Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid

AAN Postbus 90801 2509 LV Den Haag colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4 i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44 Directeuren Sociale Dienst Telefax (070) 333 40 33

Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier

Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI

Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2004/5020

Onderwerp Verzamelbrief januari 2004 Datum
29 januari 2004

Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het terrein van werk en inkomen.


1. Aanvraagformulier uitkering kinderopvang voor 15 maart 2004 inleveren Op 9 januari 2004 is de Regeling uitkeringen kinderopvang 2004 in de Staatscourant gepubliceerd. Deze regeling met de bijlagen (waaronder het aanvraagformulier) en de toelichting erop is 9 januari 2004 naar gemeenten verzonden. Indien uw gemeente voor een uitkering voor subsidieplaatsen in aanmerking wil komen, moet dit aanvraagformulier vóór 15 maart 2004 door de Minister zijn ontvangen. Ik raad u aan altijd een aanvraag in te dienen, ook al is het aantal subsidieplaatsen in uw gemeente minder dan het huidige drempelaantal.


2. Opsporingsbeleidsplan 2004 richt zich op opsporen strafbare feiten In het Opsporingsbeleidsplan 2004 vindt u een overzicht van het opsporingsbeleid van de SVB, de AI, UWV, de gemeenten en de SIOD. Het opsporingsbeleidsplan gaat over onderwerpen die ook in het handhavingsprogramma 2003-2006 aan de orde komen. Het gaat dan om internationale fraude, identiteitsfraude en 'zwarte' fraude. Het opsporingsbeleidsplan richt zich vooral op het opsporen en vervolgen van strafbare feiten. Voor gemeentebestuurders is een exemplaar van het Opsporingsbeleidsplan 2004 als bijlage bij deze brief gevoegd. Ik wil u vragen om bij de ontwikkeling van uw beleid rekening te houden met het Opsporingsbeleidsplan 2004.


3. Verlenging en verruiming Stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-banen (overzicht in de bijlage bij deze verzamelbrief)
De convenantpartijen (het ministerie van SZW, VNG en sociale partners) hebben in het Bestuurlijk Overleg van 16 december 2003 besloten om de stimuleringsregeling ID-banen en het convenant gesubsidieerde arbeid met zes maanden te verlengen. Het gaat om een eenmalige verlenging.

2

De aanleiding voor deze verlenging was de succesvolle 'Actie Eindspurt'. De bedoeling is om nog meer ID-banen om te zetten in een reguliere baan. U vindt alle afspraken in de bijlage van deze brief.
Op dit moment zijn er 6.000 aanvragen gedaan. Van deze aanvragen zijn er 2500 in de laatste twee maanden van 2003 gedaan. Dit laat zien dat er daadwerkelijk een 'eindspurt' is geweest. Op 23 januari jl. is tussen convenantpartijen overeenstemming bereikt over verruiming van de Tijdelijke stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-banen.


4. Met een IOAW- en IOAZ uitkering even lang in het buitenland als bijstandsgerechtigden (uitgebreide tekst in de bijlage bij deze verzamelbrief)
Een bijstandsgerechtigde mag niet meer dan vier weken in het buitenland verblijven. Bijstandsgerechtigden die ouder zijn dan 65 mogen maximaal 13 weken in het buitenland verblijven. Soms kan bij de periode dat iemand in het buitenland mag verblijven een periode van het volgende jaar worden opgeteld. De tijd dat iemand in het buitenland verblijft, mag echter nooit langer zijn dan vier, respectievelijk dertien weken aaneengesloten weken. In de IOAW en de IOAZ zijn geen regels opgenomen over de tijd die iemand maximaal in het buitenland mag verblijven. Vanaf 1 januari 2004 wordt in dit verband aangesloten bij het begrip "gebruikelijke vakantieduur" in de WWB. In de bijlage van deze brief vindt u meer informatie.


5. Tweede Voortgangsrapportage Agenda voor de Toekomst naar de Kamer (uitgebreide tekst in de bijlage bij deze verzamelbrief)
De 'Tweede Voortgangsrapportage Agenda voor de Toekomst' is op 19 december aan de Tweede Kamer aangeboden. De rapportage geeft een beeld van de uitvoering van de bestuurlijke afspraken en laat zien welke prestatieafspraken er zijn gehaald. Meer over de voortgangsrapportage in de bijlage deze brief. U vindt de 'Tweede Voortgangsrapportage' op het gemeenteloket evenals het onderzoek 'Klantmanagement, de eerste ervaringen'. Voor gemeentebesturen is een exemplaar van de voortgangsrapportage bij deze brief gevoegd.


