Ingezonden persbericht
Persbericht
Hoofddorp, 29 januari 2004
BUSH EN BLAIR REGERINGEN BEÏNVLOEDEN KOOPGEDRAG EUROPESE CONSUMENT
Vertrouwen in bedrijfsleven en overheid stijgt
Het lage vertrouwen in de regering Bush beïnvloedt het koopgedrag van
Europese consumenten. Dit blijkt uit het jaarlijkse Trust-onderzoek van
communicatieadviesbureau Edelman. Zo'n tweederde van de Duitse en Franse
ondervraagden zegt niet snel Amerikaanse producten aan te schaffen vanwege
het beleid van de VS. De buitenlandse opinie over het Blair-bewind
beïnvloedt het gedrag van consumenten op een vergelijkbare manier: in
Duitsland verklaart 65 procent Britse producten liever te laten staan en in
Frankrijk is 59 procent niet geneigd deze te kopen. De Trust Barometer, dit
jaar voor de vijfde maal uitgevoerd, is een onderzoek naar het vertrouwen
dat opinieleiders over de hele wereld hebben in overheden, bedrijfsleven,
media en non-gouvermentele organisaties.
Het binnenlandse vertrouwen in overheden blijkt het afgelopen jaar
toegenomen te zijn in Europa (van 25 naar 31 procent in dezelfde periode) en
de Verenigde Staten (van 39 procent januari 2003 naar 48 procent nu). Ook
het vertrouwen in het bedrijfsleven is afgelopen jaar toegenomen. In Europa
steeg het vertrouwen in het Europese bedrijfsleven van 35 procent in januari
2003 naar 40 procent nu. Hier heeft men het minste vertrouwen in Amerikaanse
bedrijven (38 procent). Voor Amerikanen geldt dat ze Franse bedrijven met 34
procent het minst vertrouwen. 51 Procent van de Amerikaanse geïnterviewden
vertrouwt erop dat Amerikaanse bedrijven 'doen wat goed is'. Dit percentage
lag in juni 2002 nog 10 procent lager en een jaar geleden op 48 procent.
"Ondanks de bedrijfsschandalen van de laatste jaren, blijkt het
bedrijfsleven veerkrachtig te zijn," aldus Richard Edelman, president en CEO
van Edelman. "Het toegenomen vertrouwen in de zakenwereld duidt op een
sterkere wereldeconomie en op strengere regulering door de overheid. Nu het
bedrijfsleven uit de lappenmand is, heeft het de geloofwaardigheid om de
discussie te aan te zwengelen over belangrijke mondiale kwesties, zoals
eerlijke handel, intellectueel eigendomsrecht en obesitas."
Het vertrouwen in non-gouvermentele organisaties (NGO's) scoort wereldwijd
hoog, vooral in Brazilië (64 procent) en Europa (41 procent) waar NGO's als
meest betrouwbaar worden aangeduid. Als meest geloofwaardige nieuwsbron zien
ondervraagden de nationale media die dagelijks nieuws in eigen taal leveren.
Televisie blijkt daarbij de 'meeste geraadpleegde' bron voor 'betrouwbare
informatie'; bijna tweemaal zoveel opinieleiders blijkt de televisie te
prefereren boven de krant.
Andere bevindingen uit de Trust Survey zijn:
* De vijf meest betrouwbare merken in Europa zijn Michelin (61
procent), Amnesty International (63 procent), het Wereld Natuurfonds (59
procent), Microsoft (57 procent) en IBM (55 procent).
* De vijf meest betrouwbare merken in de Verenigde Staten zijn UPS (81
procent), Johnson & Johnson (75 procent), Proctor & Gamble (70 procent), IBM
(58 procent) en Michelin (66 procent).
* De twee belangrijkste pijlers die een bedrijf betrouwbaar maken,
zowel in Amerika als Europa, zijn: 'Een verleden van levering van
kwalitatief hoogstaande producten/ diensten' (Amerika 92 procent en Europa
84 procent) en 'Het luisteren naar houding en mening van klanten over
tevredenheid' (Amerika 90 procent en Europa 84 procent).
* De CEO van een organisatie scoort wat geloofwaardigheid relatief
laag (20 procent in de VS en 21 procent in Europa).
Over Edelman
Edelman is een wereldwijde communicatieonderneming die een full-service
public relations bureaugroep, een onderzoeksbureau en een reclamebureau
omvat. Edelman heeft 40 vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika
en Azië. Er werken 1.900 mensen. Edelman is wereldwijd het grootste
onafhankelijke bureau op het gebied van PR. Edelman Nederland, gevestigd in
Hoofddorp, heeft 30 medewerkers en expertise op het gebied van zowel
corporate communicatie en crisis PR als lifestyle communicatie en marketing.
Edelman Nederland is werkzaam voor opdrachtgevers uit verschillende sectoren
zoals Cisco Systems, Microsoft, BT, Johnson & Johnson, Rabobank, Euronext,
Champagne en Nissan. Bezoek www.edelman.com/nl voor meer informatie.
# # #