland kiest in 2004 voor ip communicatie
Per dag ruim 6.000 traditionele telefoontoestellen vervangen door Cisco IP-telefoons
Amsterdam, 29 januari 2004 - Volgens het onderzoek 'Global Network Strategy
Survey 2003' van de Yankee Group heeft 39% van de organisaties in Europa
inmiddels VoIP geïmplementeerd in het WAN. Een extra 37% zal dit doen voor
het eind van 2004. Volgens hetzelfde onderzoek zegt 69% dat het verlagen van
operationele kosten de belangrijkste reden van deze convergentie is.
Netwerkleverancier Cisco Systems ziet deze trend terug in het aantal
organisaties dat inmiddels is overgestapt of plannen heeft om over te
stappen op IP communicatieoplossingen, zoals IP Telefonie en IP Contact
Centers. Wereldwijd verkoopt Cisco nu 6.000 IP-telefoons per dag. Inmiddels
zijn wereldwijd ruim 2,3 miljard toestellen verkocht aan meer dan 13.000
klanten. Verschillende Nederlandse organisaties in uiteenlopende
bedrijfstakken, waaronder het Waterleiding Bedrijf Amsterdam, het Drenthe
College, Hogeschool InHolland, Zorggroep Noorderbreedte en Vastgoedbeheerder
NewElement, kozen al voor IP communicatieoplossingen van Cisco en in 2004
lijkt daar ook voor andere organisaties een verdere versnelling in te komen.
Met IP Communicatie gebruiken organisaties hun datanetwerk in plaats van een
separaat telefonienetwerk om te bellen. Medewerkers hebben hierdoor via een
IP-telefoon toegang tot gegevens op bijvoorbeeld het netwerk en internet en
kunnen via hun telefoon gebruik maken van computerapplicaties. Bedrijven
kunnen hiermee integratie van verschillende communicatiestromen en forse
kostenbesparingen realiseren.
"Het samengaan van data, spraak en video over een IP infrastructuur geeft
naast kostenvoordeel ook mogelijkheid tot integratie van verschillende
toepassingen, zoals e-mail, telefonie en websites voor customer relationship
management. Dit kan een enorme innovatieslag van bestaande bedrijfs- en
klantprocessen betekenen. Met als resultaat een verbeterde
klanttevredenheid, hogere productiviteit en meer mobiliteit," aldus Hendrik
Blokhuis, technisch directeur Cisco Systems Nederland over de voordelen van
IP Communicatie.
Service Providers en IP Telefonie
Dat steeds meer bedrijven kiezen voor de convergentie van spraak en data
blijkt zowel uit de hoeveelheid implementaties van bedrijven wereldwijd en
in Nederland als uit de gewijzigde koers van telecomaanbieders. Een
onderzoek van de Yankee Group uit 2003 onder 25 vooraanstaande Europese
telecombedrijven, waaronder Nederlandse, laat zien dat tweederde van de
Europese telecombedrijven verwacht dat minder dan de helft van de omzet in
2004 nog uit traditionele telefonie komt. Alle ondervraagde aanbieders
leveren momenteel al IP Telefoondiensten of verwachten dat binnenkort te
gaan doen. De belangrijkste drijfveren voor de migratie naar IP Telefonie
voor service providers zijn de lagere bedrijfskosten (39%) en de
mogelijkheden om nieuwe diensten te leveren (33%). Service providers in
Nederland bieden IP Telefonie ook al aan als beheerde dienst. De service
provider levert dan IP Telefonie als service, waardoor de organisatie niet
zelf de primaire investering hoeft te doen en geen omkijken heeft naar het
beheer ervan.
Middensegement en Kleinbedrijf
"Met de CallManager Express voor kleine en middelgrote organisaties en
bijkantoren, die eind 2003 uitkwam, kunnen nu ook kleinere organisaties de
voordelen van IP Telefonie in eigen beheer ervaren. Zeker voor een klein
bedrijf met medewerkers in verschillende gebouwen is IP Telefonie al snel
interessant", aldus Wouter Hulst, manager commercial markets & marketing,
Cisco Systems Nederland. "Om te kunnen profiteren van de voordelen van IP
Telefonie is verruiming van het aanbod van Service Providers van groot
belang voor andere midden en kleinbedrijven. Als kiezen voor IP Telefonie
een kwestie is van een aanpassing van het telefoonabonnement, is die stap
voor bedrijven eenvoudig te zetten. Het aanbieden van IP Telefonie in
abonnementsvorm zou dus een heel slimme zet zijn van Service Providers en ik
zie het dan ook wel snel gebeuren."
