AutoRai

29-1-2004

Citroën wint weer rally van Monte Carlo

Sébastien Loeb is ook in WRC-seizoen 2004 meteen weer bij de les en wint overtuigend de fameuze 'Monte, de rally van Monte Carlo. Net als vorig jaar leidde hij van begin tot eind, maar Loeb heeft er wel harder voor moeten knokken aangezien het parcours buitengewoon verraderlijk was.

De startrally van het seizoen is tevens de oudste rally van het kampioenschap dat in 2004 zestien wedstrijden telt. De eerste editie van de legendarische Rallye Monte Carlo werd in 1911 verreden. Citroën bewaart er goede herinneringen aan, dankzij historische overwinningen met de DS in de jaren zestig én met recente overwinningen van de Xsara WRC. In 2003 waren zelfs alle podiumplaatsen voor Citroën. In het jaar daarvoor was Loeb ook al de snelste, maar toen moest hij zijn eerste plek inleveren na een tijdstraf.

Verraderlijk parcours Dit jaar is het parcours nóg verraderlijker dan andere jaren. Twee proeven worden afgelast omdat de veiligheid van het publiek niet kan worden gegarandeerd. Één geneutraliseerd vanwege de gecrashte Nicolas Vouilloz, die een obstakel vormt voor een aantal deelnemers. De bandenkeuze vormt trouwens een dilemma omdat proeven deels over nat en ijzig, deels over droog wegdek gaan. Het massaal toegestroomde publiek speelt draagt ook bij aan de verraderlijkheid van het parcours: Ik slipte door sneeuwresten die niet in mijn pace-notes stonden, verklaart Loebs teamgenoot Carlos Sainz na proef negen. En die sneeuw kan daar alleen maar gekomen zijn door overstekend publiek. De slippartij krijgt een bitter vervolg, want Sainz schiet van de weg en verliest een wiel. De tweevoudig wereldkampioen valt uit en dus staat Sébastien Loeb er vanaf zaterdagmiddag alleen voor.

Ouderwets op dreef Hij blijft na het uitvallen van Sainz ijzig kalm en imponeert met zijn geroutineerde wijze van rijden die hem met name in zijn thuisrally zo onaantastbaar maakt. Vrijdagochtend maakt Marcus Grönholm nog indruk met zijn nieuwe Peugeot 307 WRC, maar in de loop van de dag zet Loeb in zijn Xsara WRC zeer snelle tijden neer. Vrijdagavond staat hij fier aan kop. De marge is dan nog slechts 18 seconden, toch lijkt de concurrentie zich op dat moment al te hebben neergelegd bij de hegemonie van Loeb. Wie wordt the best of the rest is de vraag die publiek en rijders bezighoudt. Inderdaad consolideert Loeb en bouwt zijn voorsprong op zaterdag geroutineerd uit naar een veilige, dikke minuut. Op de slotdag komt Loebs voorsprong geen moment meer in gevaar en is de concurrentie vooral druk met elkaar in de weer. Citroën én Michelin hechten als Franse fabrikanten natuurlijk groot belang aan winst in de meest fameuze rally van het wereld-kampioenschap.

French Connection Teambaas Guy Fréquelin grapt dan ook tegen een Britse verslaggever: Het begint een soort French Connection te worden!. Navigator, Daniel Elena, geboren in Monaco en eveneens opgewekt: Ik ben onverslaanbaar op eigen terrein. Hoewel Fréquelin natuurlijk teleurgesteld is over het uitvallen van Sainz, overheerst de blijdschap over de klasse van Sébastien Loeb: Hij volgde op vrijdag uiterst bedachtzaam zijn concurrenten en maakte geen fouten. In de loop van de dag schakelde hij een tandje hoger en op zaterdag was hij in elke proef sneller dan zijn rivalen. Natuurlijk was ook Algemeen Directeur Automobiles Citroën, Claude Satinet van de partij: Kun je een nieuw seizoen beter beginnen dan met winst in de Rally van Monte Carlo?

Uitslag rijders


1. Sébastien Loeb (F), CITROËN Xsara WRC

2. Markko Märtin (EE), FORD Focus RS WRC 3

3. Francois Duval (B), FORD Focus RS WRC 3

4. Marcus Grönholm (FIN), PEUGEOT 307 WRC

5. Freddy Loix (B), PEUGEOT 307 WRC

6. Gilles Panizzi (F), MITSUBISHI Lancer WRC04
7. Petter Solberg (N), SUBARU Impreza WRC

8. Olivier Burri (CH), SUBARU Impreza WRC

9. Josef Beres (SK), HYUNDAI Accent WRC

10. Nicolas Berrnard (F), RENAULT Clio

Uitslag teams 1. Ford, 14
2. Citroën, 10

3. Peugeot, 9

4. Mitsubishi, 3

5. Subaru, 2