29-1-2004
Citroën wint weer rally van Monte Carlo
Sébastien Loeb is ook in WRC-seizoen 2004 meteen weer bij de les en
wint overtuigend de fameuze 'Monte, de rally van Monte Carlo. Net als
vorig jaar leidde hij van begin tot eind, maar Loeb heeft er wel
harder voor moeten knokken aangezien het parcours buitengewoon
verraderlijk was.
De startrally van het seizoen is tevens de oudste rally van het
kampioenschap dat in 2004 zestien wedstrijden telt. De eerste editie
van de legendarische Rallye Monte Carlo werd in 1911 verreden. Citroën
bewaart er goede herinneringen aan, dankzij historische overwinningen
met de DS in de jaren zestig én met recente overwinningen van de Xsara
WRC. In 2003 waren zelfs alle podiumplaatsen voor Citroën. In het jaar
daarvoor was Loeb ook al de snelste, maar toen moest hij zijn eerste
plek inleveren na een tijdstraf.
Verraderlijk parcours Dit jaar is het parcours nóg verraderlijker dan
andere jaren. Twee proeven worden afgelast omdat de veiligheid van het
publiek niet kan worden gegarandeerd. Één geneutraliseerd vanwege de
gecrashte Nicolas Vouilloz, die een obstakel vormt voor een aantal
deelnemers. De bandenkeuze vormt trouwens een dilemma omdat proeven
deels over nat en ijzig, deels over droog wegdek gaan. Het massaal
toegestroomde publiek speelt draagt ook bij aan de verraderlijkheid
van het parcours: Ik slipte door sneeuwresten die niet in mijn
pace-notes stonden, verklaart Loebs teamgenoot Carlos Sainz na proef
negen. En die sneeuw kan daar alleen maar gekomen zijn door
overstekend publiek. De slippartij krijgt een bitter vervolg, want
Sainz schiet van de weg en verliest een wiel. De tweevoudig
wereldkampioen valt uit en dus staat Sébastien Loeb er vanaf
zaterdagmiddag alleen voor.
Ouderwets op dreef Hij blijft na het uitvallen van Sainz ijzig kalm en
imponeert met zijn geroutineerde wijze van rijden die hem met name in
zijn thuisrally zo onaantastbaar maakt. Vrijdagochtend maakt Marcus
Grönholm nog indruk met zijn nieuwe Peugeot 307 WRC, maar in de loop
van de dag zet Loeb in zijn Xsara WRC zeer snelle tijden neer.
Vrijdagavond staat hij fier aan kop. De marge is dan nog slechts 18
seconden, toch lijkt de concurrentie zich op dat moment al te hebben
neergelegd bij de hegemonie van Loeb. Wie wordt the best of the rest
is de vraag die publiek en rijders bezighoudt. Inderdaad consolideert
Loeb en bouwt zijn voorsprong op zaterdag geroutineerd uit naar een
veilige, dikke minuut. Op de slotdag komt Loebs voorsprong geen moment
meer in gevaar en is de concurrentie vooral druk met elkaar in de
weer. Citroën én Michelin hechten als Franse fabrikanten natuurlijk
groot belang aan winst in de meest fameuze rally van het
wereld-kampioenschap.
French Connection Teambaas Guy Fréquelin grapt dan ook tegen een
Britse verslaggever: Het begint een soort French Connection te
worden!. Navigator, Daniel Elena, geboren in Monaco en eveneens
opgewekt: Ik ben onverslaanbaar op eigen terrein. Hoewel Fréquelin
natuurlijk teleurgesteld is over het uitvallen van Sainz, overheerst
de blijdschap over de klasse van Sébastien Loeb: Hij volgde op vrijdag
uiterst bedachtzaam zijn concurrenten en maakte geen fouten. In de
loop van de dag schakelde hij een tandje hoger en op zaterdag was hij
in elke proef sneller dan zijn rivalen. Natuurlijk was ook Algemeen
Directeur Automobiles Citroën, Claude Satinet van de partij: Kun je
een nieuw seizoen beter beginnen dan met winst in de Rally van Monte
Carlo?
Uitslag rijders
1. Sébastien Loeb (F), CITROËN Xsara WRC
2. Markko Märtin (EE), FORD Focus RS WRC 3
3. Francois Duval (B), FORD Focus RS WRC 3
4. Marcus Grönholm (FIN), PEUGEOT 307 WRC
5. Freddy Loix (B), PEUGEOT 307 WRC
6. Gilles Panizzi (F), MITSUBISHI Lancer WRC04
7. Petter Solberg (N), SUBARU Impreza WRC
8. Olivier Burri (CH), SUBARU Impreza WRC
9. Josef Beres (SK), HYUNDAI Accent WRC
10. Nicolas Berrnard (F), RENAULT Clio
Uitslag teams 1. Ford, 14
2. Citroën, 10
3. Peugeot, 9
4. Mitsubishi, 3
5. Subaru, 2
AutoRai