Voorbeelden van IP Telefonie in Nederland
In Nederland hebben al veel verschillende organisaties in uiteenlopende
sectoren IP Telefonie geïmplementeerd. Een greep uit de voorbeelden in
verschillende branches:
Onderwijs
Hogeschool InHolland
Hogeschool InHolland wilde docenten beter bereikbaar maken en verruilde het
traditionele telefoonsysteem voor een IP netwerk. De geïntegreerde
infrastructuur, waarbij de telefonie ook via het datanetwerk verloopt,
bespaart niet alleen op de bekabelingkosten, ook het beheer wordt
aanzienlijk eenvoudiger en goedkoper onder andere door de schaalbaarheid van
de oplossing,
Zie voor meer informatie de binnenkort beschikbare e-reference via
www.cisco.nl/e-seminar.
Drenthe college
Het Drenthe college zocht een kostenefficiënte oplossing voor een
infrastructuur waarmee de school kan inspelen op de veranderende behoeften
in het onderwijs. De IP-infrastructuur deelt de school met andere
instellingen die in het gebouw gevestigd zijn; het IP Netwerk biedt
voldoende schaalbaarheid en flexibiliteit om mee te groeien met de dynamiek
in het onderwijs. De infrastructuur is inzetbaar voor de distributie en
uitwisseling van data, beeld en video.
Lees de volledige casebeschrijving op:
http://www.cisco.com/global/NL/news/pdf/IPT_Drenthe_College.pdf of bekijk de
e-reference via www.cisco.nl/e-seminar.
Overheid
Waterleiding Bedrijf Amsterdam
Kostenbesparing op korte- en lange termijn was de reden voor het
Waterleiding Bedrijf Amsterdam (WLB) om te kiezen voor IP Telefonie. Er werd
direct een besparing gerealiseerd op de telefoonkosten omdat de telefonie
tussen de vier vestigingen van WLB Amsterdam nu via het eigen netwerk
verloopt. Op lange termijn bespaart WLB Amsterdam vooral op het beheer omdat
er nog maar één infrastructuur is. Voor een (tijdelijke) uitbreiding met
extra toestellen is geen nieuwe hard- of software nodig.
Lees meer via
http://www.cisco.com/global/NL/news/berichten2003/news_persberichten_031903.
shtml of wacht op de binnenkort beschikbare casebeschrijving op
http://www.cisco.com/global/NL/news/informatie/news_informatie_referenties.s
html.
Gezondheidszorg
Zorggroep Noorderbreedte
Bij de Zorggroep Noorderbreedte in Friesland gebruikt het verplegend
personeel nu mobiele IP-telefoons in plaats van pagers, tot in de
operatiekamer aan toe. Er is daardoor direct contact tussen beller en
gebelde en verplegers en artsen kunnen zich ondertussen blijven verplaatsen.
Dat scheelt al tijd bij de normale zorgtaken en cruciale tijd als het
spoedeisende zorg betreft. De invoering van het elektronisch
patiëntendossier zal bij de Zorggroep soepeler verlopen dan elders omdat het
netwerk al klaar is.
Lees de volledige casebeschrijving op:
http://www.cisco.com/global/NL/news/pdf/CaseStudy_Zorggroep.pdf of bekijk de
e-reference via www.cisco.nl/e-seminar.
Vastgoed
New Element
Vastgoedbeheerder New Element ontwikkelde een inventief concept voor
kantoorverhuur op basis van IP Telefonie. Nieuwe huurders kunnen bij panden
van New Element direct aan de slag zonder implementatie en aanvraagtrajecten
bij providers. Huurders scheelt het tijd en kosten bij intrek in een nieuw
kantoor. Voor verhuurders betekent het dat er bij verhuizingen geen kabels
getrokken hoeven worden waardoor het pand onbeschadigd blijft en daarnaast
een extra dienst die meer omzet genereert.
Lees de volledige casebeschrijving op:
http://www.cisco.com/global/NL/news/pdf/Case_study_IPT_New_Element.pdf
Over IP Telefonie
Bij IP Telefonie wordt spraak omgezet in datapakketjes waarna het gesprek
niet over een separaat telefonienetwerk, maar over het datanetwerk loopt. Om
de kwaliteit te waarborgen en vertraging te minimaliseren is het
noodzakelijk dat een 'spraakpakketje' altijd de allerhoogste prioriteit op
het netwerk krijgt. Intelligentie in het netwerk, QoS (Quality of Service),
zorgt hiervoor. Om te kunnen bellen is nog maar één netwerk nodig, waarop
zowel computers als telefoons zijn aangesloten. Met deze IP-telefoons kunnen
gegevens gebruikt worden die normaal alleen met een computer zijn op te
halen. Van telefoon- en adresgegevens van medewerkers, tot complete dossiers
en internettoegang. De mogelijkheden van IP Telefonie blijven zich
uitbreiden. Zo introduceerde Cisco onlangs de eerste IP-telefoon met
kleurenscherm en touch screen en wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van
draadloze IP Telefonie. Een volledig productoverzicht vindt u via:
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/phones/ps379/index.html
Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied
van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San
Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft
ruim 34.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2003 een totale omzet van
18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco
Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en
informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl/.
Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn
geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems Inc. en/of haar
werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere
handelsmerken bedoelt in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke
eigenaren.
# # #
Ingezonden persbericht