EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

EVO verontrust over nieuwe plannen kilometerheffing in Duistland: Extra kosten en onzekerheid definitieve datum invoering lkw-maut

Komend weekend bevestigt de Duitse minister Stolpe, of hij akkoord gaat met de Lkw-Maut plannen van Toll-Collect. Volgens nog onbevestigde berichten wordt begonnen met een simpele versie van de kilometerheffing voor vrachtauto's op de Duitse autosnelwegen (Lkw-Maut) op 1 januari 2005. Als de start niet lukt, dan betaalt Toll-Collect een boete van 40 miljoen euro per maand dat de Lkw-Maut later ingaat. Precies een jaar later volgt de tweede fase met een verbeterde versie en wordt de boete bij falen verhoogt naar 70 miljoen per maand. De eerste fase kan echter ook op 3 oktober 2004 ingaan, als Toll-Collect al eerder gereed is dan verwacht.

Deze vage berichtgeving bezorgt veel onzekerheid over de definitieve invoeringsdatum, maar ook vreugde over iedere maand uitstel. Een maand uitstel van de Lkw-Maut betekent dat het Europese bedrijfsleven 230 miljoen euro aan kilometerheffing niet hoeft uit te geven en de onvermijdelijke kostenverhogingen nog niet hoeft door te berekenen. Vanaf de oorspronkelijke invoeringsdatum 31 augustus 2003 tot de nieuwe startdatum in 2005 scheelt dat 3,7 miljard!

In het nieuwe voorstel wordt het bedrijfsleven opgezadeld met extra kosten. De reeds ingebouwde On Board Units (OBU's) moeten worden vervangen door nieuwe. En op 1 januari 2006 moeten deze OBU's worden voorzien van nieuwe software. Voor de ondernemer betekent dit elke keer weer opnieuw een kostbaar bezoek aan de garage. EVO vraagt zich af wie er opdraait voor deze extra kosten?