Verbond van Verzekeraars

Belastingplan zorgt voor hoge nalevingslasten

Het belastingplan 2003 (IB 2003) heeft de verzekeringsbranche in totaal ruim 32 miljoen aan initiële nalevingslasten gekost. De grootste kosten zaten in de uitvoering (87%) van onder meer de versobering van de spaarloonregeling, de afschaffing van de premiespaarregeling, winstdeling, de fiscale regels omtrent de basisaftrek lijfrente en de gevolgen van de Wet Pemba. Dat heeft het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) met het meetinstrument MINVER aangetoond.

Het Verbond presenteerde in december het Meetinstrument Nalevingslasten Verzekeraars (MINVER), dat aantoont dat de nalevingslasten voor het bedrijfsleven de komende jaren de pan uitrijzen. Met behulp van MINVER heeft het CVS nu ook de initiële nalevingslasten als gevolg van IB 2003 gekwantificeerd, die zich in het voorbereidende jaar 2002 voordeden. De initiële lasten zijn de kosten die verzekeraars hebben gemaakt om volgens het nieuwe belastingplan te kunnen werken. De kosten gingen met name in personeelskosten zitten, waarvan 87% werd besteed aan de uitvoering, 7% aan de voorbereiding en 7% aan de ontwikkeling. De administratieve handelingen binnen de uitvoeringsfase vormden de grootste kostenpost. Daarnaast werd ook veel geïnvesteerd in externe communicatie, zoals in adequate voorlichting via persoonlijke gesprekken met de klant.

Doorlopende kosten

Naast initiële kosten hebben verzekeraars in totaal slechts 360.000 aan doorlopende kosten gemaakt als gevolg van IB 2003. Dat de doorlopende kosten een fractie van de initiële lasten vormen, komt doordat het belastingplan met name afschaffende maatregelen tot gevolg had (zoals de afschaffing van de premiespaarregeling). Rekening houdend met de doorlopende lasten, kost IB 2003 verzekeraars in totaal 33,5 miljoen aan nalevingslasten (één jaar initiële kosten in 2002 plus drie jaar doorlopende kosten tot en met 2005). Dit bedrag is exclusief de kosten van het intermediair.

Nalevingslasten IB 2003

Handelingen

Totaal kosten

miljoen euro

%
Initiële activiteiten


* Voorbereiding

* Ontwikkeling

* Uitvoering

* Totaal

2,1 2,1 28,1 32,4

6,6 6,6 86,8 100,0 Doorlopende activiteiten


* IT-activiteiten

* Communicatie met intermediair, i.g.v. direct writer met klant
* Administratieve en financiële handelingen
* Totaal

0,33 0,03
---
0,36

92,5
7,5
0
100,0