Globalisering, deregulering en onzekerheid bepalen toekomst van
multimedia-sector
Promotie Michael Fladung
In enkele jaren tijd heeft de telecomsector een heel ander gezicht
gekregen, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld.
Onzekerheid over de markt en de toekomst dwingen telecombedrijven tot
het zoeken naar nieuwe wegen. Michael Fladung schetst in zijn
proefschrift enkele scenarios.
Tot 1998 is de Europese telecomsector nog overzichtelijk:
telecombedrijven hebben binnen hun land een monopolie, ze zijn
verticaal geïntegreerd en verlenen bovenal telefoondiensten. Daarnaast
zijn ze en dat is historisch gegroeid een onderdeel van de nationale
posterijen. Maar met de deregulering, ingezet in 1998, gaat er voor de
telecombedrijven veel veranderen. Dan komen ook nieuwe spelers op de
markt, zoals AOL, Colt, Qwest en Yahoo. Er vinden fusies en overnames
plaats (zoals Vodafone die Mannesmann inlijft, en KPN die QWest
overneemt). De bedrijven, die zich traditioneel richten op telefonie,
krijgen te maken met anderen die zich ook richten op computer- en
mediadiensten. Zo koopt Olivetti in 1999 Telecom Italia.
Voor alle spelers van dit spel blijven de regels echter onduidelijk,
aldus promovendus Michael Fladung in zijn proefschrift. Men was
onzeker over de beste strategische zetten en over de toekomstige
structuur van deze sector. Om maar niet buiten de boot te vallen
hebben (veel) telecombedrijven hun vleugels uitgeslagen en zijn actief
geworden in andere gebieden. Ondertussen raakten ze wel hun monopolie
kwijt op hun tot dan toe beschermde nationale markten. Een goed
voorbeeld is Swisscom, die wilde binnendringen op de Oostenrijkse
telecommunicatiemarkt alleen zó zou Swisscom kunnen overleven. In zijn
proefschrift vraagt Fladung zich af hoe de bestaande telecombedrijven
hun geografisch bereik uitbreiden, tegen de achtergrond van
industriële trends als globalisering, deregulering, convergentie en
technologische evolutie. Fladung laat zien dat de toekomstige
telecom-arena een onderdeel zal zijn van de opkomende
multimedia-industrie. Zijn toekomstscenarios verduidelijken dat. Deze
kunnen overigens ook worden gebruikt voor andere netwerk based
industries zoals de elektriciteitsindustrie.
Michael Fladung (Fulda, Duitsland, 1964) studeerde informatica aan de
Fachhochschule van Fulda, en haalde daar in 1988 zijn diploma
(richting telecommunicatie). In 1997 slaagde hij aan de University of
Rochester en de Universität Bern voor zijn MBA. Fladung werkte in
meerdere consultant- en managementfuncties bij een aantal bedrijven in
Duitsland, Zwitserland en China, alle op het terrein van
telecommunicatie.
Noot voor de pers
De promotieplechtigheid vindt plaats op vrijdag 30 januari 2004, om
14.15 uur in Ruth First Zaal van de Universiteit van Tilburg.
Promotoren zijn prof.dr.ir. Ph. Naert en prof.dr. F. Caeldries. Het
proefschrift is getiteld International Corporate Strategy in Network
Based Industries; A case study for the emerging multimedia market
(ISBN3-00-012730-5; prijs: 39,-). Journalisten kunnen een exemplaar
van het proefschrift opvragen bij de Afdeling Voorlichting en Externe
Betrekkingen van de UvT, tel. 013 466 2000, e-mail:
M.M.C.Hanssen@uvt.nl. Michael Fladung is bereikbaar via tel. +49 (661)
9626567 en e-mail: michael@fladung.de.
Tilburg, 16 januari 2004
Laatst gewijzigd: vrijdag 16 januari 2004
bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek
Zie ook
Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen
Universiteit van Tilburg