Ingezonden persbericht


Verslag Eindpresentatie Vervoermanagement in de Milieuvergunning

dd. 29 januari 2004, 09.30 Hotel Haarhuis, Arnhem.

Vervoer als aspect in de milieuvergunning

Op donderdagochtend 29 januari 2004 vond in Arnhem de eindpresentatie van het project "Vervoermanagement en de Verruimde Reikwijdte van de Wet Milieubeheer" plaats. Het project is een samenwerking tussen VCC Oost en de Gelderse Milieufederatie (GMF). Met het project hebben de twee organisaties aan gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden in Gelderland laten zien wat vervoermanagement in de Verruimde Reikwijdte precies inhoudt, en waarom én hoe vergunningverleners hiermee aan de slag moeten. Het resultaat is een handige werkmap met handvatten voor zowel praktijk als beleid.

De bijeenkomst gaf inzichten in de mogelijkheden en knelpunten van de Verruimde Reikwijdte. Zo n 50 gemeentelijke en provinciale politici, beleidsambtenaren en vergunningverleners namen de uitleg, adviezen en praktische voorbeelden van de inspirerende sprekers tot zich. Tijdens een paneldiscussie was er de mogelijkheid vragen aan de sprekers te stellen. Aan het einde ontvingen de deelnemers een handige werkmap. Het eerste exemplaar werd door de heer A. Springveld, directeur van VCC Oost, aangeboden aan de heer G. Kaat van de provincie Gelderland. Mede dankzij de Provincie Gelderland werd het project mogelijk.

De eerste spreker was de heer H. Wubbels, Wethouder Milieu en Onderwijs in de gemeente Doetinchem. Hij verbaasde zich erover dat er blijkbaar veel gemeenten zijn die de mogelijkheden van de Verruimde Reikwijdte niet benutten. De gemeente Doetinchem heeft zelf een vervoerplan en legt de bedrijven in het kader van de milieuvergunning wèl eisen op aangaande vervoersaspecten. Voorwaarden om dit met succes te doen zijn: enthousiaste, goed opgeleide en vasthoudende ambtenaren, ondersteuning door organisaties met kennis op het gebied van vervoermanagement (zoals bijvoorbeeld VCC Oost) en bestuurlijk draagvlak. Wubbels geeft het stadion van voetbalclub De Graafschap als voorbeeld van een bedrijf waarbij vervoer een aspect in de milieuvergunning was. Een belangrijke beweegreden om De Graafschap beleid te laten ontwikkelen op het gebied van vervoer bleek het eigenbelang te zijn: als de bobo s het stadion niet meer kunnen bereiken wordt vervoermanagement bespreekbaar. In de praktijk blijkt zowel op het gebied bereikbaarheid, milieu en kostenbesparing winst te halen met vervoermanagement. Met vervoermanagement zijn dus meerdere belangen gediend. Bij het stimuleren van bedrijven blijkt ook de voorbeeldfunctie van een gemeente mee te tellen: het goed op orde hebben van het eigen vervoerplan. De gemeente Doetinchem heeft met het eigen vervoerplan inmiddels positieve resultaten behaald.

Mevrouw E. van den Braak, van de gemeente Amsterdam (Sector Milieuadvies van de Dienst Milieu en Bouwtoezicht) was de tweede spreker. Zij legde uit dat met vooroverleg al veel winst voor het hele proces van vergunningverlening te halen is. En centraal staat in het gehele proces de onderlinge communicatie. Door het toepassen van criteria en checklisten is het potentieel van een bedrijf vast te stellen. En op basis hiervan is te bepalen of een bedrijf een vervoerplan moet opstellen voor het verkrijgen van de milieuvergunning. Resultaatgericht werken is hierbij een voorwaarde voor succes. Zowel de gemeente Amsterdam als de betrokken bedrijven zijn in de praktijk tevreden over het proces en de behaalde resultaten. Mevrouw Van den Braak noemt een aantal voorbeelden van bedrijven die een vervoerplan opstelden: Starbucks koffiebrander, de Telegraaf, UPS, de Bijlmerbajes, Pathé bioscoop en Promoducties. De gemeente Amsterdam heeft tot u toe slechts éénmaal het middel van dwangsom moeten inzetten om een bedrijf te bewegen het vervoerplan in te dienen.

De derde spreker was mevrouw T. de Zoete van de Milieudienst van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). In de SRE bleek voor 2002 een grote achterstand te bestaan bij de uitvoering van de Verruimde Reikwijdte. SRE ontwikkelde daarom een praktijkhandleiding voor alle gemeenten in de regio Eindhoven. De vergunningverleners gingen op cursus. Dit bleek hard nodig te zijn: vele vergunningverleners wisten niet eens van het bestaan van de Verruimde Reikwijdte! Per gemeente werd de stand van zaken in kaart gebracht en een plan gemaakt. Ook kwam er een overkoepelend plan van aanpak vanuit de SRE: alle gemeenten in de regio volgen de gelijke aanpak. Hier blijkt de regionale samenwerking dus een grote meerwaarde te hebben. In totaal is er nu sprake van 100 vergunningen (zo n 5 per gemeente). De praktijk is dat de gemeenten razend enthousiast zijn: dankzij een cultuuromslag zijn er enorme besparingen gehaald. Probleem bij het aspect vervoer is echter dat de maatregelen moeilijk afdwingbaar zijn en dat de te behalen (milieu-)winst soms moeilijk aan de man te brengen is . Ook hier blijkt de oplossing te bestaan uit communicatie: overleg tussen gemeente en bedrijf en kennisoverdracht via bijeenkomsten zoals deze van vandaag.

Aansluitend vond onder leiding van de heer Ad Lansink (directeur Gelderse Milieufederatie) een paneldiscussie tussen met de drie genoemde sprekers, de heer R. Derksen van de gemeente Wageningen en de zaal. Uit de discussie kwam naar voren dat regionale samenwerking en kennisuitwisseling belangrijk is bij het aspect vervoer, inclusief de koppeling met milieu-aspecten. De verschillende overheden moeten onder andere via bijeenkomsten als deze van elkaar leren. Om vervoermanagement aan de man te brengen moeten bedrijven met een voortrekkersrol als voorbeeld voor andere bedrijven dienen. In de provincie Gelderland blijken maatregelen op het gebied van goederenvervoer bij 7 bedrijven in totaal al een besparing van 1 miljoen kilometer opgeleverd te hebben! De provinciale en gemeentelijke aanpakken moeten dan ook in elkaars verlengde worden gezien. Binnen het project BBKAN! in het Knooppunt Arnhem Nijmegen zou wellicht ook meer aandacht besteed kunnen worden aan de milieu-aspecten van vervoer. Verder zouden vergunningverleners vaker moeten proberen een milieuvoordeel te vertalen in een financieel voordeel voor de bedrijven, door middel van voorbeelden. Bijvoorbeeld ook op het gebied van brandstofbesparing. Vergunningverleners moeten zich dan ook niet weg laten jagen, maar met een goede rugzak vol kennis op pad! In het gehele traject kunnen zij daarbij vaak advies en ondersteuning ontvangen van organisaties zoals VCC Oost, bijvoorbeeld om vervoerplannen te beoordelen.


---

Meer informatie bij:

Frederika Kluiwstra
Communicatiemedewerker VCC Oost
Postbus 221 - 6800 AE Arnhem
tel. 026 - 353 76 80; direct: 026 - 353 76 88
fax. 026 - 353 76 99
Internet: www.vccoost.nl
E-mail: F.Kluiwstra@vccoost.nl