COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA

Yorin-serie Rotterdam Life krijgt forse boete

De serie van 12 trendy lifestyle televisieprogramma's rond Rotterdam die de commerciële omroep YORIN vorig jaar onder de noemer Rotterdam Life uitzond, is een aaneenschakeling van reclame-uitingen voor de sponsors. Ook worden de deelnemende bedrijven niet juist vermeld op de aftiteling. Het Commissariaat voor de Media ziet in deze door hem geconstateerde overtredingen aanleiding Yorin TV een voorgenomen boete op te leggen van 54000 euro. Dit boetebedrag had veel hoger kunnen uitvallen wanneer iedere uitzending apart was beoordeeld.

Het programma Rotterdam Life bestaat uit het belichten en aanprijzen van activiteiten van Rotterdamse ondernemingen die meebetalen aan het programma. Bedrijven zoals Holland Casino, AHOY Rotterdam, De Bijenkorf, Boekhandel Donner en Proper Stok die een financiële of andere bijdrage aan de totstandkoming van het programma leverden, worden bewust positief en nadrukkelijk in het programma gepresenteerd. De inhoud bestaat uit positieve informatie over de activiteiten van sponsors, verstrekt door medewerkers van die sponsors en in beeld gebracht alsof het een commercial is. Logo's, producten, diensten en activiteiten komen nadrukkelijk in beeld. Dit is in strijd met de bepalingen in de Mediawet en het Mediabesluit. Door op deze wijze een programma te maken kan ook de journalistieke onafhankelijkheid van programmamakers in het geding komen en is een programmastatuut verplicht.

Tijdens de hoorzitting op 4 maart a.s. kan Yorin zich verdedigen tegen dit sanctievoornemen. Ook zal tijdens de hoorzitting de programmaserie Yorin Goes Out ter sprake worden gebracht. Dit programma is op dezelfde wijze samengesteld en maakt daardoor kans op eenzelfde sanctieprocedure als Rotterdam Life.

30 jan 04 10:08