COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA
Yorin-serie Rotterdam Life krijgt forse boete
De serie van 12 trendy lifestyle televisieprogramma's rond Rotterdam
die de commerciële omroep YORIN vorig jaar onder de noemer Rotterdam
Life uitzond, is een aaneenschakeling van reclame-uitingen voor de
sponsors. Ook worden de deelnemende bedrijven niet juist vermeld op de
aftiteling. Het Commissariaat voor de Media ziet in deze door hem
geconstateerde overtredingen aanleiding Yorin TV een voorgenomen boete
op te leggen van 54000 euro. Dit boetebedrag had veel hoger kunnen
uitvallen wanneer iedere uitzending apart was beoordeeld.
Het programma Rotterdam Life bestaat uit het belichten en aanprijzen
van activiteiten van Rotterdamse ondernemingen die meebetalen aan het
programma. Bedrijven zoals Holland Casino, AHOY Rotterdam, De
Bijenkorf, Boekhandel Donner en Proper Stok die een financiële of
andere bijdrage aan de totstandkoming van het programma leverden,
worden bewust positief en nadrukkelijk in het programma gepresenteerd.
De inhoud bestaat uit positieve informatie over de activiteiten van
sponsors, verstrekt door medewerkers van die sponsors en in beeld
gebracht alsof het een commercial is. Logo's, producten, diensten en
activiteiten komen nadrukkelijk in beeld. Dit is in strijd met de
bepalingen in de Mediawet en het Mediabesluit. Door op deze wijze een
programma te maken kan ook de journalistieke onafhankelijkheid van
programmamakers in het geding komen en is een programmastatuut
verplicht.
Tijdens de hoorzitting op 4 maart a.s. kan Yorin zich verdedigen tegen
dit sanctievoornemen. Ook zal tijdens de hoorzitting de programmaserie
Yorin Goes Out ter sprake worden gebracht. Dit programma is op
dezelfde wijze samengesteld en maakt daardoor kans op eenzelfde
sanctieprocedure als Rotterdam Life.
30 jan 04 10:08