6. Kunstenaars kunnen bij 20 gemeenten een uitkering aanvragen (zie bijlage bij deze verzamelbrief)
Op 1 januari 2004 is het aantal centrumgemeenten waar kunstenaars een WIK-uitkering kunnen aanvragen teruggebracht van 39 naar 20. Er is op gelet dat er minimaal één gemeente per provincie is waar kunstenaars terecht kunnen. Gemeenten die meer dan honderd kunstenaars in hun bestand hebben, blijven de uitkering wel verstrekken. Dit geldt ook voor gemeenten waar een kunstopleiding is gevestigd. Meer informatie over de verdeling vindt u in de bijlage van deze brief.


7. Standaardprocedure voor uitwisselen gegevens langdurigheidstoeslag (zie bijlage bij de verzamelbrief)
In de verzamelbrief van 18 december 2003 heeft u kunnen lezen over de uitvoering van de langdurigheidstoeslag. Hoe worden gegevens tussen gemeenten uitgewisseld? Hoe verifieer ik mijn gegevens bij UWV en de SVB? De afspraken die hierover met UWV en de SVB zijn gemaakt kunt u terugvinden in de verzamelbrief van december. U kunt ze ook nalezen op het gemeenteloket (WWB>Inkomen>Uitvoering langdurigheidstoeslag).
Met UWV en de SVB is een standaardprocedure afgesproken voor het uitwisselen van gegevens. Gegevens uitwisselen kan alleen volgens deze procedure. Doet u het anders dan wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen. Let op dat u gebruik maakt van het juiste e- mailadres en dat u in de e-mail gebruik maakt van de standaardteksten. Een beschrijving van

3

de manier waarop gegevens worden uitgewisseld, de standaardteksten die u moet gebruiken en het juiste e-mailadres vindt u in de bijlage van deze brief.


8. Aanpassing verslagen over de uitvoering 2003 (zie bijlage bij deze verzamelbrief) In lijn met het advies van het Uitvoeringspanel heb ik besloten het vastgestelde Verslag over de uitvoering 2003 voor de Abw, IOAW, IOAZ (en de WIK) te handhaven en daarbinnen aan te geven welke informatievragen niet meer relevant zijn, zodat gemeenten die mogen overslaan. Tegen een aanpassing van het Verslag over de uitvoering WIW 2003 aan het WWB-model ziet het Uitvoeringspanel minder bezwaren. In de bijlage bij deze verzamelbrief kunt u meer lezen over de aanpassingen aan de verlagen over de uitvoering 2003.


9. Chronisch zieken en gehandicapten: handreiking en voorlichting
In de tweede helft van februari komt vanuit ministerie van SZW een handreiking beschikbaar waarin de aspecten aan de orde komen die een rol spelen bij de verlening van bijzondere bijstand aan chronisch zieken en gehandicapten. Deze handreiking wordt opgesteld in overleg met VNG, Divosa en gemeenten.
Zoals het er nu naar uitziet, gaan in februari de landelijke voorlichtingsactiviteiten van start over de koopkrachtmaatregelen voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. De aandacht wordt vooral gericht op de mogelijkheden van belastingteruggave en bijzondere bijstand. Voor de start worden gemeenten nader geïnformeerd en voorzien van materiaal waarmee zij hun eigen cliënten kunnen informeren.


· Voor vragen over de WWB kunt u elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur bellen met de WWB-informatielijn. Het telefoonnummer is: 070-3334130.

· Voor vragen over andere onderwerpen uit deze brief kunt u elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur telefonisch contact opnemen met de servicelijn van de Inspectie Werk en Inkomen in uw regio.
Servicelijn Telefoon Provincie
IWI regio-Noord 050 - 599 25 55 Groningen, Friesland en Drenthe IWI regio-Oost 026 - 352 08 99 Overijssel, Gelderland en Flevoland IWI regio-Noordwest 020 - 660 42 50 Noord-Holland en Utrecht IWI regio-Zuidwest 078 - 632 15 22 Zuid-Holland en Zeeland IWI regio-Zuid 040 - 266 88 88 Noord-Brabant en Limburg U kunt voor nadere informatie ook het gemeenteloket raadplegen
(www.gemeenteloket.szw.nl).

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)