Voedingsproducenten opgeroepen kleur te bekennen
30 januari 2004
Gezonde voedingsmiddelen moeten snel herkenbaar zijn voor consument
De Consumentenbond verzoekt producenten van voedingsmiddelen om op hun
producten met een kleur aan te geven of een product bij voorkeur of
bij uitzondering gegeten zou moeten worden. Zo kunnen consumenten in
één oogopslag zien of ze te maken hebben met een gezond product. Uit
onderzoek, gepubliceerd in de Consumentengids die vandaag verschijnt,
blijkt dat het voor consumenten moeilijk is om op basis van de huidige
etiketten een gezonde keuze te maken.
Nederlanders worden steeds dikker waardoor schadelijke gevolgen van
overgewicht, zoals suikerziekte en hart en vaatziekten, steeds vaker
voorkomen. Voor consumenten is het niet eenvoudig om, uit het enorme
productaanbod, voedingsmiddelen te kiezen die samen een gezonde
dagelijkse voeding vormen. De Consumentenbond heeft 208 etiketten van
voedingsmiddelen beoordeeld op de vermelding van voedingswaarden. De
bond heeft deze voedingsmiddelen, per productgroep
(basisvoedingsmiddelen, zoals `brood, broodvervangers en
ontbijtgranen' en `groente, fruit en vruchtensappen' en overige
productgroepen, zoals `koek en gebak'), ingedeeld in drie categorieën:
`bij voorkeur', `middenweg' en `bij uitzondering' (indeling van het
Voedingscentrum). Dit bleek niet in alle gevallen mogelijk, omdat soms
relevante gegevens op het etiket ontbraken. Als de gegevens wel
compleet zijn blijft het voor consumenten lastig om deze te
interpreteren.
De Consumentenbond roept producenten op hun verantwoordelijkheid te
nemen en consumenten te helpen om gezonder te eten. Zij kunnen dit
doen door zelf hun producten in te delen in de drie categorieën van
het Voedingcentrum en een label te plaatsen op de verpakking in de
kleur die staat voor de betreffende categorie. Groen staat voor `bij
voorkeur', geel voor `middenweg' en rood voor `bij uitzondering'. Zo
kunnen consumenten gemakkelijk kiezen voor een gezondere variant
binnen iedere productgroep. De kleurlabels bieden consumenten eerlijke
informatie en geven tegenwicht aan de vaak vage gezondheidsclaims en
reclame-uitingen op verpakkingen.
Leden van de Consumentenbond kunnen op de website zien welke van de
onderzochte producten een `gezonde' kleur hebben.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond