Universiteit van Tilburg

Globalisering, deregulering en onzekerheid bepalen toekomst van multimedia-sector

Promotie Michael Fladung

In enkele jaren tijd heeft de telecomsector een heel ander gezicht gekregen, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld. Onzekerheid over de markt en de toekomst dwingen telecombedrijven tot het zoeken naar nieuwe wegen. Michael Fladung schetst in zijn proefschrift enkele scenarios.

Tot 1998 is de Europese telecomsector nog overzichtelijk: telecombedrijven hebben binnen hun land een monopolie, ze zijn verticaal geïntegreerd en verlenen bovenal telefoondiensten. Daarnaast zijn ze en dat is historisch gegroeid een onderdeel van de nationale posterijen. Maar met de deregulering, ingezet in 1998, gaat er voor de telecombedrijven veel veranderen. Dan komen ook nieuwe spelers op de markt, zoals AOL, Colt, Qwest en Yahoo. Er vinden fusies en overnames plaats (zoals Vodafone die Mannesmann inlijft, en KPN die QWest overneemt). De bedrijven, die zich traditioneel richten op telefonie, krijgen te maken met anderen die zich ook richten op computer- en mediadiensten. Zo koopt Olivetti in 1999 Telecom Italia. Voor alle spelers van dit spel blijven de regels echter onduidelijk, aldus promovendus Michael Fladung in zijn proefschrift. Men was onzeker over de beste strategische zetten en over de toekomstige structuur van deze sector. Om maar niet buiten de boot te vallen hebben (veel) telecombedrijven hun vleugels uitgeslagen en zijn actief geworden in andere gebieden. Ondertussen raakten ze wel hun monopolie kwijt op hun tot dan toe beschermde nationale markten. Een goed voorbeeld is Swisscom, die wilde binnendringen op de Oostenrijkse telecommunicatiemarkt alleen zó zou Swisscom kunnen overleven. In zijn proefschrift vraagt Fladung zich af hoe de bestaande telecombedrijven hun geografisch bereik uitbreiden, tegen de achtergrond van industriële trends als globalisering, deregulering, convergentie en technologische evolutie. Fladung laat zien dat de toekomstige telecom-arena een onderdeel zal zijn van de opkomende multimedia-industrie. Zijn toekomstscenarios verduidelijken dat. Deze kunnen overigens ook worden gebruikt voor andere netwerk based industries zoals de elektriciteitsindustrie.

Michael Fladung (Fulda, Duitsland, 1964) studeerde informatica aan de Fachhochschule van Fulda, en haalde daar in 1988 zijn diploma (richting telecommunicatie). In 1997 slaagde hij aan de University of Rochester en de Universität Bern voor zijn MBA. Fladung werkte in meerdere consultant- en managementfuncties bij een aantal bedrijven in Duitsland, Zwitserland en China, alle op het terrein van telecommunicatie.

Noot voor de pers

De promotieplechtigheid vindt plaats op vrijdag 30 januari 2004, om 14.15 uur in Ruth First Zaal van de Universiteit van Tilburg. Promotoren zijn prof.dr.ir. Ph. Naert en prof.dr. F. Caeldries. Het proefschrift is getiteld International Corporate Strategy in Network Based Industries; A case study for the emerging multimedia market (ISBN3-00-012730-5; prijs: 39,-). Journalisten kunnen een exemplaar van het proefschrift opvragen bij de Afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel. 013 466 2000, e-mail: M.M.C.Hanssen@uvt.nl. Michael Fladung is bereikbaar via tel. +49 (661) 9626567 en e-mail: michael@fladung.de.

Tilburg, 16 januari 2004
Laatst gewijzigd: vrijdag 16 januari 2004 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek

Zie ook

Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen